Vejen (1917-) Station


Den nuværende stationsbygning erstattede i 1917 den oprindelige stationsbygning fra 1874.

Vejen Station var endestation for Vejen-Gesten-sidebanen en sidebanen til Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ). Troldhedebanens spor endte blindt øst for stationsbygningen, og her opførte banen et mindre maskindepot med remise og kulgård.

Sidebanen Gesten-Vejen blev nedlagt allerede 1. april 1951 og resten af Troldhedebanen blev først nedlagt den 31. marts 1968.

I 1962 fik FDB's centrallager et firmaspor, der stort set fulgte Troldhedebanens tracé. Sporet er nu taget op, men tracéet er bevaret på de 1½ km til Coop Region Syd Tørvarecenter, som det hedder i dag.

I 1992 blev stationsbygningen og signalhuset i stationens vestlige ende fredet. Fredningen gør at der ikke kan foretages ændringer på bygningen udvendig. Fredningen omfatter også det gamle centralapparat fra 1918, som stadig står tilbage.

Stamdata for Vejen (1917-) Station

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseBanegårdspladsen 1, 6600 Vejen
StednavneforkortelseVn
Station højde placering over havet42,0 meter
GPS koordinater55.475925,9.136266


Oversigt over andre stationer fra Vejen og omegn

Stationens navnBeskrivelse
Vejen (1874-1917) Station (Vn) Vejen station blev åbnet den 3. oktober 1874 sammen med strækningen Lunderskov-Esbjerg-Var....
Stedet er fotograferet Vejen (1917-) Station (Vn) Den nuværende stationsbygning erstattede i 1917 den oprindelige stationsbygning fra 1874. ....

Vejen (1917-) Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Gesten-Vejen - TKVJ sidebane TKVJ 9,51917.08.251951.04.01
Lunderskov-Esbjerg-Varde DSB 73,01874.10.03I drift
Vejen (1917-) Station.
Vejen (1917-) Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.05.09 09:49:45



I 1992 blev stationsbygningen og signalhuset i Vejen stations vestlige ende fredet. Fredningen gør at der ikke kan foretages ændringer på bygningen udvendig. Fredningen omfatter også det gamle centralapparat fra 1918, som stadig står tilbage.
I 1992 blev stationsbygningen og signalhuset i Vejen stations vestlige ende fredet. Fredningen gør at der ikke kan foretages ændringer på bygningen udvendig. Fredningen omfatter også det gamle centralapparat fra 1918, som stadig står tilbage.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.05.09 10:05:04



I 1992 blev stationsbygningen og signalhuset i Vejen stations vestlige ende fredet. Fredningen gør at der ikke kan foretages ændringer på bygningen udvendig. Fredningen omfatter også det gamle centralapparat fra 1918, som stadig står tilbage.
I 1992 blev stationsbygningen og signalhuset i Vejen stations vestlige ende fredet. Fredningen gør at der ikke kan foretages ændringer på bygningen udvendig. Fredningen omfatter også det gamle centralapparat fra 1918, som stadig står tilbage.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.05.09 10:04:47



Vejen (1917-) Stations pakhus.
Vejen (1917-) Stations pakhus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.05.09 10:03:47





Krak kort 1954 vs idag over Vejen (1917-) Station

Google maps over Vejen (1917-) Station

Historisk kort over Vejen (1917-) Station
Vejen (1917-) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Vejen (1917-) Station
Vejen (1917-) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Vejen (1917-) Station
Vejen (1917-) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.6 - build: 2020.05.15-17:05:31