Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962]


Langelandsbanen fik i 1926 oprettet jernbanefærgeforbindelse mellem Rudkøbing og Svendborg. På den måde opnåede Langelandsbanen en forbindelse med det øvrige danske jernbanenet. Driftsselskabet af færgen var Sydfynske Dampskibsselskab (SFDS) og deres færge "Langeland" overførte kun passagerer, biler og godsvogne – men ikke persontog.

Jernbanefærgen blev nybygget i 1926 på Helsingør Skibsværft og kunne medtage 600 passagerer, foruden biler og godsvogne. Jernbanefærgen havde med en længde på 48 meter og en dampmaskine på ca. 580 HK en "pæn størrelse" for den tid. Jernbanefærgen kunde skyde 10,5 knob, hvilket gjorde at man fik en hurtig og effektiv forbindelse mellem Fyn og Langeland. Det var især i efteråret, hvor de mange roetransporter talte godt med i statistikken, hvor der i roesæsonen kunne overføres ca. 1800 togvogne med sukkerroer til Odense Sukkerkogeri. I 1947 blev jernbanefærgen ombygget fra kulfyring til olie, hvilket gjorde færgen lettere i drift. Jernbanefærgen "Langeland" sejlede frem til marts 1961, hvor den blev skiftet ud med motorfærgen "Lolland". Jernbanefærgen "Langeland" blev ved udskiftningen solgt til Napoli i Italien.

Færgelejet på Rudkøbing havn lå ca. 400 meter fra Rudkøbing Station og der blev som service etableret et trinbræt for færgetog ved færgelejet, så de rejsende ikke skulle gå eller slæbe bagage ned til færgen fra stationen.

Den 29. september 1962 åbnede Langelandsbroen, hvor både Langelandsbanen og færgeoverfarten stoppede samtidigt med.


Stamdata for Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962]


Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet3,1 meter
GPS koordinater54.93739976448707,10.703388647261368


Oversigt over andre stationer fra Rudkøbing

FotoStationens navnBeskrivelse
Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962]Langelandsbanen fik i 1926 oprettet jernbanefærgeforbindelse...
Stedet er fotograferetRudkøbing Station (Rkg)Rudkøbing Station var Langelandsbanens hovedstation og var t...


Krak luftfoto 1954 vs 2020 af Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962]



Kort over Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962]

Historisk kort over Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962]
Kort over Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962]
Kort over Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962]
Kort over Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962]
Kort over Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962]
Kort over Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Rudkøbing Færgetrinbræt [1926-1962]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0