KB - Kalvehavebanen


Stavemåden "Kallehave" blev i 1932 ændret til "Kalvehave".

De fleste privatbaner blev anlagt efter en længere tids diskussion i det områder hvorigennem banen kunne tænkes at skulle forløbe. Således også Kalvehavebanen men efter den lokale debat kom den med på loven i 1894 og blev indviet allerede 3 år senere. Banen havde først udgangspunkt ved den gamle DSB-station ved Masnedsund, men den 28. maj 1948 blev Kalvehavebanen flyttede til DSB-stationen i Vordingborg. I starten hed banen derfor Masnedsund-Kallehave Banen (MKB), som så blev ændret til Kalvehavebanen (KB).

Efter forsøg med at ombygge 2 Chevrolets 21 personers busser i 1944, kunne Kalvehavebanen effektivisere deres køreplan. Med yderligere indkøb af 2 "rigtige" skinnebusser fra Scandia i hhv. 1947 og 1952 gav det mulighed for at oprettet ekstra små standsningsstedet i form af trinbræt i perioden 1948-1953.

Banen måtte give op i 1959 da privatbilismen og konkurrencen fra lastbiler og busser var blevet for stor.


Kalvehavebanen (KB) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Kalvehavebanen KB 21,11959.03.31

Kalvehavebanen (KB) havde følgende banemærker



Litteratur for: KB - Kalvehavebanen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sydøstsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydøstsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1979
96
København
J. Fr. Clausen
87-11-03935-3
Trafikken til Møn
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Trafikken til Møn
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche
1991
96

Bane Bøger Aps
87-88632-35-0