Axel Preisler


Axel Preisler er født den 12. maj 1871 i Odense og har arbejdet som dansk arkitekt.

Axel Preisler startede i lære som tømrer og blev udlært tømrersvend i 1890, og kort tid efter tog han afgangseksamen fra Odense Tekniske Skole, hvorefter Axel Preisler startede på Kunstakademiet, hvor han fik afgangseksamen i 1899. Under studiet var Axel Preisler medhjælper hos Valdemar Ingemann, Vilhelm Dahlerup og Heinrich Wenck.

I en årrække var Axel Preisler medlem af Akademisk Arkitektforenings Rets- og Honorarudvalg, og leder i perioden 1924-30, samt foreningens formand i 1930 Tillige medlem af Akademiets jury.

Axel Preisler var meget optaget af tidens forskellige strømninger, som tydeligt kan ses på Axel Preislers arbejde. Af særlig interesse er Odensegade-husene som et tidligt eksempel på nyklassicisme, og Dansk Folkeforsikring i en barok, der er påvirket af Alfred Messel. Men også i hjørneejendommen på Bülowsvej i København, er med indflydelse fra den samtidig ekspressiv tysk arkitektur.

Axel Preisler er krediteret for mange stationer i Danmark - f.eks. stationerne på Ryomgård-Gjerrild-Grenaa Jernbane (1911 og 1917), Nakskov-Kragenæs Jernbane (1915), Frederiksværk-Hundested Jernbane (1916) og Varde-Grindsted Jernbane (1919).

Stamdata for Axel Preisler

Arkitekt født1871.05.12 i Odense
Arkitekt død1930.09.25 i København

Billeder af Axel Preisler

Billede af Axel Preisler.
Billede af Axel Preisler.
Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt - LINK til kilde.



Axel Preisler er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt

FotoStationens navnBeskrivelse
Ansager Station (Ans)Ansager station var med sidespor til en foderstofforretning og sv...
Stedet er fotograferet Dyssekilde Station (Dsk)Dyssekilde Station er i dag nedsat til trinbræt.
Eg StationVed Eg station udgik der en smalsporsbane til Urup tørvefabrik
Stedet er fotograferet Gjerrild StationGjerrild station var endestation frem til 1917 og her lå banens h...
Stedet er fotograferet Glesborg StationGlesborg station (har også været stavet Glæsborg) lå nord for lan...
Gravlund (VaGJ) StationGravlunde station havde traktorremise og et 2 km sidespor til Hal...
Stedet er fotograferet Harpelunde StationDen første egentlige station på Nakskov Kragenæs banen lå i Sandb...
Hemmet Station
Stedet er fotograferet Horslunde StationHorslunde station var Nakskov Kragenæs banens største mellemstation.
Stedet er fotograferet Hundested Station (Hun)Hundested Station var med remise, drejeskive og opstillingsspor.
Stedet er fotograferet Kastager Station
Stedet er fotograferet Kragenæs Station (Kgn)Kragenæs station var Nakskov Kragenæs banens endestation. Station...
Stedet er fotograferet Købelev Station
Lønborg Station
Stedet er fotograferet Melby Station (Mel) [1916-2020]
Mølby StationMølby station var med privat pakhus og der var en transportør ove...
Stedet er fotograferet Nimtofte Station
Nordenskov Station (Nor)
Næsbjerg Station (Næb)
Nørre Bork Station
Stedet er fotograferet Onsevig Station
Stedet er fotograferet Ramten Station
Stenvad StationStenvad Station var med sidespor til tørvefabrikken - det nuværen...
Stedet er fotograferet Svinsbjerg Station
Sønder Bork Station
Sønder Vium Station
Stedet er fotograferet Torrig Station (Trr)Torrig Station deltes mellem Maribo-Torrig banen og Nakskov-Krage...
Tranehuse StationTranehuse Station var med ekstra læssespor.
Stedet er fotograferet Vangede Station (Ang) [1908-1964]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. apr...
Stedet er fotograferet Vangede Billetsalgssted (Ang) [1964-1966]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. apr...
Stedet er fotograferet Vangede Trinbræt (Ang) [1966-1968]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. apr...
Stedet er fotograferet Vibehus Trinbræt (Vif)
Vostrup Station
Stedet er fotograferet Østerbjerg Trinbræt med Sidespor (Øsf) [1916-1990]Østerbjerg Trinbræt med offentligt sidespor åbnede sammen med Fre...