Spodsbjerg Station
Spodsbjerg Station var tegnet af den Københavnske arkitekt Helge Bojsen-Møller. Bygherrerne af stationen var N. P. Nielsen-Aasø og C. Hansen der begge fra Ringe. Byggeriet af Spodsbjerg Station startede i 1909 og stationen stod færdig i starten af 1911 ca. ½ år før Langelandsbanens åbning den 4. oktober 1911.
Spodsbjerg Station (endestation) var Langelandsbanens østligste og lå i det lille fiskerleje og færgehavn Spodsbjerg, som efter banens tilkomst til byen, blomstrede op og blev en driftig havneby. Spodsbjerg Station lå ud til færgelejet, hvor der var færgeforbindelse til Nakskov.
Fra Spodsbjerg Station kunne der sendes og modtages banepakker på stationen. Fra den 1. november 1911, åbnede jernbanebrevsamlingssted på Spodsbjerg Stationen. Fra 1. oktober 1916 kom der postekspedition på Spodsbjerg Station. Spodsbjerg Station havde, som noget meget specielt, en hestetrukket postkasse, hvor postkassen var anbragt på den hestevogn. Hestevognen blev brugt til at flyttede det overfartsgods, som skulle med færgen mellem Spodsbjerg og Nakskov.
I Spodsbjerg blev der først anlagt et nordligt sidespor, ud til en lille grusgrav, hvor der hentedes materiale til Langelandsbanens opbygning og senere vedligeholdelse af banen. Da Grusgraven blev sløjfet i 1920, blev sporet nedlagt. For at hentede sand og grus blev et nyt sidespor til "Drejet" mod syd etableret og var to kilometer langt. Det nye sidespor blev i sommermånederne brugt til 'badetog', hvor vognene blev afsat på sporet og blev brugt som omklædningsrum for badegæsterne.
Det sydgående sidespor blev nedlagt og fjernet i løbet af 1950-1951, da denne grusgrav også var tømt for grus og sand og fordi havet var begyndt at "spise" af banetracéen. Arealet, hvor det sydgående sidespor lå, blev solgt til kystsikring for 10.000 kroner, hvorefter der blev bygget et dige på banetracéen.
Baneterrænet bestod af to vigespor, et kort spor mellem stationsbygningen og varehuset og kunne rumme et par godsvogne, samt et vigespor til den enkeltsporede remise. Ud for remisen lå der én lille drejeskiver, som var leveret af "De Forenede Jernstøberier" i København. Ud over varehuset, som lå syd for stationen, lå der kreaturfold og kreaturrampe nordøst for stationen.
Spodsbjerg Station lukkede sammen med Langelandsbanen den 29. september 1962 og blev efterfølgende solgt til Det Sydfynske Dampskibs Selskab (SFDS), der i 1996 blev overtaget af Scandlines.