SKRJ - Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane


Denne bane har en noget besværlig fødselshistorie. I første omgang lykkedes det at få vedtaget en jernbane fra Rødkærsbro over Kjellerup til Silkeborg i loven af 8. maj 1894. Desværre lykkedes det ikke at skaffe den fornødne kapital til at gennemføre projektet og man besluttede derfor at ændre projektet til en jernbane mellem Kjellerup og Rødkærsbro.

Denne jernbane kom med på loven af 27. maj 1908 og fik koncession den 6. juni 1910. Den festlige indvielse fandt sted den 23. juli 1912 der også var første dag for normal drift med hele 5 daglige tog i hver retning.

Efter noget besvær indgav man februar 1917 begæring om forlængelse af banen til Silkeborg . Med loven af 20. marts 1918 blev dette godkendt og der blev tildelt koncession den 13. marts 1919. Anlægsarbejdet blev påbegyndt i løbet af januar 1920 og indvielsen blev foretaget den 1. august 1924.


Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane (SKRJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane SKRJ 34,91912.07.231968.03.31

Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane (SKRJ) havde følgende banemærker



Litteratur for: SKRJ - Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Kjellerupbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kjellerupbanen
Nils Bloch
2019
416
Mariager
Skinne Bøger
9788798319290
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3