Herfølge Station
Herfølge Station, bygget og åbnet i 1908 under ledelse af den anerkendte arkitekt Heinrich Wenck, står som et historisk vartegn for lokalsamfundet og jernbanetransportens udvikling. Beliggende mellem Køge og Tureby, tjener stationen som et centralt knudepunkt for både lokalbefolkningen og rejsende fra andre områder.
Bygningen, der stadig er i drift, er et levende eksempel på datidens arkitektoniske dygtighed og er blevet fredet sammen med varehuset og signalhuset. Den charmerende stationsbygning, der ligner hovedbygningen på Lille Skensved Station, afspejler en æra af tidløs elegance og historisk betydning.
Herfølge Station er mere end bare et stop på ruten; det er et knudepunkt for fællesskab og forbindelse. Den omkringliggende by Herfølge tilbyder en blanding af historisk charme og moderne bekvemmeligheder. Med sin beliggenhed nær Vallø brændeplads og dens rige jernbanehistorie er Herfølge et unikt og indbydende sted at bo og besøge.
Stationen tjente som et centrum for både passager- og godstransport, og dens udvikling afspejler ændringerne i jernbaneteknologien og -infrastrukturen gennem årene. Den mekaniske centralenhed, der oprindeligt blev installeret, blev senere udskiftet med moderne sikringsanlæg, hvilket viser stationens tilpasningsevne til den teknologiske udvikling.
Gennem sin lange historie har Herfølge Station været et samlingspunkt og et symbol på samfundets sammenhængskraft. Dens fortsatte tilstedeværelse og drift vidner om dens urokkelige betydning som et hjerte for lokalsamfundet og et tegn på fremtidige rejser og forbindelser.
Ved etableringen af Herfølge Station i 1908 fik stationen et mekanisk centralapparat af typen Siemens & Halske. Det blev i 1985 udskiftet med et sikringsanlæg DSB type 1977.