Aalborg-Frederikshavn - (DSB)


Den østjyske længdebane Aalborg-Frederikshavn også kaldet Vendsysselbanen er drevet af DSB.

Det hele startede meget beslutsomt med loven af 31. juli 1853. Regeringen var iværksatte en opmåling i løbet af 1856 og fik gennemført en række beregninger over anlægsomkostningerne. Og der stoppede begejstringen. Riget fattedes penge og der skulle spares. Derfor endte den planlagte forlængelse af længdebanen i første omgang i Aalborg. Det gik noget bedre i andet forsøg. Med loven af 24. april 1861 kom der endelig lidt mere gang i sagerne.

Regeringen blev pålagt at gennemføre etableringen af Vendsysselbanen. Enterprisen gik til et dansk konsortium der var omkring en halv million lavere end det næstbedste tilbud fra et engelsk konsortium. Efter at have tabt Sønderjylland havde man behov for at bekræfte sig selv. Derfor blev der lagt særlig vægt på at anlægsarbejdet for første gang i dansk jernbanehistorie var bygget ved dansk foretagsomhed, af danske mænd og dansk kapital.
Disse ord faldt ved festmiddagen i Frederikshavn lokomotivremise den 15. august 1871. Dagen efter startede den daglige drift med 3 tog i hver retning.
I stedet for et velfortjent otium måtte dampbåden Lillebælt varetage overfarten mellem Aalborg og Nørresundby.

Tidligere havde dampbåden sejlet mellem Aalborg og Nørresundby. Snart fik turene med dampbåden dog ende og den 7. januar 1879 åbnedes den første Limfjordsbro.

Aalborg-Frederikshavn blev opdateret med ERMTS fra 2018.


Vigtige stamdata for Aalborg-Frederikshavn (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km84,8
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 24. april 1861
Statstilskud i %100 %
Jernbanen åbnet1871.08.15
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
Hastighed max120 km/t
DSB banenummer25
El driftNej
Bane statusRegionalbane

Aalborg-Frederikshavn (DSB) jernbanen har følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Aalborg 2 Station (Ab)0,0 km
Aalborg vestby Trinbræt (Abv)2,0 km
Stedet er fotograferet Nørresundby Gamle Station (Ns)5,0 km
Stedet er fotograferet Lindholm - Vendsysselbanen Station (Lih)6,0 km
Stedet er fotograferet Hvorupgård Trinbræt (Hvg)12,0 km
Stedet er fotograferet Sulsted Station (Su)18,0 km
Stedet er fotograferet Tylstrup Station (Ty)21,0 km
Stedet er fotograferet Brønderslev Station (Bl)29,0 km
Stedet er fotograferet Em Billetsalgssted 36,0 km
Stedet er fotograferet Vrå Station (Vr)39,0 km
Stedet er fotograferet Gunderup Trinbræt (Gut)42,0 km
Stedet er fotograferet Hæstrup Trinbræt (Æs)45,0 km
Stedet er fotograferet Hjørring Station (Hj)51,0 km
Stedet er fotograferet Sønderskov Station (Søk)60,0 km
Stedet er fotograferet Sindal Station (Sa)65,0 km
Stedet er fotograferet Tolne Station (To)72,0 km
Stedet er fotograferet Kvissel Station (Kv)78,0 km
Stedet er fotograferet Elling Trinbræt (Elt)82,0 km
Stedet er fotograferet Frederikshavn Gamle Station (Fh)86,6 km
Stedet er fotograferet Frederikshavn Nye Station (Fh)87,0 km

Aalborg 2 Station er Aalborg-Frederikshavn banens første station

Byggeår1902
Åbnet1902
NedlagtI drift
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Plads 3, 9000 Aalborg
Stations forkortelseAb
GPS koordinater57.043181,9.917006

Aalborg station åbnede d. 18. september 1869 som endestation for jernbanen Randers-Aalborg jernbane. I 1879 blev stationen forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.

D. 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og d. 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, MEN næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.

D. 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men men den nye Aalborg station i 1902 førtes togene gennem til Aalborg.

I 1900 blev stationen desuden udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.

Sidst i 1960erne blev privatbanerne nedlagt: Sæbybanen blev nedlagt i 31. marts 1968, Fjerritslev-Nørresundby d. 1. april 1969, Hvalpsund d. 1. april 1969 og Hadsundbanen d. 1. april 1969.

Den oprindelige banegårdsbygning fra 1869 var tegnet af N.P.C. Holsøe men den blev erstattet i 1902 af den nuværende bygning tegnet af Thomas Arboe.

Aalborg Stationen blev fredet i 1992.

Den meget smukke ålborg station
Den meget smukke ålborg station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.07.23

Krak kort over Aalborg 2 Station

Historisk kort over Aalborg 2 Station
Kilde: StyrelsenAalborg 2 Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Aalborg vestby Trinbræt ligger 2,0 km. fra første station.

Byggeår2003
Åbnet2003
NedlagtI drift
Stations forkortelseAbv
GPS koordinater57.053076,9.908284
Krak kort over Aalborg vestby Trinbræt

Historisk kort over Aalborg vestby Trinbræt
Kilde: StyrelsenAalborg vestby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørresundby Gamle Station ligger 5,0 km. fra første station.

Byggeår1907
Åbnet1907
Nedlagt1972
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 10, 9400 Nørresundby
Stations forkortelseNs
GPS koordinater57.064842,9.908772

Den nuværende Nørresundby station er Nørresundby station nr. 2. Den første blev åbnet i 1871 som endestation for Vendsysselbanen (Nørresundby til Frederikshavn), der blev indviet d. 15. august 1871. D 8. januar 1879 kom der forbindelse til Aalborg Banegård via den nye jernbanebroen over Limfjorden.

Den første stationsbygning blev opført i træ som en midlertidige løsning. Den midlertidige station kom dog til at stå frem til 1907, før den nuværende station blev opført.

Nørresundby station blev et vigtigt knudepunkt i jernbanetrafikken i Nordjylland. Der åbnede mange baner med tilslutning til Nørresundby station: både Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) d. 19. marts 1897 og d. 18. september 1899 åbnede Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn). Efter forbindelse til Aalborg station udgik næsten alle tog fra Aalborg station, og det var kun togene til Fjerritslev og via Vendsysselbanen, der standsede på Nørresundby Station. Togene mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede på Nørresundby Havnestation. Sæbybanen blev nedlagt 31. marts 1968 og Fjerritslevbanen blev nedlagt 1. april 1969.

Nørresundby Station blev nedlagt i 1972.

I 2003 åbnede den nye Lindholm Station (trinbræt) ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station.

Den nu nedlagte Nørresundby station
Den nu nedlagte Nørresundby station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Nørresundby Gamle Station

Historisk kort over Nørresundby Gamle Station
Kilde: StyrelsenNørresundby Gamle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lindholm - Vendsysselbanen Station ligger 6,0 km. fra første station.

Byggeår2002
Åbnet2002
NedlagtI drift
Stations forkortelseLih
GPS koordinater57.067006,9.904629
Lindholm trinbræt
Lindholm trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Lindholm - Vendsysselbanen Station

Historisk kort over Lindholm - Vendsysselbanen Station
Kilde: StyrelsenLindholm - Vendsysselbanen Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hvorupgård Trinbræt ligger 12,0 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908
Nedlagt1969
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseVed Banen 5, 9400 Nørresundby
Stations forkortelseHvg
GPS koordinater57.114951,9.926697

Hvorupgård trinbræt blev anlagt i 1908. Fra 1880 til 1908 var der holdeplads ved sidesporet til teglværket på Teglværksvej.

I 1965 blev stationen lukket men fungerede som holdeplads uden personale frem til 1969.

Hvorupågård station
Hvorupågård station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Hvorupgård Trinbræt

Historisk kort over Hvorupgård Trinbræt
Kilde: StyrelsenHvorupgård Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sulsted Station ligger 18,0 km. fra første station.

Byggeår1871
Åbnet1871.08.15
Nedlagt1972
Nedrevet1984
ArkitektN.P.C. Holsøe
Stations forkortelseSu
GPS koordinater57.167365,9.946607
Sulsted station er nedrevet og lå her
Sulsted station er nedrevet og lå her - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Sulsted Station

Historisk kort over Sulsted Station
Kilde: StyrelsenSulsted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tylstrup Station ligger 21,0 km. fra første station.

Byggeår1886
Åbnet1886
Nedlagt1972
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseTy
GPS koordinater57.196283,9.944170

Tylstrup station blev opført i 1886. Før der kom station blev vogterhuset brugt som Billetsalgssted i årene 1871 til 1886.

Tylstrup station blev nedlagt som station i 1972 og er i dag nedrevet. Stationen lå syd for Luneborgvej ved banekrydsningen.

Tylstrup station er nedrevet - men lå her
Tylstrup station er nedrevet - men lå her - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Tylstrup Station

Historisk kort over Tylstrup Station
Kilde: StyrelsenTylstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Brønderslev Station ligger 29,0 km. fra første station.

Byggeår1966
Åbnet1966
NedlagtI drift
AdresseBanegårdspladsen 10-12, 9700 Brønderslev
Stations forkortelseBl
GPS koordinater57.270518,9.942847

Brønderslev station første station blev indviet den 15. august 1871, og var tegnet af arkitekt N. P. .C Holsøe, og blev nedrevet i 1966 i forbindelse med en omlægning af banens spor. I den forbindelse fik Brønderslev en ny station, som stadig er i brug.

Brønderslevs nye station.
Brønderslevs nye station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Brønderslev Station

Historisk kort over Brønderslev Station
Kilde: StyrelsenBrønderslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Em Billetsalgssted ligger 36,0 km. fra første station.

Byggeår1871
Åbnet1871.08.15
Nedlagt1972
AdresseHoltevej 263, 9760 Vrå
GPS koordinater57.325879,9.925831

Em også kaldet Emb, var Billetsalgssted frem til 1952 hvor det blev nedsat til trinbræt. Trinbrættet blev nedlagt i 1972.

Em - eller Emb billetsalgssted
Em - eller Emb billetsalgssted - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Em Billetsalgssted

Historisk kort over Em Billetsalgssted
Kilde: StyrelsenEm Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vrå Station ligger 39,0 km. fra første station.

Byggeår1871
Åbnet1871.08.15
NedlagtI drift
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade 9, 9760 Vrå
Stations forkortelseVr
GPS koordinater57.354669,9.942324
Vrå station
Vrå station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Vrå Station

Historisk kort over Vrå Station
Kilde: StyrelsenVrå Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gunderup Trinbræt ligger 42,0 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1955
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseGut
GPS koordinater57.383139,9.951291
Her lå Gunderup trinbræt
Her lå Gunderup trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Gunderup Trinbræt

Historisk kort over Gunderup Trinbræt
Kilde: StyrelsenGunderup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hæstrup Trinbræt ligger 45,0 km. fra første station.

Byggeår1873
Åbnet1873
Nedlagt1971
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseÆs
GPS koordinater57.407312,9.957116

Hæstrup var billetsalgssted fra 1873 til 1963, hvor det blev til trinbræt. Trinbrættet blev nedlagt i 1971. Den lille træstation er nedrevet i dag.

Hæstrup trinbræt
Hæstrup trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Hæstrup Trinbræt

Historisk kort over Hæstrup Trinbræt
Kilde: StyrelsenHæstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hjørring Station ligger 51,0 km. fra første station.

Byggeår1871
Åbnet1871.08.15
NedlagtI drift
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 6, 9800 Hjørring
Stations forkortelseHj
GPS koordinater57.456598,9.985939

Hjørrings første station byggede Thomas Arboe sammen med N.P.C. Holsøe i 1871.

Hjørrings station
Hjørrings station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Hjørring Station

Historisk kort over Hjørring Station
Kilde: StyrelsenHjørring Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sønderskov Station ligger 60,0 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924
Nedlagt1971
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 13, 9800 Hjørring
Stations forkortelseSøk
GPS koordinater57.452198,10.129278

Sønderskov trinbræt startede som billetsalgssted i 1871 i vogterhuset. Fra 1924 fik stationen en rigtig stationsbygning. Stationen lukked i 1964, hvor Sønderskov blev til trinbræt. I 1971 lukkede trinbrættet.

Sønderskov station
Sønderskov station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Sønderskov Station

Historisk kort over Sønderskov Station
Kilde: StyrelsenSønderskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sindal Station ligger 65,0 km. fra første station.

Byggeår1871
Åbnet1871.08.15
NedlagtI drift
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade 8, 9870 Sindal
Stations forkortelseSa
GPS koordinater57.470201,10.202400

I dag er Sindal station nedsat som trinbræt.

Sindal station
Sindal station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Sindal Station

Historisk kort over Sindal Station
Kilde: StyrelsenSindal Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tolne Station ligger 72,0 km. fra første station.

Byggeår1873
Åbnet1873
NedlagtI drift
AdresseKirkevej 293, 9870 Sindal
Stations forkortelseTo
GPS koordinater57.485953,10.313764

Tolne åbnede i 1873 som holdested. I 1879 blev der bygget en stationsbygning tegnet af N. P. C. Holsøe. I 1972 lukkede stationen, men fortsatte som trinbræt.

Den oprindelige station fra 1873 er nedrevet.

Tolne station har ligget her - nu trinbræt
Tolne station har ligget her - nu trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Tolne Station

Historisk kort over Tolne Station
Kilde: StyrelsenTolne Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kvissel Station ligger 78,0 km. fra første station.

Byggeår1871
Åbnet1871.08.15
NedlagtI drift
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseTolnevej 1, 9900 Frederikshavn
Stations forkortelseKv
GPS koordinater57.472074,10.412599

Kvissel var holdested i årene 1871 til 1877. I 1877 blev den nuværende stationsbygning bygget tegnet af N. P. C. Holsøe.

Kvissel station
Kvissel station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Kvissel Station

Historisk kort over Kvissel Station
Kilde: StyrelsenKvissel Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Elling Trinbræt ligger 82,0 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1955
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseElt
GPS koordinater57.464326,10.464848
Elling trinbræt
Elling trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Elling Trinbræt

Historisk kort over Elling Trinbræt
Kilde: StyrelsenElling Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Frederikshavn Gamle Station ligger 86,6 km. fra første station.

Byggeår1871
Åbnet1871.08.15
Nedlagt1979
Nedrevet1979
ArkitektN.P.C. Holsøe
Stations forkortelseFh
GPS koordinater57.441697,10.534932

Frederikshavns første station blev indviet d. 15. august 1871 ifm. åbningen af Vendsysselbanen (Nørresundby-Frederikshavn) og lå 3-400 m vest for den nuværende station, mellem Rådhus Alle og Parallelvej, og var tegnet af N.P.C. Holsøe.

Den gamle station blev revet ned i 1979 og den nye blev anlagt på havnen på opfyldt havbund.

forbindelse med Vendsysselbanen (Nørresundby-Frederikshavn) og Skagensbanen.

Syd for DSB-stationen havde FFJ deres eget stationsområde, Frederikshavn G, som servicerede Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane.

Frederikshavn gamle station - der er kun denne postbygning tilbage
Frederikshavn gamle station - der er kun denne postbygning tilbage - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Frederikshavn Gamle Station

Historisk kort over Frederikshavn Gamle Station
Kilde: StyrelsenFrederikshavn Gamle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Frederikshavn Nye Station er Aalborg-Frederikshavn banens endestation og ligger 87,0 km. fra første station.

Byggeår1979
Åbnet1979
NedlagtI drift
AdresseHavnepladsen 30, 9900 Frederikshavn
Stations forkortelseFh
GPS koordinater57.441149,10.540107

Frederikshavns første station blev indviet d. 15. august 1871 og lå 3-400 m vest for den nuværende station, mellem Rådhus Alle og Parallelvej, og var tegnet af N.P.C. Holsøe.

Den gamle station blev revet ned i 1979 og den nye blev anlagt på havnen på opfyldt havbund.

Frederikshavn nye station
Frederikshavn nye station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.10.31

Krak kort over Frederikshavn Nye Station

Historisk kort over Frederikshavn Nye Station
Kilde: StyrelsenFrederikshavn Nye Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.4 - build: 2020.03.21-11:18:44