Amagerbanen opererede meget tæt på DSBs domæne København. Alligevel lykkedes det i mange år banen at bevare monopolet på Amager. Faktisk skulle der gå næste 25 år efter Amagerbanens nedlæggelse inden der blev etableret en DSB strækning på øen. Amagerbanen blev til på baggrund af loven af 1. april 1905. Den første linieføring gik dengang fra Amagerbro og helt til Dragør. Koncessionen til anlæg af banen blev tildelt 11. juli 1905 og indvielsen blev afholdt 17. juli 1907. Umiddelbart før anden verdenskrig havde Amagerbanen egentlig indstillet sin persontrafik på strækningen Amagerbro - Tømmerup. Men som med så mange andre baner fik banen forlænget sin levetid på grund af krigens trængsler. Det var dog kun en stakket frist. 9. september 1947 var det slut med persontrafik på banen og i 1974 blev der lukket og slukket for godstrafikken.
Øresundsvej Station, som var beliggende på hjørnet af Krimsvej og Øresundsvej, var truet af nedrivning af Københavns metrobyggeri, hvis planlagte spor på lufthavns-linjen kom i karambolage med Stationen. Frilandsmuseet var imidlertid interesseret i at overtage stationsbygningen og dens udhuse til Stationsbyen, eller Andelsbyen, som den hed forinden da. Øresundsvej Station blev på denne baggrund reddet fra nedrivning, idet Ørestadsselskabet i 2005 indgik et samarbejde med Frilandsmuseet og bevilligede 1,8 millioner kroner til projektet, som inklusive genopførelsen af bygningerne på museet var berammet til omtrent seks millioner kroner. Donationen gjorde det muligt for museet at nedtage og hjemtage bygningen i 2006.
Øresundsvej Station er nedrevet ifm. bygningen af Metrostationen. Øresundsvej Station lå hvor cyklerne er parkeret. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.02.21 12:48:46