Middelfart-Strib Jernbane - operatør: DSB

Middelfart-Strib Jernbane repræsenterer et vigtigt kapitel i Danmarks jernbanehistorie og spillede en afgørende rolle i at forbinde Fyn med det øvrige jernbanenet. Med sin åbning den 1. november 1866 blev jernbanen et centralt bindeled mellem Middelfart og Strib og muliggjorde transporten af passagerer og gods mellem de to byer.

I 1865 blev Den fynske hovedbane indviet mellem Nyborg og Middelfart, hvilket skabte en vigtig jernbaneforbindelse på Fyn. Imidlertid blev jernbanens videre forlængelse til Jylland bremset af begivenhederne under krigen i 1864. Efter nederlaget ved Dybbøl valgte man af militære årsager at placere den nye banegård i Fredericia inden for byens beskyttende volde. Derfor blev Strib valgt som endestation for den fynske bane på grund af den eksisterende færgeforbindelse til Fredericia.

Middelfart-Strib Jernbane blev indviet den 1. november 1866 samtidig med åbningen af Fredericia-Vamdrup-Farris-banen gennem Jylland til den tyske grænse. Denne jernbaneforbindelse var af stor betydning for transporten mellem Fyn og Jylland og bidrog til øget handel og kommunikation mellem de to regioner. I 1872 blev Danmarks første jernbanefærge taget i brug på ruten Strib-Fredericia, hvilket yderligere forbedrede forbindelsen mellem de to byer.

Efter indvielsen af Lillebæltsbroen i 1935 blev det ene spor mellem Middelfart og Strib fjernet, og det tilbageværende spor blev brugt som godsbane, kendt som Stribbanen. Stribbanen spillede en vigtig rolle i transporten af materialer til virksomheder som El Tin, der var etableret på det tidligere stationsområde i Strib. Desværre blev Stribbanen nedlagt i 2000, og sporområdet omdannet til Strib Bådehavn og boligområder.

Den oprindelige jernbanestation var tegnet af N.P.C. Holsøe, stod som et markant symbol for jernbanens tilstedeværelse i Strib. Desværre brændte bygningen i 1995 og blev senere revet ned, ligesom den nyeste stationsbygning fra 1903 heller ikke længere eksisterer. I dag er den eneste rest af stationsbygningerne den gamle smedje, og de store pullerter fra færgetiden ved bassinkanten minder om områdets historie som færgehavn.

Vigtige stamdata for Middelfart-Strib Jernbane


Jernbanens længde i km 4,4
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1866.11.01
Persontrafik nedlagt1935.05.15
Godstrafik nedlagt1995
Jernbanen nedlagt1995
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej

Middelfart-Strib Jernbane havde følgende stoppesteder


StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetMiddelfart Station (Md) [1865-1935]0,0 km
Skovsvinget Trinbræt1,4 km
Stedet er fotograferetStrib Station (Sb)4,4 km

Banekort over Middelfart-Strib Jernbane

Kort over benestrækningen: Den fynske hovedbane (DSB)
Kort over benestrækningen: Den fynske hovedbane (DSB)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.07.13 - LINK til kilde.


Byggeår1865
Åbnet1865.09.07
Nedlagt1935.05.14
NedrevetEksisterer stadig
AdresseIndustrivej 3A, 5500 Middelfart
StednavneforkortelseMd
Højdeplacering over havet11,1 meter
GPS koordinater55.505386,9.751091

Billede af Middelfart Station.
Billede af Middelfart Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.09.25 12:36:08
Download billede

Historisk kort over Middelfart Station
Middelfart Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skovsvinget Trinbræt lå 1,4 km. fra første station.

Skovsvinget Trinbræt var af en lidt underlig "størrelse", da det oprindeligt var et ruttebilsstop. Da persontrafikken stoppede på Middelfart-Strib banen den 15. maj 1935, blev der lavet 4 rutebilsstoppesteder på strækningen.

Under 2. verdenskrig blev der mangel på brændstof og dæk til rutebilerne m.v. og man indsatte derfor i 1943 "motortog" på Middelfart-Strib banen, som stadig var aktiv godsbane. I starten var det Nordvestfyenske Jernbane (OMB) der kørte strækningen, men DSB overtog kørslerne 1. januar 1944 og kørte strækningen frem til 1947.

Motortogene betjente de 4 rutebilsstoppesteder på strækningen. Skovsvinget Trinbræt var det første efter Middelfart station. Skovsvinget Trinbræt var udstyret med et simpelt træskur, som mest af alt lignede et forvokset klædeskab påmonteret et bagudskrånende tag. På siden var der monteret et ovalt skilt med rutebilsstop.


Byggeår1935
Åbnet1943
Nedlagt1947
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet9,3 meter
GPS koordinater55.51677703217827,9.76111307600484

Historisk kort over Skovsvinget Trinbræt
Skovsvinget Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Strib Station (Sb) var Middelfart-Strib Jernbane's endestation og lå 4,4 km. fra første station.

Strib Station åbnede sammen med den fynske hovedbane den 1. november 1866. Stationen var en tidstypisk N. P. C. Holsøe stationsbygning. Overfarten mellem Strib og Fredericia blev varetaget af dampskibe, der både kunne medtage gods og passagerer. I 1872 åbnedes Danmarks første dampfærgerute, hvor Strib sammen med Fredericia blev et meget vigtigt knudepunkt i landsdelstrafikken.

I 1903 opførtes en supplerende færgestation ved færgelejerne, hvor størstedelen af aktiviteterne udspillede sig indtil Lillebæltsbroen blev ibrugtaget i 1935.

Da Lillebæltsbroen blev indviet den 15. maj 1935, blev det ene spor mellem Middelfart og Strib taget op. Selv om Strib Station blev nedrykket til offentligt sidespor med tilhørende stykgodsindlevering, blev ekspeditionen flyttet til Vestergade 37 i Strib By.

Under 2. verdenskrig var man bange for at Lillebæltsbroen kunne blive saboteret, så et nyindrettet færgeleje blev etableret og der var prøvesejledes med en jernbanefærge i 1942, som backup løsning hvis Lillebæltsbroen blev sat ud af spillet.

Stationsbygningen ved færgelejet blev nedrevet efter krigen, mens den gamle bygning fra 1866 nedbrændte i 1995, og blev efterfølgende nedrevet.

Det resterende spor blev brugt som godsbanespor frem til 1996 og blev taget op i 2000.


Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
Nedlagt1935.05.15
Nedrevet1995 efter brand
ArkitektN.P.C. Holsøe
StednavneforkortelseSb
Højdeplacering over havet3,7 meter
GPS koordinater55.541084,9.760443

Billede af Strib Station - Station er nedrevet, men Strib Station har ligget her.
Billede af Strib Station - Station er nedrevet, men Strib Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.06 13:33:14
Download billede

Historisk kort over Strib Station
Strib Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Middelfart-Strib Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9