Assensbanen, Tommerup-Assens Jernbane - operatør: DSB




Tommerup-Assens Jernbane: Fra Sukkertransport til Skinnecykler

Ønsket om en jernbaneforbindelse til Assens opstod tidligt, men blev først realiseret som en konkret plan i slutningen af 1870'erne, i forbindelse med etableringen af en sukkerfabrik i området. Fabrikken var ikke den direkte årsag til jernbanens anlæggelse, men den gav anledning til et øget fokus på transportmuligheder til og fra Assens. Ved lov af 18. februar 1881 fik regeringen bemyndigelse til at etablere en jernbane mellem Tommerup og Assens, dog som en let bredsporet bane, der var billigere at anlægge og mere egnet til lokalt behov.

Anlæggelsen af Tommerup-Assens Jernbane

Anlægsarbejdet på Tommerup-Assens Jernbane begyndte i efteråret 1882 og blev gennemført i løbet af de følgende år. Den 31. maj 1884 stod Assensbanen klar til indvielse. Det var ikke statsbanerne, men en privat komité, der stod for den festlige åbning, og modtagelsen var præget af lokal glæde og optimisme. Banen, der strakte sig over 27 kilometer, etablerede en vigtig forbindelse mellem Assens og det danske jernbanenet gennem Tommerup, som var forbundet med hovedlinjen mellem Odense og Fredericia.

Driften af Jernbanen

I de første år blev driften af Tommerup-Assens Jernbane drevet med tre daglige togafgange i hver retning, som senere blev udvidet med en ekstra afgang. Banen var organisatorisk underlagt 6. banesektion i Odense, mens maskindriften var underlagt 2. maskinsektion i Fredericia. Denne struktur gav banen stabilitet, og de faste togafgange gjorde den til en pålidelig transportforbindelse.

Sukkerfabrikken i Assens blev hurtigt en af banens største kunder, og sukkerproduktionen og -transporten var en vigtig del af banens økonomi. Fabrikken afhængte af banen til transport af både råvarer og færdigvarer, hvilket skabte en konstant trafik af godsvogne på strækningen.

Persontrafikkens Betydning og Nedlæggelse

Selvom Tommerup-Assens Jernbane primært var tiltænkt godstransport, spillede persontrafikken også en rolle, dog uden at opnå større passagertal. Den regionale struktur og den korte strækning gjorde, at passagertallene forblev relativt beskedne. I takt med udviklingen af vejnettet og en stigende biltrafik mistede persontrafikken gradvist sin betydning.

Persontrafikken blev officielt indstillet den 21. maj 1966. Inden lukningen havde man allerede i årene forinden reduceret servicen, og banens persontog blev fremført med de mindre lokomotiver af litra MH og MT, som var mere velegnede til den lette trafik, der kendetegnede sidebaner som Tommerup-Assens.

Godstrafikkens Nedgang og Banens Senere Skæbne

Efter persontrafikkens ophør fortsatte Tommerup-Assens Jernbane som godsbane, hvor godstransporten primært bestod af mindre fragt, herunder produkter fra sukkerfabrikken. Men som årene gik, faldt godstrafikken også, og banen mistede sin økonomiske betydning. Godstrafikken blev gradvist reduceret og til sidst ophørt, da de økonomiske forhold ikke længere gjorde det rentabelt at drive banen.

I dag eksisterer Tommerup-Assens Jernbane som en spærret godsbane, der teknisk set stadig er intakt, men uden trafik. Manglen på finansiering til en fuldstændig nedlæggelse har dog gjort, at strækningen har overlevet. I perioder har man kunnet leje skinnecykler og på den måde opleve den historiske strækning.

Tommerup-Assens Banens Historiske Betydning

Tommerup-Assens Jernbane afspejler den udvikling, der fandt sted i det danske jernbanenet i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet, hvor mange mindre byer og lokalområder blev tilsluttet de større jernbanestrækninger. Selvom banen i dag ikke længere spiller en aktiv rolle i transportinfrastrukturen, står den som et minde om en tid, hvor jernbanen var en afgørende faktor for lokal udvikling og industri.

Med muligheden for at køre på skinnecykler på strækningen kan besøgende i dag opleve banen på en ny måde og få en fornemmelse af, hvordan jernbanen en gang bandt området sammen.


Vigtige stamdata for Assensbanen, Tommerup-Assens Jernbane

Jernbanens længde i km 29,2
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 18. februar 1881
BaneforkortelseDSB
Statstilskud i %100 %
Jernbanen åbnet1884.05.31
Persontrafik nedlagt1966.05.21
Godstrafik nedlagt1980.01.01
Jernbanen nedlagt1980.01.01
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej



Assensbanen, Tommerup-Assens Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Assensbanen, Tommerup-Assens Jernbane

Kort over benestrækningen: Tommerup-Assens (DSB)
Kort over benestrækningen: Tommerup-Assens (DSB)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 3. august 2011 - LINK til kilde.


Tommerup Station (Tp) var Assensbanen, Tommerup-Assens Jernbane banens første station

Tommerups første stationsbygning fra 1865 blev i 1884 omdannet til funktionærboliger, da Tommerup station nummer 2 blev bygget. Tommerups nuværende station er tegnet af arkitekt Thomas Arboe og blev bygget tre-delt. Mod vest lå 2. kl. ventesal. Mod øst lå 3. kl. ventesal og restaurant. I midten fandtes rejsegodsekspedition, postkontor, stationskontor og forhal. På første sal boede stationsforstanderen og ansatte ved banen og postvæsenet.

Fra den 31. maj 1884 til den 21. maj 1966 (godstrafik forekom helt op i 1980'erne) var Tommerup Station endestation for Assensbanen, der gik fra Tommerup til Assens.

Tommerup station blev fredet i 1992.

Byggeår1883
Åbnet1883
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseStationsvej 17, 5690 Tommerup
StednavneforkortelseTp
Højdeplacering over havet56,0 meter
GPS koordinater55.349493,10.182329


Billede af Tommerup Station.
Billede af Tommerup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020
Download billede



Knarreborg Station (Kg) lå 3,3 km. fra første station.

Byggeår1884
Åbnet1884.05.31
Nedlagt1966.05.21
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkolevej 1A, 5690 Tommerup
StednavneforkortelseKg
Højdeplacering over havet60,8 meter
GPS koordinater55.323491,10.200049




Kivsmose Trinbræt (Kmt) lå 5,6 km. fra første station.

Byggeår1884
Åbnet1884.05.31
Nedlagt1966.05.21
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseKmt
Højdeplacering over havet56,5 meter
GPS koordinater55.310491,10.171451


Billede af Kivsmose Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kivsmose Trinbræt har ligget her.
Billede af Kivsmose Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kivsmose Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. august 2016
Download billede



Nårup Station (Np) lå 7,0 km. fra første station.

Byggeår1884
Åbnet1884.05.31
Nedlagt1966.05.21
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkovsbovej 23, 5690 Tommerup
StednavneforkortelseNp
Højdeplacering over havet59,6 meter
GPS koordinater55.303491,10.153817


Billede af Nårup Stations varehus.
Billede af Nårup Stations varehus. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. august 2023
Download billede



Holtegaard Trinbræt (Hgt) lå 8,6 km. fra første station.

Byggeår1884
Åbnet1884.05.31
Nedlagt1966.05.21
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseHgt
Højdeplacering over havet70,7 meter
GPS koordinater55.294570,10.135043


Billede af Holtegaard Trinbræt.
Billede af Holtegaard Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Holtegaard Trinbræt.

Titel:Andersen, Verner, gårdejer - 1956 -
Person:Andersen, Verner, gårdejer
Bygningsnavn:Holte Ledvogterhus
Sted:Holtevej 63 - 5620 Glamsbjerg -
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1960

Id:B09865_p_032.tif




Glamsbjerg Station (Gm) lå 11,3 km. fra første station.

Byggeår1884
Åbnet1884.05.31
Nedlagt1966.05.21
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTeglværksvej 4, 5620 Glamsbjerg
StednavneforkortelseGm
Højdeplacering over havet69,6 meter
GPS koordinater55.278076,10.103900


Billede af Glamsbjerg Station.
Billede af Glamsbjerg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. oktober 2008
Download billede



Koppenbjerg Trinbræt (Kbt) lå 13,3 km. fra første station.

Byggeår1884
Åbnet1884.05.31
Nedlagt1966.05.21
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseKbt
Højdeplacering over havet67,3 meter
GPS koordinater55.269293,10.076251


Billede af Koppenbjerg Trinbræt.
Billede af Koppenbjerg Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Koppenbjerg Trinbræt.

Titel:- 1950 -
Sted:Assensvej 98, 5620 Glamsbjerg
Ophav:Odense Luftfoto
År:1950

Id:OD00154_026.tif




Flemløse Station (Fs) lå 16,1 km. fra første station.

Flemløse station er flere steder opgivet med forkortelsen Fs og Fø.

Byggeår1884
Åbnet1884.05.31
Nedlagt1966.05.21
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 1, 5620 Glamsbjerg
StednavneforkortelseFs
Højdeplacering over havet60,3 meter
GPS koordinater55.245854,10.066308


Billede af Flemløse Station.
Billede af Flemløse Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. september 2023
Download billede



Høed Trinbræt (Høt) lå 18,8 km. fra første station.

Byggeår1884
Åbnet1884.05.31
Nedlagt1966.05.21
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseHøt
Højdeplacering over havet54,9 meter
GPS koordinater55.234419,10.030427


Billede af Høed Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Høed Trinbræt har ligget her.
Billede af Høed Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Høed Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2009
Download billede



Ebberup Station (Eb) lå 22,1 km. fra første station.

Byggeår1884
Åbnet1884.05.31
Nedlagt1966.05.21
NedrevetEksisterer stadig
AdresseEbberupvej 73, 5631 Ebberup
StednavneforkortelseEb
Højdeplacering over havet24,6 meter
GPS koordinater55.242480,9.980036


Billede af Ebberup Station.
Billede af Ebberup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2009
Download billede



Kærum Trinbræt (Kjæ) lå 24,9 km. fra første station.

Kærum Billetsalgssted åbnedes for beboernes regning i 1913 ud for vogterhus nummer 13. Ønsket fra egnen var egentlig "bare" et trinbræt, men DSB var på det tidspunkt ikke specielt begejstret for stoppesteder uden billetsalg. Kærum Billetsalgssted lå i et meget tyndt opland og havde kun ringe trafik, og nedrykkede derfor til trinbræt i 1940 og lukkede som trinbræt i 1955. Den lille primitive ventebygning blev nedrevet i starten af 1962.

Byggeår1913
Åbnet1940
Nedlagt1955
Nedrevet1962
StednavneforkortelseKjæ
Højdeplacering over havet26,4 meter
GPS koordinater55.252624,9.940258


Billede af Kærum Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kærum Trinbræt har ligget her.
Billede af Kærum Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kærum Trinbræt har ligget her. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. oktober 2023
Download billede



Assens Station (Ac) var Assensbanen, Tommerup-Assens Jernbane's endestation og lå 29,2 km. fra første station.

Byggeår1884
Åbnet1884.05.31
Nedlagt1966.05.21
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseSøndre Ringvej 4, 5610 Assens
StednavneforkortelseAc
Højdeplacering over havet2,6 meter
GPS koordinater55.269218,9.891413




Litteratur for: Assensbanen, Tommerup-Assens Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Assensbanen og dens byer - fortalt i postkort
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Assensbanen og dens byer - fortalt i postkort
Elita Tønnesen
2011
104

Glamsbjerg lokalhistoriske udgiverforening
978-87-993037-1-7
Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9