RHJ - Randers-Hadsund Jernbane


Anlæggelsen af Randers Hadsund jernbane var med formålet at knytte opland nord for Randers tættere på Randers. Man ønskede også at få mere handel i Randers og derfor valgte man bevidst at der ikke skulle være forbindelse mellem Hadsundbanegården og Statsbanegården i Randers, for det kunne måske kaste lidt handel af sig.

Banens endestation i Hadsund lå på sydsiden af Mariager Fjord og man kunne kun kommer over fjorden med færge for at komme ind til selve Hadsund by. Da Aalborg-Hadsund Jernbane åbnede den 1. december 1900 blev det med station nord for Mariager Fjord. Herefter var der et stort ønske om at forbinde Randers-Hadsund banen med Aalborg-Hadsund. Dette ønske blev efterkommet og den 16. december 1904 blev Hadsundbroen taget i brug.

Jernbanesporets opbygning afveg fra det øvrige jernbanenet, idet banen blev anlagt med en såkaldt broskinne - et omvendt U-profil, og svellerne var placeret som længdesveller under hver af de 2 skinnestrenge. For at fastholde sporvidden anvendtes fladjern som afstandsstykker. Skinnerne, der var fremstillet i Skotland, vejede kun 13 kg/m, hvilket er den letteste skinnetype brugt ved nogen dansk, normalsporet jernbane.

Ejeren af vognfabrikken Scandia havde i 1876 konstrueret en dampvogn til brug på meget lette jernbaner. Scandias dampvogne var godt indrettet, men efter 15 år drift var de udslidte. Dampvognene kunne heller ikke trække de tog, der efterhånden blev brug for, så i 1898 blev de ombygget til personvogne og erstattet med damplokomotiver.

De lette skinner holdt frem til ca. 1920 men men var her så nedslidte, at statens tilsynsførende truede med at lukke banen. Grundet banens ringe økonomi havde man ikke råd til at udskifte skinnerne. Staten, amt og kommuner gik derfor ind i et nyt selskab, og over de næste 2-3 år blev der (uden afbrydelse af trafikken) lagt normale skinner på 24,4 kg/m.

Scandia levede i 1927 to lange benzindrevne kielervogne, som var i drift helt til nedlæggelsen af banen i 1969. Banen var også en af de første privatbaner, som købte Scandias skinnebusser i 1947.


Randers-Hadsund Jernbane (RHJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Randers-Hadsund Jernbane RHJ 41,81883.10.101969.03.31

Randers-Hadsund Jernbane (RHJ) havde følgende banemærker



Litteratur for: RHJ - Randers-Hadsund Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Hadsund-Peter Randers-Hadsund Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hadsund-Peter Randers-Hadsund Jernbane
Heino Wessel Hansen
2021
440

Nordjyske Museer
978-87-92687-40-1
Randers-Hadsund Jernbanes jernbane- og posthistorie : 10. oktober 1883-31. marts 1969
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Randers-Hadsund Jernbanes jernbane- og posthistorie : 10. oktober 1883-31. marts 1969
Søren Chr. Jensen
1993
134

Tricolor
87-984756-0-6
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7