Mariager-Fårup-Viborg Jernbane blev etableret som en af de sidste danske jernbaner. Mariager blev den sidste jyske købstad, der fik jernbane. Helt fra starten var banen hæmmet af, at den ikke nåede at blive den samme afgørende spiller i samfundene, som de tidligere anlagte baner. Banen havde derfor helt fra starten problemer med konkurrencen fra biler, busser og lastbiler.
Tilbage i 1905 fremsatte en lokal komite forslag om en bane fra Onsild Stationsby på banen mellem Randers og Aalborg til Mariager og muligheden for at blive ført videre til Norup på Randers-Hadsund banen.
I jernbaneloven fra 1908 var der indeholdt to muligheder for en jernbane fra et punkt på Randers-Hobro banen til Mariager eller videreført til Randers-Hadsund banen forbi bl.a. cementfabrikkerne i Assens.
Der var også planer om en bane fra Viborg gennem Nørreå-dalen med tilslutning til Randers-Hobro banen. Spørgsmålet var om banen skulle slutte til i Randers eller i Fårup. De lokale sogneråd i Fårup var meget interesserede i at sikre tilslutningspunktet for begge baner i Fårup. Randers ville dog betale mest, hvis banen gik til Randers, mens Viborg frygtede konkurrencen fra Randers og ville kun betale, hvis banen gik til Fårup.
Mariager-Fårup og Viborg-Fårup kom med i Jernbaneloven af 1918, og var delt i to selskaber. Opdelingen skyldes at Mariager-Fårup allerede var med i loven af 1908 havde fået tilsagn om 75% statsstøtte og loven af 1918 gav kun 50% statsstøtte til Viborg-Fårup.
For Viborg-Fårup blev persontrafikken nedlagt 29. maj 1965, medens der var godstrafik indtil 31. marts 1966. For Mariager-Fårup blev persontrafikken nedlagt 31. marts 1966, medens der var godstrafik indtil 1985.
I dag er banestrækningen mellem Mariager-Handest Veteranjernbane og der kører veterantog gennem det smukke landskab nær Mariager Fjord.
Vigtige stamdata for Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ) jernbanen
Fårup station servicerede Randers-Aalborg banen fra 1869, men fra d. 1. juli 1927 servicerede stationen også Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ).
Mariager-Faarup-Viborg er i dag lukket hvor Viborg delen blev lukket først: Viborg-Fårup: 29. maj 1965, godstrafik indtil 31. marts 1966 Mariager-Fårup: 31. marts 1966, godstrafik indtil 1985
Løvskalvejen trinbræt var fra fra etableringen kun øst for vejen, men blev udviddet 14. juni 1950 med en perron vest for vejen, så toget i begge retninger standsede efter øverkørsel af vejen.
Lyngvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Viborg Station (Vg)
var Faarup-Viborg Jernbane's endestation og lå 38,7 km. fra første station.
Byggeår
1896
Åbnet
1896.12.01
Nedlagt
I drift
Arkitekt
Thomas Arboe
Adresse
Banegårdspladsen 2, 8800 Viborg
Stednavneforkortelse
Vg
Højde placering over havet
31,2 meter
GPS koordinater
56.447433,9.398530
Viborg fik station i 1863 da man forlængede banen fra Langå til Viborg, og derved sikrede Viborg forbindelse med havnebyerne Aarhus og Randers.
Den første station lå ved Søndersø ved det psykiatriske sygehus og blev indviget d. 20. juli 1863. Den første stationen var af rebroussementsstations typen, hvilket vil sige at togene skulle derfor ud samme vej, som de kom ind.
Viborgs første station fungerede i 33 år, indtil 1. december 1896, hvor den blev afløst af den nuværende stationsbygning. Den nye station var af typen gennemkørselsstation, hvilket var en klar fordel efter at Viborg Station ikke var endestation mere.
Viborg station blev udviddet med følgende baner: Langå-Viborg (1963), forlænget til Skive (1864) og til Struer (1865). Viborg-Ålestrup indviet 14. september 1893 (nedlagt 1966). Viborg-Herning 1906 (nedlagt 1971). Viborg-Fårup-Mariager 1927 (lukket 1965).