Fredericia (1869-1935) Banegård


Fredericia (tidligere også Frederiksodde) Banegård er et knudepunkt for Den østjyske længdebane til Aarhus og Aalborg, Den fynske hovedbane til Nyborg og Fredericia-Padborg-banen.

Jernbanen var kommet til byen i 1866 med åbningen af Fredericia-Vamdrup banen, og to år senere kom jernbaneforbindelsen til Aarhus.

Fredericias anden banegård blev indviet i 1869 og var en såkaldt rebroussementsstation, hvor togene skulle ud samme vej de kom ind, så derfor skulle lokomotiverne spændes fra og ud på drejeskiven for enden af sporerne ved Gothersgade og vendes, rangeres tilbage op forbi togstammen, og kobles til den modsatte ende. Undervejs skulle evt. fyldes op med kul fra kulgården og vand fra vandkranen. Neden for Holstens bastion, ud mod Sjællandsgade, lå den store lokomotivremisse med den stadig eksisterende bygning ved siden af, hvor togpersonalet kunne overnatte.

Når et tog ankom til banegården, var det første man kunne høre i højttalerne som regel: "Fredericia, toget kører ikke længere, alle skifter" og så var der et mylder af folk der hastede fra perron til perron for at skifte tog eller bevægede sig i lange slanger til og fra færgerne slæbende på deres bagage, enten ned mod færgerne eller over på en anden perron. Det summede i området omkring banegården og færgehavnen af liv døgnet rundt.

Telegrafstationen, der havde til huse på banegårdens første sal, var knudepunkt for de store telegrafkabler til udlandet og en af verdens største. Foruden den indenrigske afdeling, blev her telegraflinierne fra Frankrig og England forbundet med liniene fra Rusland, Tyskland, Norge og Sverige. Store Nordiske Telegrafselskabs kabel fra Kina og Sibirien blev her, via Libau i Rusland, knyttet sammen med vesteuropa. Over 100 telegrafekspedienter var beskæftiget døgnet rundt da stationen var på sit højeste og man årligt ekspederede over 2 mio. telegrammer.

Telegrafstationen fik, som det første sted i byen, allerede midt i 1880'erne indstalleret elektrisk lys, med strøm fra egen generator i kælderen. Der skulle dog spares på strømmen og lyset måtte derfor kun tændes fra mørkets frembrud til kl. 21. Herefter tog gas- og petroleumslamperne over.

Fæstningen i Fredericia har haft stor betydning i danmarkshistorien. Det mest kendte er udfaldet fra Fredericia i 1849, som var en stor militærsejr for Danmark. Hvert år fejres 6. juli til minde om sejren. Militæret har stadig tilknytning til byen, idet Telegrafregimentet holder til i Fredericia. Fredericias byvåben viser en kronet løve, der holder et sværd i den ene forpote og en palmegren i den anden.

Selvom fæstningen Fredericia efterhånden mistede sin forsvarsmæssige betydning, blev den først officielt nedlagt i 1909 som led i en ny forsvarslov. Dette betød bl.a. også, at man nu kunne bygge udenfor voldene.


Fredericia Banegård eksisterer i stadig i dag indrettet med kontorer på Oldenborggade 1. Fra stationen var der kort vej at spadsere til statsbanefærgen med overfart til Strib, hvorfra man kunne fortsætte i tog hen over Fyn.

Stamdata for Fredericia (1869-1935) Banegård

Byggeår1869
Åbnet1869
Nedlagt1935.05.14
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseOldenborggade 1A, 7000 Fredericia
StednavneforkortelseFa
Banegård højde placering over havet2,6 meter
GPS koordinater55.562085,9.753633

BBR Data for Fredericia (1869-1935) Banegård

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-24 16:14:05
BBR Højde over havet2,6 meter
BBR GPS koordinater55.56203274,9.75375623
BBR Byggeår eller konverteringsår1869
BBR Seneste ombygning1984
BBR Bebygget areal i alt2651 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen903 m2
BBR Samlet erhvervsareal2651 m2
BBR Antal etager3

Oversigt over andre stationer fra Fredericia og omegn

Stationens navnBeskrivelse
Fredericia (1866-1869) Station (Fa) Fredericia (tidligere også Frederiksodde) interesse for jernbaner var efterhånden tydeligt....
Stedet er fotograferet Fredericia Banegård (Fa) Som følge af voksende togtrafik og ikke mindst godstrafik, besluttede staten at bygge Lill....
Stedet er fotograferet Fredericia (1869-1935) Banegård (Fa) Fredericia (tidligere også Frederiksodde) Banegård er et knudepunkt for Den østjyske længd....
Fredericia godsstation Teknisk Station (Gfa)
Fredericia (1869-1935) Banegård .
Fredericia (1869-1935) Banegård .
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.04 09:42:55



Den slidte trappe til perron 1 på Fredericia  Banegård , der var i brug 1869-1935.
Den slidte trappe til perron 1 på Fredericia Banegård , der var i brug 1869-1935.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.04 09:47:37



Den slidte trappe til perron 1 på Fredericia  Banegård , der var i brug 1869-1935.
Den slidte trappe til perron 1 på Fredericia Banegård , der var i brug 1869-1935.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.04 09:47:28



Den slidte trappe til perron 1 på Fredericia  Banegård , der var i brug 1869-1935.
Den slidte trappe til perron 1 på Fredericia Banegård , der var i brug 1869-1935.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.04 09:47:11





Krak kort 1954 vs idag over Fredericia (1869-1935) Banegård

Historisk kort over Fredericia (1869-1935) Banegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Fredericia (1869-1935) Banegård

Historisk kort over Fredericia (1869-1935) Banegård
Fredericia (1869-1935) Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Fredericia (1869-1935) Banegård
Fredericia (1869-1935) Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Fredericia (1869-1935) Banegård
Fredericia (1869-1935) Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lige nu er der: 24 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.3.0 - build: 2020.06.30-20:22:38