OMB - Nordvestfyenske Jernbane


Banen blev stort set finansieret af lokale midler. Begge strækninger var eller på loven som separate strækninger hvilket åbnede muligheden for staten at yde et større tilskud en af disse hvis det var påkrævet. Men statens tilskud endte med at blive det mindste af alle på 1908 loven, kun 6,8 procent kunne det blive til. På trods af den store lokale opbakning i begyndelsen måtte banen dog hurtigt søge driftsfælleskab med SFJ og OKMJ. Det var formentlig med atil at holde omkostningerne nede. Sammenlignet med andre bane på denne størrelse var der forholdsvis få ansatte.

Banen holdt længe ud, men i foråret 1966 var det slut.


Nordvestfyenske Jernbane (OMB) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Brenderup-Bogense OMB 12,61911.12.051966.03.31
Odense-Middelfart OMB 48,21911.12.051966.03.31

Nordvestfyenske Jernbane (OMB) havde følgende banemærker



Litteratur for: OMB - Nordvestfyenske Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Nordvestfyenske Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordvestfyenske Jernbane
Lars Viinholt-Nielsen
2011
168

Bane Bøger Aps
978-87-91434-31-0
Sådan husker jeg - OMB Nordvestfyenske jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sådan husker jeg - OMB Nordvestfyenske jernbane
H. G. Christiansen
1983
62


87-891-383-02