Fårevejle Station
Fårevejle Station er anlagt på "Mellemøen" i den udtørrede Lammefjord. I de første år brugte DSB dette navn for stationen: "Faarevejle (Mellemøen) Station" men fra 1936 kun "Faarevejle Station", som postvæsenet allerede havde brugt siden 1909.
Fårevejle Station blev placeret uden nogen form for bebyggelse i nærheden, ca. 2 km sydøst for Fårevejle Kirkeby, som Fårevejle Station blev opkaldt efter. Den nye Fårevejle by, som blomstrede op omkring stationen, kom til at hedde Fårevejle Stationsby. I 1901 blev der bygget et teglværk i Fårevejle Stationsby, men teglværket fik en noget træg start og dermed ikke lang levetid. Bygningerne kom senere til at huse Skaleksport. I 1916 havde Fårevejle Stationsby ca. 40 gårde og huse med i alt godt 200 indbyggere, som i 1950 var vokset til ca. 400 indbyggere. Fårevejle Stationsby blev et centrum for missionske skoler, hvor Indremissionsk privatskole, indremissionsk højskole (senere sygeplejehøjskole), grundtvigsk fri- og efterskole samt i 1953 en almindelig forskole. I 1911 opførtes, det nu nedlagt afholdshotel, over for stationsbygningen, og i 1912 tilkom et mejeri og i 1914 kom det statsunderstøttede børnehjem "Solglimt".
Den gamle Fårevejle by, nu kaldet Fårevejle Kirkeby, var oprindelig beliggende ved den tidligere strandkant ud til Nekselø Bugt. Fårevejle Kirkeby var en ret betydelig by før Odsherreds Jernbane blev anlagt. Fårevejle Kirkeby havde endog postholderkro, som desværre nedbrændt i 1919. Først i 1909 nedlagde postvæsenet sin diligencerute gennem Fårevejle Kirkeby, hvorefter Fårevejle Kirkeby kom til at stå i stampe i mange år, da Fårevejle Stationsby blev det nye omdrejningspunkt for udviklingen i området. I 1953/1954 opførtes centralskole i Fårevejle Kirkeby, som gav Fårevejle Kirkeby et opsving for et par årtier. Den smukt beliggende kirkes tårn i Fårevejle Kirkeby, tjente i sin tid som sømærke for sejlende i Nekselø Bugt. I krypten under Fårevejle kirke findes det mumificerede lig af James Hepburn, Jarl af Bothwell.
Fårevejle Station blev udvidet af flere omgange i hhv. 1904 og 1908 samt i forbindelse med den store modernisering af Odsherreds Jernbane i årene 1963-1965. Sporarealet blev omlagt ved Fårevejle Station i 1967/1968, idet det hidtidige hovedspor (spor 1) blev det nye krydsningsspor og spor 2 blev til gennemkørselsspor.
Omkring Fårevejle Stationsby er det meget tydeligt, at området er tidligere havbund. Området er et helt fladt terræn med enkelte høje, som den tidligere "Storø", hvis højeste punkt er beskedne 10 meter. Vejene i Fårevejle Stationsby er tæt på snorlige, hvilket man tit ser i nyere anlagte byer.
Fårevejle Stationsby har i 2022 1.858 indbyggere.