KSB - København-Slangerup Banen


Omtrent samtidigt som det Sjællandske Jernbaneselskab begyndte at arbejde med planerne vedrørende en jernbane fra København til Frederikssund var der også tanker fremme omkring en bane til Slangerup. Det Sjællandske Jernbaneselskab foreslog at man førte Frederikssundbanen gennem Slangerup, men der var der ikke den store interesse for i Slangerup.

Man havde andre og større planer, man ville have sin egen bane. Derfor måtte man i Slangerup se til på sidelinien da Frederikssundbanen åbnede i 1878. Dette var sjovt nok medvirkende til at Slangerup på et andet punkt blev pioner. I 1904 åbnedes Danmarks første autobusrute fra København til Slangerup.


København-Slangerup Banen (KSB) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Slangerupbanen DSB (Oprindelig: KSB) 34,21906.04.201954.05.15

København-Slangerup Banen (KSB) havde følgende banemærker



Litteratur for: KSB - København-Slangerup Banen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen
P. Thomassen
1980
203


KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen
P. Thomassen
1981
182


Slangerupbanen og dens materiel
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Slangerupbanen og dens materiel
Ole-Chr. Munk Plum, Birger Wilche
1982
124

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-21-8