Kolding-Vamdrup - (KS)


Ved jernbaneloven af 27. maj 1908 blev der etableret grundlag for at etablere strækningerne mellem Kolding og Hejlsminde samt Kolding og Vamdrup. Staten ydede et tilskud på 50 procent til afholdelse af anlægsudgifterne. Ved åbningen i 1911 kom banen til Sjølund. På det tidspunkt var Sjølund Mølle grundlagt, og jernbanestationen kom til at ligge lige overfor. Strækningen forløb på det sted gennem byen Sjølund. Stationen lå på Silovej. Der var også station eller trinbrædt ved Grønninghoved og Vejstruprød, de to nærmeste byer. I Sjølund var det således at jernbanen forløb langs præstegårdens baghave. Her kunne men helt frem til 1996 se de såkaldte banegraner i skellet der blev plantet for at give ly for banen. De mange standsningssteder gjorde at Kolding Sydbaner for dyre i drift og det blev i sidste ende også dødsstødet for banerne. Kolding Sydbaner blev nedlagt relativt tidligt, det sidste tog kørte 15. december 1948. efter kun 37 års levetid. I banernes levetid var transport af sukkerroer det der bidrog til det største godsvolumen.


Vigtige stamdata for Kolding-Vamdrup (KS) jernbanen

Jernbanens længde i km30,4
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1909.06.15
Jernbanen åbnet1911.11.29
Persontrafik nedlagt1948.09.30
Godstrafik nedlagt1948.09.30
Jernbanen nedlagt1948.09.30
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
Max stigning14 ‰
Kurveradius300 meter
Hastighed max45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk11 tons
Bane statusPrivatbane

Kolding-Vamdrup (KS) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Kolding (1884-) Banegård (Kd)0,0 km
Kolding (1932-1948) Sydbanegård 0,6 km
Vonsild Station 6,4 km
Stedet er fotograferet Hoppeshuse Station 9,9 km
Fovslet Station 12,0 km
Taps Station 15,4 km
Tapsøre Trinbræt 17,1 km
Brænore Trinbræt 19,3 km
Stedet er fotograferet Ødis Station 22,2 km
Ødis-Bramdrup Station 24,7 km
Gåskær Trinbræt 26,4 km
Øster Vamdrup Trinbræt 29,4 km
Stedet er fotograferet Vamdrup Østbanegård (Vm)30,4 km

Kolding (1884-) Banegård var Kolding-Vamdrup banens første station

Byggeår1884
Åbnet1884
NedlagtI drift
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
Stations forkortelseKd
GPS koordinater55.490803,9.481189

Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.

Den nuværende Kolding banegård er opført mellem 1882-1883 og indviet i 1884. Den er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten, Thomas Arboe.

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.

Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.

Kolding Station.
Kolding Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2014.10.09 17:50:24

Krak kort over Kolding (1884-) Banegård

Historisk kort over Kolding (1884-) Banegård
Kilde: StyrelsenKolding (1884-) Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kolding (1932-1948) Sydbanegård lå 0,6 km. fra første station.

Byggeår1932
Åbnet1932.10.01
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.486263,9.477766

Kolding Sydbanegård eller Kolding Syd var hovedstation for Kolding Sydbaner (1911-48). Der blev anlagt et spor via havnen, så man kunne udveksle godsvogne med statsbanerne, med det gav for store gener at lade persontog køre den vej. I 1922 blev der etableret et forbindelsesspor mellem Kolding Sydbanegård og Statsbanen, så sydbanernes persontog kunne køre videre til statsbanestationen. Dette spor gik over Kolding Å på en bro, der er bevaret som "Den skæve gangbro" vest for Kongebrogade.

Kolding Sydbanegård havde hovedkontor, værksted, remise og drejeskive.

For at spare på de store driftsudgifter solgte man i 1932 stationsterrænet vest for Kongebrogade og byggede en ny og mindre pavillon øst for Kongebrogade blev taget i brug den 1. oktober 1932. Den pompøse gamle banegårdsbygning blev solgt. I 1968 blev den nedrevet for at give plads til en tankstation.

Krak kort over Kolding (1932-1948) Sydbanegård

Historisk kort over Kolding (1932-1948) Sydbanegård
Kilde: StyrelsenKolding (1932-1948) Sydbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vonsild Station lå 6,4 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseVonsild Stationsvej 19, 6000 Kolding
GPS koordinater55.456884,9.479231

Vonsild Station var med 90 m læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.

Krak kort over Vonsild Station

Historisk kort over Vonsild Station
Kilde: StyrelsenVonsild Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hoppeshuse Station lå 9,9 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseØdisvej 30, 6000 Kolding
GPS koordinater55.431434,9.456709

Hoppeshuse Station var med 90 m læssespor og dyrefold med siderampe.

Hoppeshuse Station.
Hoppeshuse Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2020.02.08 12:50:25

Krak kort over Hoppeshuse Station

Historisk kort over Hoppeshuse Station
Kilde: StyrelsenHoppeshuse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fovslet Station lå 12,0 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseChristiansholmsvej 9, 6580 Vamdrup
GPS koordinater55.415959,9.439467

Fovslet Station var med 120 m læsse- og vigespor samt dyrefold med vægt og siderampe.

Krak kort over Fovslet Station

Historisk kort over Fovslet Station
Kilde: StyrelsenFovslet Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Taps Station lå 15,4 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseTaps Stationsvej 13, 6070 Christiansfeld
GPS koordinater55.398187,9.475832

Taps Station var med 100 m krydsningsspor samt decideret læssespor ved dyrefold med vægt og siderampe. Taps station havde også et lokale til Toldvæsenet.

Krak kort over Taps Station

Historisk kort over Taps Station
Kilde: StyrelsenTaps Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tapsøre Trinbræt lå 17,1 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
GPS koordinater55.395100,9.451724

Tapsøre Trinbræt hed i starten Tapsore trinbræt. Tapsøre trinbræt var med 40 m læssespor.

Krak kort over Tapsøre Trinbræt

Historisk kort over Tapsøre Trinbræt
Kilde: StyrelsenTapsøre Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Brænore Trinbræt lå 19,3 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
GPS koordinater55.398169,9.419655

Brænore Trinbræt var med 60 m læssespor.

Krak kort over Brænore Trinbræt

Historisk kort over Brænore Trinbræt
Kilde: StyrelsenBrænore Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ødis Station lå 22,2 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStationsvej 15, 6580 Vamdrup
GPS koordinater55.407469,9.380817

Ødis Station var med 100 m læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.

Ødis Station set fra vejsiden.
Ødis Station set fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2020.04.09 15:28:00

Krak kort over Ødis Station

Historisk kort over Ødis Station
Kilde: StyrelsenØdis Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ødis-Bramdrup Station lå 24,7 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseDrenderupvej 14, 6580 Vamdrup
GPS koordinater55.394804,9.354336

Ødis-Bramdrup Station var med 100 m læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.
Ødis-Bramdrup Station havde en tilbygning, til brug for Toldvæsenet, ifm grænseovergang ved Højrup godt 2 km mod sydvest.

Krak kort over Ødis-Bramdrup Station

Historisk kort over Ødis-Bramdrup Station
Kilde: StyrelsenØdis-Bramdrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gåskær Trinbræt lå 26,4 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.403772,9.333546

Det er nogen forvirring omkring Gåskær Trinbræt og Øster Vamdrup Trinbræt. Dette skyldes at der er en gammel kortfejl, hvor Øster Vamdrup Trinbræt er navngivet Gåskær station.

Krak kort over Gåskær Trinbræt

Historisk kort over Gåskær Trinbræt
Kilde: StyrelsenGåskær Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Øster Vamdrup Trinbræt lå 29,4 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.422219,9.306378

Det er nogen forvirring omkring Gåskær Trinbræt og Øster Vamdrup Trinbræt. Dette skyldes at der er en gammel kortfejl, hvor Øster Vamdrup Trinbræt er navngivet Gåskær station.

Krak kort over Øster Vamdrup Trinbræt

Historisk kort over Øster Vamdrup Trinbræt
Kilde: StyrelsenØster Vamdrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vamdrup Østbanegård var Kolding-Vamdrup's endestation og lå 30,4 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.12.15
Nedrevet1978
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
Stations forkortelseVm
GPS koordinater55.425508,9.286688

Vamdrup Østbanegård, eller Vamdrup Øst, var endestation for Vamdrupbanen (1911-48) mellem Kolding og Vamdrup. Vamdrupbanen blev ligesom Hejlsmindebanen mellem Kolding og Hejlsminde drevet af privatbaneselskabet Kolding Sydbaner. Vamdrupbanen var 29,8 km lang og endte ved Sydbanernes egen Vamdrup Østbanegård. Kolding Sydbaner var altså ikke optaget på statsbanestationen, men havde et meget krumt forbindelsesspor til udveksling af godsvogne og Kolding Sydbaner havde deres eget omløbsspor på statsbanestationen. Fra forbindelsesspor var der sidespor til en grusgrav.

Vamdrup statsbanestation var ved banens åbning dansk grænsestation mod Tyskland, og Kolding Sydbaner måtte også afgive et lokale til Toldvæsenet på Østbanegården.

Stationsbygningen på Vamdrup Østbanegård, der var tegnet af arkitekt Robert Valdemar Schmidt, og den blev revet ned i 1978. Den lå i Sydbanegade, hvor der nu er parkeringsplads og butikker. Stationsarealet var 410 m langt og strakte sig også langs Duevej.

Vamdrup Østbanegård havde 4 spor:
• Spor 1 var hovedsporet ved perronen og endte ved drejeskiven længst mod vest.
• Spor 2 var et 70 m langt læssespor med omløb. Det havde mod vest et kort stikspor til varehuset og mod øst et 100 m langt stikspor til dyrefold, vejehus og siderampe. Sidstnævnte blev taget op inden nedlæggelsen af banen.
• Spor 3 var et 250 m langt opstillingsspor, der endte ved drejeskiven. Det blev taget op inden nedlæggelsen af banen.
• Spor 4 var et omløbsspor med stikspor til kulgård og remise. Desuden var det udgangspunkt for forbindelsessporet til statsbanestationen.

Vamdrup Østbanegård er nedrevet i 1978, men den har ligget her.
Vamdrup Østbanegård er nedrevet i 1978, men den har ligget her. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2020.04.05 13:56:17

Krak kort over Vamdrup Østbanegård

Historisk kort over Vamdrup Østbanegård
Kilde: StyrelsenVamdrup Østbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.5 - build: 2020.04.05-19:50:08