Dansk jernbanehistorie gennem data og billeder

Billede af Lindet Station.
Billede af Lindet Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2006.10.08 01:44:05
Download billede

Velkommen til danskejernbaner.dk

Formålet med dette web-site er at give et historisk tilbageblik over de forskellige baner i Danmark, hvor fokus i starten er de nedlagte baner i provinsen. Siden vil primært beskrive banerne - deres forløb, stationer, historie og tekniske data.

Vores mål er at have en komplet bane og stationssite i 2030, hvor der er beskrivelser, data og foto for alle danske jernbaner. Vi kæmper lidt med datakvaliteten og det er især åbningsdato for stationer, holdepladser og trinbræt vi er lidt udfordret med.

Vi er pt et af de største jernbanesites i Danmark og den seneste måned har 34.653 unikke brugere set 241.615 websider. Ud fra de mange mails vi modtager, kan vi se at vores brugere er meget forskellige. Der er dem, som har interesse for jernbaner, dem der skal bruge oplysninger til slægtsforskning, dem der har købt en nedlagt station, historie interesserede, materiale til skole opgaver mv. Vi takker for alle henvendelser og forsøger at vende tilbage på alle, men det er ikke altid en hel let opgave, da der især i vinterhalvåret kommer der rigtig mange mails ind.

Vores fokus er i første omgang at beskrive banernes historie kort og lave en fotoreportage over resterne af banernes forløb - værende stationer, holdepladser stoppesteder (trinbræt) m.v.

Vi er meget interesseret i af få henvendelser fra personer, som har billeder eller andet materiale i form af beretninger, anekdoter eller faktuelle informationer (data), som kan styrke siderne her.

Den danske jernbanehistorie startede for ca. 150 år siden med den 108 km. lange jernbane Kiel Altona med anlæggelse i 1844. Da det var den første og ikke København - Roskilde banen i 1847, skyldes at Danmark på dette tidspunkt også inkluderede det nordligste Tyskland.

De små lokalbaner havde stor betydning for de lokalsamfund de betjente, og der var stor interesse i at få bane igennem ens eget område - hvilket også fik den sideeffekt at nogle baner kom til at sno sig meget eller blev lagt i øde opland. Lindet station (billedet for oven) stammer fra Maribo Torrig banen (MTB) som er en af de mindre heldige baner, der snoede sig meget gennem et tyndt opland, og derfor kun fik en levetid på 17 år.

De danske baners succes toppe i 1920'erne (målt på banekilometer) og fik stor betydning befordringsmæssigt under de to verdenskrige. Jernbaneeventyret stoppede for mange af de små lokalbaner i 1960'erne hvor de blev lukket på stribe. Her var de udkonkurreret af busser, lastbiler og personbilismen.

Med mindre andet er angivet, kan alt materiale på disse sider frit benyttes.