HVJ - Hørve-Værslev Jernbane
Allerede i 1905 var der et lokalt initiativ der forsøgte at få etableret en jernbane mellem Hørve og Værslev. Formålet med denne bane var at forbedre transportforholdene til Slagelse og Kalundborg havn. Det har ligeledes spillet en rolle at man i dette landbrugsområde ønskede at opnå optimale forhold til den påtænkte sukkerfabrik i Gørlev, hvor sukkerfabrikken åbnede i 1912.
De lokale initiativkræfter første til at Hørve-Værslev Jernbane kom på den store jernbanelov i 1908. Der gik dog et rum stykke tid inden man kunne tage fat på arbejdet med at anlægge banen. Således gik der hele 5 år inden koncessionen blev tildelt. Aktiekapitalen var 2.269.600 kr. fordelt med 50% til staten, ca. 47 % til kommunerne og ca. 3% til private, men der skulle gå 5 år inden der den 6. maj 1919 kunne fejres indvielse af banen. Banen havde i en årrække driftsfællesskab med Odsherreds Jernbane der også overtog en del af materiellet da Hørve-Værslev Jernbane lukkede. Nogen lang levetid fik Hørve-Værslev Jernbane imidlertid ikke da banen allerede den 31. december 1956 blev nedlagt.
1938:
Driftsmateriel: 2 damplokomotiver, 1 diesellokomotiv. 1 benzinmotorvogn, 3 personvogne, 3 lukkede og 6 åbne godsvogne.
Personale: 17 tjenestemænd heraf 8 fælles med OHJ og HTJ, 6 løsarbejdere.
1954:
Driftsmateriel: 2 damplokomotiver, 1 diesellokomotiv, 1 dieselmotorvogn, 2 personvogne, 1 pakvogn, 3 lukkede og 6 åbne godsvogne, 2 rutebiler.
Personale: 7 tjenestemænd og 2 ekspeditricer plus fælles tjenestemænd med OHJ og HTJ, 7 løsarbejdere.