Rødekro - Løgumkloster - Bredebro også kaldet klosterbanen.
Da Sønderjylland atter blev en del af Danmark i 1920 fulgte der også en broget skare af lokale baner med. Baner der blev drevet at de modsvarende tyske statsbaneselskaber blev overtaget af DSB.
Kredsbanerne blev til amtsbaner. Den tværgående linie mellem Rødekro og Bredebro var en mærkelig blanding af lokalbane, busrute og statsbane. Dette gav også anledning til manglende korrespondance mellem de forskellige linier både i og uden for DSB regi. Med det formål at få forbedret denne situation gik man i gang med at planlægge en ny sammenhængende klosterbane. Efter meget debat og en del ændringer blev banen vedtaget ved lov af 29. marts 1924.
Linieføringen til den ny bane blev afstukket fra 11. juli 1924. Anlægsarbejderne foregik i 1925 - 1926. En del af strækningen fulgte den gamle amtsbanelinie. Den maksimale hastighed på banen var 45 km/t og den største stigning på 5,2 promille. Banen blev indviet den 2. oktober 1927 og daglig drift startede dagen efter. Allerede 8½ år senere blev det besluttet at nedlægge banen. I Folketinget gik man i 1933 efter at nedlægge de 5 dårligste DSB strækninger.
Med lov af 20. maj 1933 blev det besluttet at nedlægge Klosterbanen, dog tidligst 1. oktober 1935. Den sidste dag på banen blev dog 15. maj 1936.
Vigtige stamdata for Rødekro-Bredebro (DSB) jernbanen
Rødekro Station ligger på Padborg-Vojens strækningen.
Konsortiet Peto, Brassey and Betts, der anlagde Den Sønderjyske Længdebane, havde betinget sig at den pga. det kuperede terræn ikke skulle gå gennem Haderslev, som i stedet skulle have en sidebane fra længdebanen. Strækningen Padborg-Vojens blev åbnet den 1. oktober 1864, og den næste strækning Vojens-Vamdrup blev åbnet den 1. november 1866.
Rødekro blev jernbaneknudepunkt den 12. september 1868, da sidebanen Rødekro-Aabenraa blev indviet. Persontrafikken på denne strækning blev indstillet den 23. maj 1971, men godstrafikken fortsatte til begyndelsen af 1990'erne.
Rødekro Station fik også en kortvarig forbindelse mod vest, da Rødekro-Løgumkloster-Bredebro Jernbane blev indviet den 2. oktober 1927. Det gav mulighed for at køre gennemgående tog Aabenraa-Bredebro, men de blev ikke benyttet meget, så "Klosterbanen" blev nedlagt allerede den 15. maj 1936.
Rødekros første Station var tegnet af Arkitekt: N. P. Holsøe og blev opført i 1864 og blev nedrevet i 1968, hvor den blev udskiftet af den nuværende station, som blev indviet 1969.
Rødekro Station set fra øst. Stationen er opført i midten af 1860'erne og nedrevet i 1968. - Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt
Ellum stationsbygning var af type "udvidet vogterhus Marskbane" og der var ikke meget plads til en tjenestebolig. Da Ellum station ligger ret øde blev der bygge et dobbelthus til personalet i 1914 efter preussisk standardtype, men kan dog være opført tidligere, da Marskbaneselskabet blev overtaget af KPEV i 1891.
På gavlen af tjenesteboligen er det et lille emaljeskilt med et "2" på som er kommet på efter overtagelse af DSB, da det er det nummerskilt type, som DSB brugte på tjenesteboliger og vogterhuse.
Ellum Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.28 14:40:07
Ellum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Bredebro Station (Bw)
var Rødekro-Bredebro's endestation og lå 36,5 km. fra første station.
Byggeår
1887
Åbnet
1887.11.15
Nedlagt
I drift
Nedrevet
2002 August (Stationsbygningen)
Adresse
Jernbanegade 4, 6261 Bredebro
Stednavneforkortelse
Bw
Højde placering over havet
7,8 meter
GPS koordinater
55.056974,8.823280
Bredebro Station havde fra den 8. maj 1901 en sidebane til Løgumkloster med mellemstation i Ellum. I 1927 blev den tidligere amtsbane ombygget til en normalsporet statsbane mellem Rødekro og Løgumkloster men hele strækningen fra Bredebro til Rødekro blev allerede i 1936 nedlagt.
Stationen er blevet revet ned august 2002.
Bredebro Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.15 13:18:58