Axel Preisler


Axel Preisler er født den 12. maj 1871 i Odense og har arbejdet som dansk arkitekt.

Axel Preisler startede i lære som tømrer og blev udlært tømrersvend i 1890, og kort tid efter tog han afgangseksamen fra Odense Tekniske Skole, hvorefter Axel Preisler startede på Kunstakademiet, hvor han fik afgangseksamen i 1899. Under studiet var Axel Preisler medhjælper hos Valdemar Ingemann, Vilhelm Dahlerup og Heinrich Wenck.

I en årrække var Axel Preisler medlem af Akademisk Arkitektforenings Rets- og Honorarudvalg, og leder i perioden 1924-30, samt foreningens formand i 1930 Tillige medlem af Akademiets jury.

Axel Preisler var meget optaget af tidens forskellige strømninger, som tydeligt kan ses på Axel Preislers arbejde. Af særlig interesse er Odensegade-husene som et tidligt eksempel på nyklassicisme, og Dansk Folkeforsikring i en barok, der er påvirket af Alfred Messel. Men også i hjørneejendommen på Bülowsvej i København, er med indflydelse fra den samtidig ekspressiv tysk arkitektur.

Axel Preisler er krediteret for mange stationer i Danmark - f.eks. stationerne på Ryomgård-Gjerrild-Grenaa Jernbane (1911 og 1917), Nakskov-Kragenæs Jernbane (1915), Frederiksværk-Hundested Jernbane (1916) og Varde-Grindsted Jernbane (1919).


Stamdata for Axel Preisler

Arkitekt født1871.05.12 i Odense
Arkitekt død1930.09.25 i København

Billeder af Axel Preisler

Billede af Axel Preisler.
Billede af Axel Preisler.
Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt - LINK til kilde.



Axel Preisler er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet Gjerrild StationGjerrild Station var endestation frem til den 27. juni 1917 og her lå banen...
Stedet er fotograferet Glesborg StationGlesborg Station var med 90 meter omløbs/læssespor og 200 meter sidespor ti...
Stedet er fotograferet Nimtofte StationNimtofte Station havde et 95 meter sidespor, som lå syd-sysvest for station...
Stedet er fotograferet Ramten StationRamten Station havde et 105 meter sidespor. Ramten Station station havde en...
Stenvad StationStenvad Station var med med 105 meter omløbs/læssespor og sidespor til tørv...
Tranehuse StationTranehuse Station havde et krydsningsspor på 160 meter, et læssespor på 90 ...
Stedet er fotograferet Vangede Station (Ang) [1908-1964]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. april 1906 og...
Stedet er fotograferet Vangede Billetsalgssted (Ang) [1964-1966]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. april 1906 og...
Stedet er fotograferet Vangede Trinbræt (Ang) [1966-1968]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. april 1906 og...