Axel Preisler


Axel Preisler er født den 12. maj 1871 i Odense og har arbejdet som dansk arkitekt.

Axel Preisler startede i lære som tømrer og blev udlært tømrersvend i 1890, og kort tid efter tog han afgangseksamen fra Odense Tekniske Skole, hvorefter Axel Preisler startede på Kunstakademiet, hvor han fik afgangseksamen i 1899. Under studiet var Axel Preisler medhjælper hos Valdemar Ingemann, Vilhelm Dahlerup og Heinrich Wenck.

I en årrække var Axel Preisler medlem af Akademisk Arkitektforenings Rets- og Honorarudvalg, og leder i perioden 1924-30, samt foreningens formand i 1930 Tillige medlem af Akademiets jury.

Axel Preisler var meget optaget af tidens forskellige strømninger, som tydeligt kan ses på Axel Preislers arbejde. Af særlig interesse er Odensegade-husene som et tidligt eksempel på nyklassicisme, og Dansk Folkeforsikring i en barok, der er påvirket af Alfred Messel. Men også i hjørneejendommen på Bülowsvej i København, er med indflydelse fra den samtidig ekspressiv tysk arkitektur.

Axel Preisler er krediteret for mange stationer i Danmark - f.eks. stationerne på Ryomgård-Gjerrild-Grenaa Jernbane (1911 og 1917), Nakskov-Kragenæs Jernbane (1915), Frederiksværk-Hundested Jernbane (1916) og Varde-Grindsted Jernbane (1919).

Stamdata for Axel Preisler

Arkitekt født1871.05.12 i Odense
Arkitekt død1930.09.25 i København

Billeder af Axel Preisler

Billede af Axel Preisler.
Billede af Axel Preisler. - Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt - LINK til kilde.


Axel Preisler er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt

FotoStationens navnBeskrivelse
Ansager Station (Ans)Ansager station var med sidespor til en foderstofforretning og sv...
Stedet er fotograferetDyssekilde Station (Dsk)Dyssekilde Station er i dag nedsat til trinbræt.
Eg StationVed Eg station udgik der en smalsporsbane til Urup tørvefabrik
Stedet er fotograferetGjerrild StationGjerrild station var endestation frem til 1917 og her lå banens h...
Stedet er fotograferetGlesborg StationGlesborg station (har også været stavet Glæsborg) lå nord for lan...
Gravlund (VaGJ) StationGravlunde station havde traktorremise og et 2 km sidespor til Hal...
Stedet er fotograferetHarpelunde StationDen første egentlige station på Nakskov Kragenæs banen lå i Sandb...
Hemmet Station
Stedet er fotograferetHorslunde StationHorslunde station var Nakskov Kragenæs banens største mellemstation.
Stedet er fotograferetHundested Station (Hun)Hundested Station var med remise, drejeskive og opstillingsspor.
Stedet er fotograferetKastager Station
Stedet er fotograferetKragenæs Station (Kgn)Kragenæs station var Nakskov Kragenæs banens endestation. Station...
Stedet er fotograferetKøbelev Station
Lønborg Station
Stedet er fotograferetMelby Station (Mel)
Mølby StationMølby station var med privat pakhus og der var en transportør ove...
Stedet er fotograferetNimtofte Station
Nordenskov Station (Nor)
Næsbjerg Station (Næb)
Nørre Bork Station
Stedet er fotograferetOnsevig Station
Stedet er fotograferetRamten Station
Stenvad StationStenvad Station var med sidespor til tørvefabrikken - det nuværen...
Stedet er fotograferetSvinsbjerg Station
Sønder Bork Station
Sønder Vium Station
Stedet er fotograferetTorrig Station (Trr)Torrig Station deltes mellem Maribo-Torrig banen og Nakskov-Krage...
Tranehuse StationTranehuse Station var med ekstra læssespor.
Stedet er fotograferetVangede Station (Ang) [1908-1964]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. apr...
Stedet er fotograferetVangede Billetsalgssted (Ang) [1964-1966]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. apr...
Stedet er fotograferetVangede Trinbræt (Ang) [1966-1968]Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. apr...
Stedet er fotograferetVibehus Trinbræt (Vif)
Vostrup Station
Stedet er fotograferetØsterbjerg Trinbræt (Øsf)Østerbjerg Trinbræt var med læssespor og ventesal. Fra 1965 kom d...