MFVJ - Mariager-Faarup-Viborg Jernbane
Mariager-Fårup-Viborg Jernbane blev etableret som en af de sidste danske jernbaner. Mariager blev den sidste jyske købstad, der fik jernbane. Helt fra starten var banen hæmmet af, at den ikke nåede at blive den samme afgørende spiller i samfundene, som de tidligere anlagte baner. Banen havde derfor helt fra starten problemer med konkurrencen fra biler, busser og lastbiler.
Tilbage i 1905 fremsatte en lokal komite forslag om en bane fra Onsild Stationsby på banen mellem Randers og Aalborg til Mariager og muligheden for at blive ført videre til Norup på Randers-Hadsund banen.
I jernbaneloven fra 1908 var der indeholdt to muligheder for en jernbane fra et punkt på Randers-Hobro banen til Mariager eller videreført til Randers-Hadsund banen forbi bl.a. cementfabrikkerne i Assens.
Der var også planer om en bane fra Viborg gennem Nørreå-dalen med tilslutning til Randers-Hobro banen. Spørgsmålet var om banen skulle slutte til i Randers eller i Fårup. De lokale sogneråd i Fårup var meget interesserede i at sikre tilslutningspunktet for begge baner i Fårup. Randers ville dog betale mest, hvis banen gik til Randers, mens Viborg frygtede konkurrencen fra Randers og ville kun betale, hvis banen gik til Fårup.
Mariager-Fårup og Viborg-Fårup kom med i Jernbaneloven af 1918, og var delt i to selskaber. Opdelingen skyldes at Mariager-Fårup allerede var med i loven af 1908 havde fået tilsagn om 75% statsstøtte og loven af 1918 gav kun 50% statsstøtte til Viborg-Fårup.
For Viborg-Fårup blev persontrafikken nedlagt 29. maj 1965, medens der var godstrafik indtil 31. marts 1966.
For Mariager-Fårup blev persontrafikken nedlagt 31. marts 1966, medens der var godstrafik indtil 1985.
I dag er banestrækningen mellem Mariager-Handest Veteranjernbane og der kører veterantog gennem det smukke landskab nær Mariager Fjord.