Halsskov Isbådsstation
Christian den 4. udstedte i 1620'erne en række forordninger, der skulle sikre faste tidspunkter og ruter for rejsende. Dermed blev der behov for isbåde på overfarten over Storebælt. I 1794 overgik isbådsoverfarten til postvæsnet. Den 1. april 1883 overgik overfarten til DSB, da man samtidig byggede jernbanen Knudshoved-Slipshavn og Korsør-Halsskov Banen. I 1883 åbnedes den kun 3,7 km lange statsbanestrækning fra Korsør til Halskov, hvor der til brug ved isbådtransporter på Storebælt blev anlagt en station med tilhørende omløbsspor, drejeskive og lokomotivremise.
Halsskov Isbådsstation var sammen med Knudshoved Isbådsstation, dem der varetog Isbådsoverfartens over Storebælt. Overfarten over Storebælt har altid været en betingelse og forudsætning for at binde Danmark sammen.
Når der var så voldsomme isdannelser i bæltet, at det umuliggjorde sejlads med skibe og færger, kunne der erklæres isbådtransport. Isbådtransporten kunne overføre passagerer og post, der var sendt med tog til isbådstationerne og videre over isen i specialbyggede joller. Jollerne blev fremført af daglejere i form af lokale fiskere.
Tjenesten var i brun under isvintrene i 1887-1888, 1892-1894, herefter der gik der 30 år inden der i 1922-1923 og 1929 kom så strenge isvintre, at isbryderne måtte lægge til ved molerne i Halsskov og Knudshoved. Ellers klarede de nye og stærkere isbryderfærger og skrueisbrydere arbejdet.
Halsskov Isbådsstation var permanent bemandet indtil 1904, hvorefter den bestyredes af en opsynsmand frem til Isbådenes drift blev indstillet i 1937 og strækningen afkortedes til 2,6 km. Den sidste opsynsmand blev kaldt "Madsen på revet". Under isvintrene i begyndelsen af 1940'erne blev isbådsoverfarten genoptaget på privat initiativer, da DSB ikke ville genåbne overfarten.
Halsskov Isbådsstation blev allerede før 1890 benyttet som fast feriekoloni for "Børnehjemmet af 1870" om somrene, og i en årrække blev der kørt badetog fra Slagelse til Halskov. I 1930'erne blev Halsskov Isbådsstationen feriehjem for DSB's værksteds- og remisearbejdere.
DSB's bygninger fra 1883 blev nedrevet i 1975, hvorimod en ældre bygning fra 1838 fortsat eksisterer. I 2001 blev der i den tilbageværende bygning på Halsskov Odde indrettet et isbådsmuseum, der hører under Korsør By- og Overfartsmuseum.