Homå Trinbræt


Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ) valgte at lade et enkelt tog par dagligt fortsætte fra Trustrup og de 10 km ad statsbanernes strækning til Grenaa fra sommeren 1924 og blev fremført af et af Ebeltoftbanens damplokomotiver.

Året efter anskaffede ETJ sin første motorvogn, og kørslen videre til Grenaa blev udvidet til to togpar dagligt. I april 1926 blev der oprettet et trinbræt ved Homå, mellem Trustrup og Grenaa. DSB var ikke synderligt interesseret i at oprette et trinbræt der, så udgifterne til etablering af grusperron og venteskur blev betalt af ETJ, selv om trinbrættet lå på en statsbanestrækning.

I begyndelsen var det kun ETJ's tog der standsede, hvis der var passagerer til og fra Homå, men det ændredes fra 15. maj 1928 hvorefter også DSB's tog standsede ved Homå trinbræt.

Stamdata for Homå Trinbræt

Byggeår1926
ÅbnetApril 1926 for (ETJ) og 1928.05.22 (DSB)
Nedlagt1955.05.22
Nedrevet2011.02.17
GPS koordinater56.368995,10.809721


Homå Trinbræt servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Randers-Ryomgård-Grenaa DSB 64,21876.08.241993
Aarhus-Ryomgård-Grenaa DSB 68,81877.12.012016.08.27
Krak kort 1954 vs idag over Homå Trinbræt

Historisk kort over Homå Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Homå Trinbræt

Historisk kort over Homå Trinbræt
Homå Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Homå Trinbræt
Homå Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Homå Trinbræt
Homå Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lige nu er der: 20 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.2.0 - build: 2020.06.06-13:11:38