Varde-Grindsted Jernbane - operatør: VaGJ, en artikel om Varde-Grindsted Jernbane






Varde-Grindsted Jernbane: En Rejse Gennem Historien

Varde-Grindsted Jernbane (VaGJ, senere kendt som VGJ efter 1957) var en dansk privatbane, der forbandt Varde med Grindsted fra 1919 til 1972. Denne jernbane spillede en vigtig rolle i Vestjylland, både for passager- og godstrafik. Lad os dykke ned i dens historie, faciliteter, og endelige lukning.

Historien Bag Varde-Grindsted Jernbane

Den oprindelige idé til en privatbane mellem Tistrup og Grindsted blev vedtaget som en del af den store jernbanelov den 27. maj 1908. Dog mødte denne plan modstand fra Varde, hvor lobbyarbejde førte til en ændring af loven den 29. april 1913, så banen i stedet blev ført mellem Varde og Grindsted.

Eneretsbevilling til jernbanen blev udstedt den 4. juni 1915, og anlægsarbejdet begyndte i foråret 1916. Første Verdenskrig forårsagede dog forsinkelser, da materialer og arbejdskraft var svære at skaffe. Efter tre års arbejde blev banen endelig indviet den 12. april 1919.

Daglig drift begyndte dagen efter, med tre tog i hver retning. Jernbanens længde var 44,3 km, og togene kunne nå en maksimal hastighed på 70 km/t.

Banens Infrastruktur og Faciliteter

VaGJ havde faciliteter både i Varde og Grindsted. I Varde var banen integreret på DSB-stationen med et maskindepot, der inkluderede en remise med plads til tre damplokomotiver, senere udvidet til fire. Fra 1926 blev der også bygget en motorvognsremise.

I Grindsted havde VaGJ sin egen perron og drejeskive samt en mindre remise med to spor og overnatningsrum. Disse faciliteter understøttede banens drift gennem dens levetid.

Trafik og Driftsforhold

Varde-Grindsted Jernbane gennemløb et relativt tyndt befolket område, hvilket betød, at banens trafik primært bestod af små godsmængder og beskedne passagertal. Efter Anden Verdenskrig blev trafikken hovedsageligt udført med Triangel-motorvogne og skinnebusser.

I 1952 blev der etableret et driftsfællesskab mellem VaGJ og Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ). Hovedkontoret blev flyttet til Varde Vestbanegård, og værkstedsfaciliteterne blev delt. Samtidig begyndte banen at ændre initialerne fra VaGJ til VGJ for at undgå forveksling med andre baner.

Nedlæggelse af Banen

Selvom VaGJ overlevede flere kommissionsforslag om lukning af privatbaner, var faldende passagertal og godsmængder samt stigende underskud uundgåelige problemer. Fra 1950'erne oplevede banen en konstant tilbagegang. Kommuner begyndte at presse på for en lukning, da driften blev betragtet som økonomisk uholdbar.

I Grindsted, som engang var et vigtigt jernbaneknudepunkt med seks forbindelser, blev andre baner også nedlagt. Troldhedebanen lukkede i 1968, og Diagonalbanen fulgte i 1970. Trods forsøg på at overtage Grindsted-Bramming-strækningen måtte VGJ også stoppe driften den 31. marts 1972.

Samme år blev skinnerne fjernet, og banetracéet blev solgt til lodsejerne. En del af tracéet er dog bevaret og tilgængeligt som et minde om banens historie.

Standsningssteder og Stationsbygninger

Stationsbygningerne langs banen blev tegnet af arkitekt Axel Preisler og var i høj grad ensartede, bortset fra Gravlund Station, der var mindre, da den ikke håndterede post. Alle stationer havde et grundmuret varehus og standardfaciliteter som sidespor, svinefold og sideramper. Ansager Station var den eneste med et egentligt omløbsspor.

De originale trinbrætter havde lukkede læskure, der fandtes i tre varianter med forskellige tagformer.

Efter nedlæggelsen blev de fleste stationsbygninger fjernet, men Gravlund Station er bevaret, dog uden det tilhørende udhus.

Selvom Varde-Grindsted Jernbane ophørte med at eksistere som en aktiv bane i 1972, er der stadig spor efter den. Seks kilometer af banetracéet er bevaret og tilgængeligt for offentligheden, hvilket giver historisk interesserede en chance for at opleve en del af Danmarks jernbanehistorie.


Vigtige stamdata for Varde-Grindsted Jernbane

Jernbanens længde i km 44,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 29. april 1913
BaneforkortelseVaGJ
Dato for Koncession1915.06.04
Jernbanen indviet1919.04.12
Jernbanen åbnet1919.04.13
Persontrafik nedlagt1972.03.31
Godstrafik nedlagt1972.03.31
Jernbanen nedlagt1972.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BallastSkærveballast
Max stigning10 ‰
Kurveradius300 meter
Hastighed max70 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk11 tons



Varde-Grindsted Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Varde-Grindsted Jernbane

Banekort fra Varde-Grindsted Jernbane (VaGJ).
Banekort fra Varde-Grindsted Jernbane (VaGJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. oktober 2011 - LINK til kilde.


Varde Station (Va) var Varde-Grindsted Jernbane banens første station

Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde.
Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.

28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet.
Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.

Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationspladsen 3, 6800 Varde
StednavneforkortelseVa
Højdeplacering over havet5,1 meter
GPS koordinater55.616100,8.484255


Billede af Varde Station.
Billede af Varde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023
Download billede



Gellerup Trinbræt lå 2,8 km. fra første station.

Gellerup trinbræt lå lige nordøst i krydset mellem Gl. Gellerupvej og Gellerup Plantagevej.

Byggeår1960
Åbnet1960
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet20,4 meter
GPS koordinater55.624176,8.524481




Skonager Trinbræt lå 5,4 km. fra første station.

Skonager blev nedlagt som trinbræt i starten af 1960'erne da det blev erstattet af Gellerup. Trinbrættet fortsatte dog som uofficielt stoppested til banens nedlæggelse den 31. marts 1972.

Byggeår1960
Åbnet1960
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet25,6 meter
GPS koordinater55.624741,8.564944




Næsbjerg Station (Næb) lå 7,7 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
StednavneforkortelseNæb
Højdeplacering over havet25,9 meter
GPS koordinater55.622038,8.601547


Billede af Næsbjerg Station.
Billede af Næsbjerg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Næsbjerg Station.

Titel: Næsbjerg Station
Person: Bygningsnavn: Næsbjerg station
Sted: Danmark, Jylland, Næsbjerg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Næsbjerg station på Varde-Grindsted Jernbane
Id: AAL_BL35-A1_133_022.tif




Biltoft Trinbræt med Sidespor lå 9,7 km. fra første station.

Biltofte trinbræt lå på den nordlige side, der hvor banen skar over Biltoftvej, lige op ad missionshuset.

Biltoft trinbræt havde et venteskur med pyramidetag. Dette venteskur blev flyttet til Varde - Nørre Nebel jernbane 1972, da Varde - Grindsted banen lukkede.

Biltoft trinbræt havde et sidespor i 1930'erne.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet17,0 meter
GPS koordinater55.625770,8.636915


Billede af Biltoft Trinbræt med Sidespor.
Billede af Biltoft Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Biltoft Trinbræt med Sidespor.

Titel: - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Øse
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1954
Note: Id: OD01433_011.tif




Øse Trinbræt med Sidespor lå 12,6 km. fra første station.

Øse trinbræt havde sidespor til Sønderskov teglværk i 1930'erne.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet19,1 meter
GPS koordinater55.644603,8.656386




Nordenskov Station (Nor) lå 14,8 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
Nedrevet1978
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
StednavneforkortelseNor
Højdeplacering over havet38,1 meter
GPS koordinater55.650195,8.687695


Billede af Nordenskov Station.
Billede af Nordenskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Nordenskov Station.

Titel: Nordenskov Station - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Nordenskov Station
Sted: Danmark, Jylland, Øse
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1954
Note: Id: OD01430_011.tif




Bolhede Trinbræt med Sidespor lå 16,3 km. fra første station.

Bolhede trinbræt havde venteskur med det specielle pyramidetag, som var gængs brug på banen. Bolhede trinbræt havde sidespor i 1930'erne.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet30,4 meter
GPS koordinater55.650695,8.715698


Billede af Bolhede Trinbræt med Sidespor.
Billede af Bolhede Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Bolhede Trinbræt med Sidespor.

Titel: - 1956 - Egelykkevej 1
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nordenskov
Vejnavn: Egelykkevej
Husnummer: 1
Lokalitet: Hostrup
Postnummer: 6800
By: Varde
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08460_020.tif




Abildhede Trinbræt lå 17,4 km. fra første station.

Abilhede trinbræt blev anlagt i slutningen af 1930'erne og havde venteskur af typen med halvtag.

Byggeår1938
Åbnet1938
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet22,1 meter
GPS koordinater55.658215,8.730940


Billede af Abildhede Trinbræt.
Billede af Abildhede Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Abildhede Trinbræt.

Titel: - 1961 - Abildhedevej 12
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vestterp
Vejnavn: Abildhedevej
Husnummer: 12
Lokalitet: Abildhede
Postnummer: 6800
By: Varde
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H11200_040.tif




Gravlund (VaGJ) Station lå 19,3 km. fra første station.

Gravlunde station havde traktorremise og et 2 km sidespor til Haltrup teglværk i 1930'erne. Inden lukning af banen blev Gravlunde station nedrykket til trinbræt.

Andre navne og stavemåderFør 30.04.1968 Gravlunde.
Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseVarde Landevej 32, 6800 Varde
Højdeplacering over havet24,3 meter
GPS koordinater55.666808,8.746304


Billede af Gravlund (VaGJ) Station.
Billede af Gravlund (VaGJ) Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gravlund (VaGJ) Station.

Titel: - 1957 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vester Starup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Id: OD02344_016.tif




Ansager Station (Ans) lå 23,5 km. fra første station.

Ansager station var med sidespor til en foderstofforretning og svineslagteriet. Ansager betydning voksede i banens tid, og stationsbygning og varehus blev derfor senere udvidet.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseStationsvej 3, 6823 Ansager
StednavneforkortelseAns
Højdeplacering over havet23,8 meter
GPS koordinater55.705140,8.749781


Billede af Ansager Station.
Billede af Ansager Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Ansager Station.

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Ansager
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02585_008.tif




Mølby Kro Trinbræt lå 26,5 km. fra første station.

Mølby Kro trinbræt var med perron og læskur (valmtag) på begge sider af Varde-Grindsted landevejens overskæring.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet24,0 meter
GPS koordinater55.726095,8.722460


Billede af Mølby Kro Trinbræt.
Billede af Mølby Kro Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Mølby Kro Trinbræt.

Titel: - 1961 - Mølby Kro
Person: Bygningsnavn: Nedrevet
Sted: Danmark, Jylland, Ansager
Vejnavn: Vejlevej
Husnummer: Lokalitet: Mølby
Postnummer: 6823
By: Ansager
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H11174_016.tif




Mølby Station lå 28,4 km. fra første station.

Mølby station var med privat pakhus og der var en transportør over banen mellem silon og kornlager. Mølby station lå i byen Skovlund, men blev opkaldt efter Mølby bro og kro for at undgå forveksling med Skovlunde station i København.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseSyrenvej 15, 6823 Ansager
Højdeplacering over havet33,9 meter
GPS koordinater55.737318,8.709860


Billede af Mølby Station.
Billede af Mølby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Mølby Station.

Titel: Skovlund Station - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Mølby Station
Sted: Danmark, Jylland, Skovlund
Vejnavn: Syrenvej
Husnummer: Lokalitet: Skovlund
Postnummer: 6823
By: Ansager
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B06350_010.tif




Adelvej Trinbræt lå 29,7 km. fra første station.

Adelvej trinbræt var med venteskur af den type med afvalmet tag.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet31,6 meter
GPS koordinater55.751927,8.717152


Billede af Adelvej Trinbræt.
Billede af Adelvej Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Adelvej Trinbræt.

Titel: - 1953 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Mølby
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1953
Note: Id: H02565_009.tif




Tyndkær Trinbræt med Sidespor lå 31,2 km. fra første station.

Tyndkær trinbræt havde venteskur med vinduer og havde sidespor i 1930'erne.

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet30,0 meter
GPS koordinater55.762995,8.728221




Eg Station lå 35,4 km. fra første station.

Ved Eg station udgik der en smalsporsbane til Urup tørvefabrik

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseEg Mejerivej 10, 7200 Grindsted
Højdeplacering over havet29,0 meter
GPS koordinater55.764635,8.795976


Billede af Eg Station.
Billede af Eg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Eg Station.

Titel: - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Eg station
Sted: Danmark, Jylland, Lamborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1950
Note: Eg station på Varde-Grindsted Jernbane
Id: OD00218_031.tif




Jerrig Trinbræt lå 38,0 km. fra første station.

Jerrig trinbræt blev anlagt i slutningen af 1930'erne og var uden læskur.

Byggeår1938
Åbnet1938
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet32,0 meter
GPS koordinater55.767523,8.836816




Loft Trinbræt lå 40,2 km. fra første station.

Loft trinbræt havde venteskur med vinduer!

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet35,0 meter
GPS koordinater55.766569,8.870173


Billede af Loft Trinbræt.
Billede af Loft Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1963 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Loft Trinbræt.

Titel: - 1963 - Ølgodvej 1
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Grindsted, Morsbøl
Vejnavn: Ølgodvej
Husnummer: 1
Lokalitet: Loft
Postnummer: 7200
By: Grindsted
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1963
Note: Loft Trinbræt ses i baggrunden
Id: H12824_010.tif




Bygvænget Trinbræt lå 43,2 km. fra første station.

Byggeår1960
Åbnet1960
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet39,6 meter
GPS koordinater55.765485,8.914963




Grindsted Station (Gi) var Varde-Grindsted Jernbane's endestation og lå 44,3 km. fra første station.

Grindsted Station - knudepunktet der bandt hedeegnens baner sammen

Grindsted Station indtager en særstilling i dansk jernbanehistorie som et trafikalt centrum, der på kort tid voksede fra en midlertidig træbygning til et af landets mest komplekse knudepunkter. Stationens udvikling afspejler både privatbanernes pionerår, jernbanernes industrielle storhedstid og den gradvise afvikling i efterkrigsårene. Placeringen midt på den jyske hede mellem ældre købstæder og nye industrienklaver gjorde Grindsted til et naturligt mødested for skinner fra alle verdenshjørner: mod Vejle, Varde, Bramming og Brande samt Troldhede og Kolding. Her blev gods omlastet, kreaturer ekspederet, passagerer ført videre - og togselskaber samarbejdede, konkurerede og delte faciliteter, når driften krævede det. Grindsted Station blev endda omtalt som "Hedens Dronning", fordi byen, i kraft af jernbanerne, hurtigt tog form som regionalt service- og industriknudepunkt.

Den midlertidige station 1914: en træbygning i et hav af jordarbejder

Grindsteds første station åbnede den 21. maj 1914, samtidig med at Vejle-Vandel-Grindsted Banen (VVGJ) blev forlænget til Grindsted. Bygningen, tegnet af arkitekt Axel Giersing, var bevidst midlertidig: en træstation rejst som praktisk pivot i et landskab, der netop da blev gennemskåret af nye spor og viadukter på vej mod Bramming, Brande, Troldhede og Kolding. Den provisoriske ramme afspejlede tidspunktet: man prioriterede hurtig ibrugtagning, mens det omkringliggende anlæg voksede. Allerede i disse år stod det klart, at Grindsted ville blive mere end endestation for Vandelbanen; det skulle blive et knudepunkt.

Den permanente banegård 1916: remise, robusthed og ruter i alle retninger

Den 12. november 1916 åbnede den nye, permanente station i forbindelse med strækningen til Bramming. Stationen fik en remise og et sporareal dimensioneret til voksende trafik. I løbet af de første driftsår havde Grindsted forbindelse til seks jernbanelinjer, og anlægget fik ry for effektivitet og moderne indretning. I 1917 blev stationsbygningen efter tegning af professor H. Wenck afleveret til DSB (20. oktober 1917), og helheden - med perroner, tunnelforbindelser og rangerfaciliteter - var udtænkt til at håndtere både DSB- og privatbanetog side om side.

Netværket folder sig ud: åbningerne 1914-1919

Knudepunktets vækst kan aflæses i åbningsdatoerne: Vandel-Grindsted kom til 21. maj 1914; Troldhede-Grindsted åbnede for gods 24. november 1916 og helt åben den 25. august 1917 sammen med Grinsted-Kolding; Bramming-Grindsted fulgte 1. december 1916; Grindsted-Brande 1. november 1917; og Varde-Grindsted 13. april 1919. Med disse forbindelser blev et tidligere "jernbanetomt" felt i Sydjylland pludselig spejlet i et net, hvor Grindsted lå centralt. Banerne betjente landbrugets eksport, mergel- og brændselsstrømme, industriens råvarer og et voksende antal daglige passagerer.

Sporplan, signaler og perrontunnel: driftslogik i praksis

Grindsted var både TKVJ- og DSB-station. På TKVJ-siden lå tre parallelspor mellem perron 2 og 3. Tog fra Kolding anvendte perron 3, som deltes med Vandelbanen, mens tog fra Troldhede ankom til perron 2, der deltes med DSB's nordgående tog. Mellem de to spor fandtes et opstillingsspor til at absorbere myldretidsbehov og rangering. Stationsområdet var sikret med énvingede indkørselssignaler fra hver side, og alle signaler blev betjent fra en trækbuk i et skur nær nedgangen til perrontunnelen. En perrontunnel bandt anlægget sammen, hvilket gav niveaufri passageradgang mellem perronerne - på privatbaner et moderne træk, der reducerede konflikter mellem rangering, togbevægelser og passagerstrømme.

Rangering og trækkraft: fra Hs-maskiner til traktorer

Rangerbetjeningen begyndte med en Hs-damplokomotivtype, siden suppleret og gradvist afløst af rangeringstraktorer, i takt med at godsstrømmene ændrede karakter. Grindsteds funktion som omlastningssted for både TKVJ, VVGJ og DSB betød hyppige flyt af vogne mellem selskabernes spor. Tunnelsystemet og signalbetjeningen gennem trækbukken gav et operationelt overblik, der muliggjorde høj gennemstrømning i spidsbelastninger.

Samarbejde og kappestrid: når to godstog afgik samtidig

I en hverdag præget af både kollegialt samarbejde og stilfærdig kappestrid opstod små legender. Et TKVJ-godstog mod Kolding kunne få afgang samtidigt med et DSB-godstog mod Bramming. Da sporene løb parallelt et stykke, kunne iagttagere more sig over, hvem der først passerede åen. TKVJ's M4 var kvik i optrækket, men DSB's D-maskiner trak fra med tophastighed. Samtidig hjalp selskaberne hinanden i driftsnød: en D-maskine fra DSB kunne hente en havareret TKVJ M4 ude på linjen mod Hejnsvig, når nød og regularitet krævede det.

Fælles facilitatorer: remise, drejeskive og vandforsyning

TKVJ havde i mange år beskedne egne faciliteter i Grindsted: frem til 1948/1949 ingen egentlig remise, og man benyttede Vandelbanens drejeskive ved deres remise efter aftale - en ordning, der var særlig værdifuld under Anden Verdenskrig, hvor mange særtog kun kørte til/fra Grindsted. TKVJ smurte så sent som i 1952 lejerne i drejeskiven, selv om anvendelsen da var minimal. Vand kunne tages enten ved DSB's store vandstandere eller, under krigstidens tryk, via en midlertidig TKVJ-forbindelse til DSB's net. Med Vardebanen havde TKVJ langtidsaftaler om remise- og overnatningsplads for personale (1929-1949) - frem til etableringen af TKVJ's egen murede skinnebusremise 1948/1949.

Industri, handel og opland: hvorfor Grindsted blev "Hedens Dronning"

Grindsted voksede hurtigt som regionalt servicecenter. Byen rummede sygehus, overbygningsskole (Grindsted Kost- og Realskole betød meget for passagerstrømmene), slagterier, apotek og engrosvirksomheder med jernbanen som naturlig logistikrygrad. Industrien - ikke mindst Grindstedværket - udnyttede banernes muligheder for ind- og udgående laster. Oplandets befolkning brugte byen til marked, skolegang og sundhedstilbud, og stationens godsapparat håndterede daglige stykgodsvogne, benzin- og olietransporter, større mængder kartofler samt betydelige kreatur- og svineforsendelser via kvægramper og folde.

Viadukter og linjeføring: niveaufri rationalitet

Grindsted-anlæggene var for sin tid moderne og rationelt udformet. Niveaufri krydsninger reducerede konflikter mellem vej- og jernbanetrafik; i alt blev der opført ni viadukter i forbindelse med jernbanebyggeriet. Sporskifterne i de seks hovedspor var ganske vist ikke centralbetjente, men sporplanen var udformet, så togveje ikke krydsede hinanden - en planlægningsmæssig styrke, som understøttede punktlig drift under høj belastning.

Broen over "den skæve bane": Grindsted-Brande underføring og efterspil

Nord for stationen krydsede TKVJ statsbanernes linje til Brande på en bro - lokalt kaldet en viadukt over "den skæve bane". I 1969, under behandlingen af Troldhedebanens likvidation, forlangte DSB i første omgang broen fjernet, men accepterede siden at overtage den for 15.000 kr. mod forpligtelse til at etablere en gangbro, hvis viadukten senere blev fjernet, så stiforbindelsen mellem Grindsted og Sdr. Omme kunne bevares. Broen ligger endnu og er et konkret vidnesbyrd om knudepunktets lagdelte infrastruktur.

Radialbanen mod Esbjerg og brændselsårerne: togstrømme gennem Grindsted

I mellemkrigstiden og frem mod 1950'erne blev strækningen Laurbjerg-Bramming en central radialbane for landbruget: store godstog med produkter fra Nordjylland, Himmerland og Midtjylland mod Esbjergs udskibning passerede i talrige togveje. På Troldhedebanen var det især tørve- og brunkulstransporter, der blev ført gennem Grindsted - energiforsyningens jernbaneaftryk i en periode med importrestriktioner og nationale brændselsbehov.

Skinnebusser og stationsudvikling: TKVJ's remise 1948/1949

Da TKVJ i 1948 indførte skinnebusdrift på større dele af nettet, opførte selskabet en muret, enkel, men funktionel skinnebusremise i Grindsteds vestende - uden drejeskive, men med opholdsrum. Skinnebusserne muliggjorde højere frekvens og mere fleksibel passagerbetjening på strækninger med spredt bebyggelse. For Grindsted betød det flere daglige forbindelser og bedre korrespondancer mellem privatbaner og statsbaner.

Stationsforkortelser, plan og drift: Gs og Gi i tidens dokumenter

Grindsted Station optræder i kilderne med forkortelserne Gs og Gi, afhængigt af jernbaneselskab og periode. I tidstabeller og driftsdokumenter levede knudepunktets dobbelte identitet: DSB's hovedløb mod Bramming/Brande (Gi) og privatbanernes grene mod Kolding, Troldhede, Vejle og Varde (Gs). 

En stor banegård i lille by: 1935-tallene sætter proportioner

Ved åbningen blev Grindsted anset som Jyllands tredje største banegård målt på sporanlæg og togafvikling. I 1935 afsendte Grindsted 26 tog dagligt (rene godstog ikke medregnet), mens Aalborg - med omtrent 22 gange flere indbyggere - afsendte 40. Tallene illustrerer knudepunktets forholdsvis høje kapacitet og de mange forbindelser til kystbyer og indlandscentre. Ikke mindst de samtidige gods- og passagerstrømme gav Grindsted et omfang, der var usædvanligt for en hedeby.

Placeringen i byvævet: fem gader fra torvet og en by i vækst

Stationsbygningen - formgivet af H. Wenck - lå for enden af en af de fem gader, der udgik fra byens torv. Den fysiske placering spejlede rollefordelingen: handel, håndværk og service i midten - jernbanen som logistisk motor i byens periferi. Byudviklingen fulgte skinnerne: spor, remiser og læsseramper blev magneter for erhverv, og nye bykvarterer voksede frem omkring de niveaufri krydsninger og adgangsveje.

Nedlæggelsernes tidsalder: 1957-1972 som et knækpunkt

Efterkrigstidens motorisering og vejudbygning ændrede vilkårene for person- og godstransport. Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane lukkede 31. marts 1957; Troldhedebanen fulgte 31. marts 1968; og DSB's linje mod Brande blev nedlagt 23. maj 1971 for persontrafik (strækningen nordpå lukkede herefter som DSB-linie). Varde-Grindsted - den yngste i familien - holdt ud til 31. marts 1972. Tilbage stod godsforbindelsen Grindsted-Bramming, båret af industribrug, først og fremmest Grindstedværket.

Diagonalbanen og de sene godsår: 1970'erne til 2012

Diagonalbanen gennem Grindsted mistede persontrafikken 23. maj 1971, men gods mellem Grindsted og Filskov fortsatte til 1977. På Bramming-Grindsted - hvor skinnerne stadig ligger (2025) - kørte det sidste godstog 3. juni 2012; dagen efter blev banen spærret. Veterantog Vest (Dansk Jernbane-Klub) afsluttede samme uge en epoke med sidste veterantur 31. maj 2012. Dermed ophørte den praktiske jernbanedrift i Grindsted-området, og det tidligere sporlandskab gled ind i erindring, lokaltrafik og nye anvendelser.

Fra tog til bus: knudepunktets funktion skifter transportmiddel

I dag er Grindsted fortsat et knudepunkt - men for busruter, som i vidt omfang følger de gamle baneforløb og forbinder opland og center. Hovedvejen fra Sdr. Omme mod Vorbasse-Kolding er ført gennem det tidligere stationsareal. Passagerstrømmene lever videre, men på hjul i stedet for stålskinner.

Infrastrukturens arv: spor i terrænet og broen der blev

Broen over DSB-linjen mod Brande består, og i byens rum kan man stadig ane forløb af dæmninger, baneskråninger og stationsarealer. De gamle læsseramper er forsvundet eller omdannet, men historien er læsbar i gadenet, parceller og funktioner. Ni viadukter fra anlægsperioden satte en standard for sikkerhed og fremkommelighed; selv efter skinnernes forsvinden præger deres principper trafikkens koreografi.

Hverdagslogistik: vægt, ramper og levende gods

Grindsted håndterede i årtier tunge godsmængder: kreaturer og svin via kvægramper og folde, kartofler i sæson, brændstoffer og smøremidler til industri og transport, samt daglige stykgodsvogne til byens engrosvirksomheder. En vejerbod over for stationen sikrede afregningen. Driften krævede robust planlægning på tværs af selskaber: korrespondancer mellem TKVJ, DSB, Vandel- og Vardebanerne skulle holdes, og sporene måtte disponeres, så rangerbevægelser ikke blokerede ind- og udkørselssignaler.

Byggeår1914
Åbnet1916.11.12
Nedlagt2012.06.03
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstergade 25, 7200 Grindsted
StednavneforkortelseGi
Højdeplacering over havet41,7 meter
GPS koordinater55.758920,8.931499


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede