Højen Station [1890-1964]
Højen Station startede som billetsalgssted ved åbningen i 1890, men var pga. det meget ringe opland, var stationen kun betjent i sommersæsonen. Højen Station var oprindelig tegnet af Thomas Arboe.
Højen Station , var som de øvrige 3 oprindelige smalsporsstandsningssteder (Jerup, Hulsig og Rimmen), et vogterhus med ventesale, beliggende ved holdepladser med læssespor.
Højen Station havde fra starten et stikspor. Året efter fik Højen krydsnings- og læssespor og et varehus. Krydsnings- og læssespor blev nedlagt i 1962. I 1964 blev stationen nedsat til trinbræt, som var åbent frem til 2005, hvor det blev nedlagt sammen med trinbrætterne Naptjert og Apholmen, i forbindelse med indsættelsen af Desiro-togene den 9. januar 2005.
Begrundelsen for nedlæggelsen var, at de 3 trinbrætter var meget lidt benyttede, og at man ved nedlæggelsen kunne reducere rejsetiden mellem Frederikshavn og Skagen. Efter massive borgerprotester blev Napstjert Trinbræt genåbnet i 2006 med ny perron og venterum.
Stationens bevarede trævarehus er en af de få bygninger på banen, som har overlevet fra smalsporsbanetiden.
Højen Station var beliggende i Skagen Klitplantage, hvor vejen mellem Højen (Gammel Skagen) og den tilsandede kirke, i dag Flagbakkevej, krydser Skagens-banen.
Stationsbygningen blev i 1922, kraftigt ombygget tilbygget efter tegninger af Arkitekt Ulrik Plesner. I 1969 blev stationsbygningen solgt og har siden 1991 været brugt af det privatejede Skagen Naturhistoriske Museum.