Skovlunde S-togstrinbræt


Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ikke standsningssted i Skovlunde. Beboerne i Skovlunde var ikke tilfredse med det manglende stoppested, men efter flere "tovtrækkerier" fik Skovlunde standsningssted i 1905. Tilblivelsen kan tilskrives gårdejer Anders Vilhelm Christensen fra Skovlundegård, der vederlagsfrit forærede Statsbanerne et hjørne af gårdens jord mod, at der blev etableret et billetsalgssted. Aftalen blev at Statsbanen anlagde selve Billetsalgsstedet ved vogterhuset øst for Torvevej, men beboerne i Skovlunde skulle selv betale for opførelsen af en ventebygning og afholde udgifterne til opvarmning, belysning og rengøring af bygningen. Det tog ca. 5 år at samle penge ind og få tegnet ventebygning. Tegningerne blev forestået af overarkitekt ved Statsbanerne, Heinrich Wenck, og den ganske nydelig lille stationsbygning kunne tages i brug i 1911.

Skovlunde Billetsalgssted fik i sin levetid en noget kedelig rekord med ca. 30 indbrud, hvor det dog oftest kun gik ud over postvæsenets pengekasse. I 1922 ønskede handels- og erhvervslivet i området at der blev anlagt læssespor til vognladningsgods, men det var først i 1928 at læssespor blev etableret, som dog blev nedlagt igen i 1965.

Da strækningen Vanløse-Ballerup på Frederikssundbanen skulle elektrificeres, blev sporene "løftet" op over en viadukt. Anlægsarbejderne startede omkring udbruddet af 2. verdenskrig og der kom en del forsinkelser til igennem krigsårene. Skovlunde Billetsalgssteds lille stationsbygning blev i 1940 solgt til Henrik Hjort fra Kildegården i Skovlunde, der flyttede den gamle stationsbygning til Kildegården, hvor den er blevet brugt til havehus, hønsehus og redskabsrum igennem årene. Der er sket ejerskifte af Kildegården omkring årsskiftet 2020/2021 og den nye ejer ikke ønsker at bibeholde den gamle bygning. Borgmester i Ballerup Kommune, Jesper Würtzen, har fået afsat 1,3 millioner kroner til en flytning, som skulle finde sted i foråret 2021.

Som erstatning for den oprindelige ventebygning blev en midlertidig træbygning genbrugt og ombygget med venterum, billetsalg og med posthus – det hele betjent af kun én person. Medens ombygningen af den midlertidige træbygning stod på, var der i en kort periode midlertidig ekspedition i den privat villa, som lå op ad banen. midlertidig træbygning fungerede frem til 1951, hvor det nuværende S-togstrinbræt blev taget i brug efter 2 års forsinkelse pga. besættelsestidens materialemangel.

I slutningen af 1940'erne opførtes en omformerstation for kørestrøm til S-banen, der var enkeltsporet fra Herlev indtil 1970 og mellem Skovlunde og Ballerup indtil 1966.

I dag er Skovlunde S-togstrinbræt en del af Københavns S-togsnetværket.


Stamdata for Skovlunde S-togstrinbræt


Byggeår1949
Åbnet1949.05.15 - Ventesalen dog først i 1951
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkovlunde Torv 4, 2740 Skovlunde
StednavneforkortelseSko
Højdeplacering over havet24,0 meter
GPS koordinater55.723026,12.403263


Oversigt over andre stationer fra Skovlunde

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetSkovlunde S-togstrinbræt (Sko)Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ...
Stedet er fotograferetSkovlunde Billetsalgssted (Sko) [1940-1951]Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ...
Stedet er fotograferetSkovlunde Billetsalgssted (Sko) [1905-1940]Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ...



Skovlunde S-togstrinbræt servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Linje C (S-Banen) DSB 55,01950.05.14I drift
Linje H (S-Banen) DSB 44,91987.05.31I drift


BBR Data for Skovlunde S-togstrinbræt

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:06
BBR Højde over havet24,0 meter
BBR GPS koordinater55.72273403,12.4035572
BBR Byggeår eller konverteringsår1949
BBR Bebygget areal i alt84 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen84 m2
BBR Samlet erhvervsareal84 m2
BBR Antal etager1

Banedanmarks Data for Skovlunde S-togstrinbræt

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnSkovlunde
Afsnits typeTrinbræt
Afsnits forkortelseSko
Afsnits GPS koordinater55.72318291,12.40199121

Krak luftfoto 1954 vs 2020 af Skovlunde S-togstrinbræt



Billede af Skovlunde S-togstrinbræt

Skovlunde S-togsstation.
Skovlunde S-togsstation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 13:22:18
Download billede

Billeder af Skovlunde S-togstrinbræt

Skovlunde S-togsstation.
Skovlunde S-togsstation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 13:23:30
Download billede

Skovlunde S-togsstation.
Skovlunde S-togsstation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 13:23:21
Download billede

Skovlunde S-togsstation.
Skovlunde S-togsstation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 13:23:10
Download billede

Skovlunde S-togsstation.
Skovlunde S-togsstation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 13:23:06
Download billede

Skovlunde S-togsstation.
Skovlunde S-togsstation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 13:22:41
Download billede

Skovlunde S-togsstation.
Skovlunde S-togsstation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 13:22:28
Download billede

Skovlunde S-togsstation.
Skovlunde S-togsstation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 13:21:53
Download billede

Google Street View af Skovlunde S-togstrinbræt

Google Street View af Skovlunde Station (Sko).
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: 2022.01.06 - LINK til kilde.


Kort over Skovlunde S-togstrinbræt

Historisk kort over Skovlunde S-togstrinbræt
Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skovlunde S-togstrinbræt
Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skovlunde S-togstrinbræt
Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Skovlunde S-togstrinbræt
Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Skovlunde S-togstrinbræt
Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Skovlunde S-togstrinbræt

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år
Knud B. Christoffersen
1989
126
Frederikssund
Thorsgaard
87-88165-72-8
Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0
Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
Københavns S-bane 1934-1984
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Københavns S-bane 1934-1984
John Poulsen
1984
112

Bane Bøger
87-88632-01-6
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0
S-banen 1934-2009
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
S-banen 1934-2009
Morten Flindt Larsen, John Poulsen
2009
360

Bane Bøger Aps
978-87-91434-204