Joachim Maltha Elias Fagerlund, en artikel om Joachim Maltha Elias Fagerlund
Joachim Malthe Elias Fagerlund: Civilingeniør og Pioner bag De Bornholmske Jernbaner
Tidlige Liv og Uddannelse
Joachim Malthe Elias Fagerlund (født 14. januar 1859 i Tårbæk, død 28. februar 1933 på Frederiksberg) var en fremtrædende dansk civilingeniør, hvis livsværk kom til at ligge på Bornholm, hvor han blev driftsbestyrer for De Bornholmske Jernbaner. Joachim Fagerlund var søn af en tømrermester og blev civilingeniør med førstekarakter i 1882. Fra 1883 til 1884 arbejdede han på en tysk maskinfabrik, der blandt andet fremstillede damplokomotiver til smalsporsbaner. Han deltog også i byggeriet af jernbanebroen over Masnedsund, som åbnede i 1884. Derefter arbejdede han i sin fars byggeforretning indtil 1888, hvor han tog til Bornholm og indtil 1893 var bestyrer på Nordre Jernstøberi i Rønne.Karriere på Bornholm
Fra 1890 blev Joachim Fagerlund aktiv i bestræbelserne på at oprette smalsporede jernbaner på Bornholm. Fra 1897 til 1900 var han ingeniør for anlæggelsen af jernbanen mellem Rønne og Nexø, og fra 1900 til 1929 var han driftsbestyrer for De Bornholmske Jernbaner. Under hans ledelse blev jernbanenettet på Bornholm udvidet med strækningerne Aakirkeby-Almindingen i 1901, Rønne-Allinge-Sandvig i 1913 og Almindingen-Gudhjem i 1916. Hans indsats som civilingeniør var afgørende for udviklingen af øens infrastruktur.Arkitektoniske Bidrag
Udover sin rolle som ingeniør var Joachim Fagerlund også involveret i mange arkitektoniske opgaver på Bornholm. Sammen med sin assistent Jens Dam designede han stationsbygninger og "formandshuse" kendetegnet ved deres karakteristiske vandrette bånd. Han var også ansvarlig for tegningerne af remiser, varehuse, værksteder, arbejdsskure, broer, afmærkninger og dekorative elementer som Allingebanens udskårne hvidmalede perronbænke, skitseret af arkitekt Ove Funch-Espersen, der tegnede Allingebanens bygninger.Anerkendelser og Eftermæle
I 1932 blev Joachim Fagerlund tildelt titlen Ridder af Dannebrog som anerkendelse for hans betydelige bidrag til Bornholms infrastruktur. Han forblev ugift og efterlod sig en stor villa, "Lynghøjen", som efter hans død blev indrettet til legatboliger for personer med tilknytning til De Bornholmske Jernbaner.Stamdata for Joachim Maltha Elias Fagerlund
Arkitekt født | Født den 14. januar 1859 i Tårbæk |
Arkitekt død | Død den 28. februar 1933 i Frederiksberg |
Joachim Maltha Elias Fagerlund er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Balka Station [1935-1945] | Balke blev etableret som trinbræt, med fik opført et "forman... | |
Balke Trinbræt [1900-1935] | Balke blev etableret som trinbræt, med fik opført et "forman... | |
Balke Strand Trinbræt | Det startede som Hundsemyre Trinbræt med sidespor. Hundsemyr... | |
Humledal Station | Humledal trinbræt startede med et 4-sidet læskur, men i 1927... | |
Kannikegård Station | Balke blev etableret som trinbræt, med fik opført et "forman... | |
Køllergårde Station | Køllergårde trinbræt havde i starten kun en lille pavillon, ... | |
Langemyregård Billetsalgssted med Sidespor [1900-1949] | Langemyre Billetsalgssted med sidespor åbnede sammen med Røn... | |
Langemyregård Sidespor | Langemyre Billetsalgssted med sidespor åbnede sammen med Røn... | |
Pilemølle Billetsalgssted | Pilemølle startede som trinbræt, men blev i 1916 konverteret... | |
Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] | Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om ... | |
Rønne Nord Station [1913-1955] | Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om ... | |
Rønne Nord Billetsalgssted [1955-1955] | Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om ... | |
Rønne Nord Trinbræt | Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om ... | |
Rønne Øst Billetsalgssted | Rønne Øst startede som trinbræt men blev udvidet med billets... |