K.T. Seest, en artikel om K.T. Seest
Knud Tanggaard Seest: Overarkitekt ved De Danske Statsbaner og Pioner i Funktionalistisk Arkitektur
Tidlige Liv og Uddannelse
Knud Tanggaard Seest (født 16. december 1879 i Mølby ved Oksenvad, død 18. december 1972 i København) var en fremtrædende dansk arkitekt med en karriere, der især var præget af hans tid som overarkitekt ved De Danske Statsbaner fra 1922 til 1949, hvor han efterfulgte den legendariske Heinrich Wenck. Han blev født som søn af malermester Jeppe Nielsen Seest og Mariane Dal. Efter at have taget præliminæreksamen i 1896, begyndte Seest i handelslære og senere i tømrerlære, hvor han blev tømrersvend i 1903. Herefter fortsatte han sin uddannelse ved Aarhus tekniske Skole og blev optaget på Kunstakademiets Arkitektskole i København i januar 1904, hvorfra han tog afgang som arkitekt i januar 1909.Karriere og Bidrag til Dansk Arkitektur
Knud Tanggaard Seest begyndte sin karriere som arkitekt ved De Danske Statsbaner i 1906, hvor han blev banearkitekt i 1919 og overarkitekt i 1922. Hans arbejde er kendetegnet ved en funktionalistisk tilgang med klassicistiske islæt i de tidlige værker, mens hans senere stationer i højere grad udtrykker en mere rendyrket funktionalisme. Mest kendt er Seest for sine stationer til den københavnske S-bane, herunder den ikoniske Vesterport Station, der i 1947 blev beskrevet af Jacob Paludan som et symbol på moderne effektivitet og urbanisme.Øvrige Værker og Præstationer
Før sin tid ved Statsbanerne tegnede Knud Tanggaard Seest en række Bedre Byggeskik-villaer på Frederiksberg og i Søborg, herunder den præmierede Havebyen ved Finsensvej samt Søborg Bank og Søborg Skole. Han stod også bag indretningen af færgerne på overfarterne Korsør – Nyborg og Århus – Kalundborg mellem 1931 og 1939.Knud Tanggaard Seest var den sidste overarkitekt hos Statsbanerne, der blev individuelt krediteret for stationsbygninger, inden denne praksis ophørte, og arkitekturen blev tilskrevet DSB som institution.
Anerkendelser og Hædersbevisninger
Knud Tanggaard Seest blev Kommandør af Dannebrogordenen og Dannebrogsmand som anerkendelse for sine mange bidrag til dansk arkitektur. Hans arbejde lever videre som en væsentlig del af Danmarks arkitektoniske kulturarv, især inden for jernbanearkitektur.Stamdata for K.T. Seest
Arkitekt født | Født den 16. december 1879 i Mølby ved Oksenvad |
Arkitekt død | Død den 18. december 1972 i København |
K.T. Seest er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Alslev Kro Billetsalgssted med Sidespor (Alk) | Alslev Kro Billetsalgssted var med offentligt sidespor på ca... | |
Bedsted Løgum Station (Bx) | ||
Bernstorffsvej S-togstrinbræt (Bft) | Historien om Bernstorffsvej S-togstrinbrætBernstorffsvej Sta... | |
Biltris Trinbræt med offentligt Sidespor (Bit) | Biltris Trinbræts HistorieBiltris Trinbræt med offentligt si... | |
Brejning Billetsalgssted (Bet) [1952-1973] | Brejning Billetsalgssteds historieBrejning Billetsalgssted b... | |
Englerup Billetsalgssted (Eu) | Englerup Billetsalgssteds HistorieEnglerup Billetsalgssted b... | |
Femhøj Billetsalgssted (Fm) | Femhøj Billetsalgssteds HistorieFemhøj Billetsalgssted blev ... | |
Fredericia Station (Fa) | Fredericia Station: Et Historisk Knudepunkt i Dansk Jernbane... | |
Glumsø Station (Gz) [1924-2020] | Glumsø Station – Et Symbol på Modernitet og Forbedret Infras... | |
Gøderup Billetsalgssted (Gøt) [1947-1959] | Gøderup lå på strækningen mellem Roskilde-Ringsted og fik i ... | |
Hasselager Station (Hc) [1945-1976] | Hasselager på strækningen Århus-Skanderborg fik billetsalgss... | |
Hellevad Station (Hel) | Hellevad Station var krydsningsstationer med et 180 meter kr... | |
Herlufmagle Station (Rm) | Herlufmagle Station – En Historisk MilepælHerlufmagle Statio... | |
Horsens Station (Hs) | Horsens første banegård var fra åbningen af strækningen Fred... | |
Hvidovre Nær S-togstrinbræt (Hit) | Hvidovre Nær S-togstrinbræt: Historien om en central station... | |
Islev S-togstrinbræt (Ist) | Islev S-togstrinbræt – En Historisk Station på Frederikssund... | |
Jystrup Station (Jd) | Jystrup Stations HistorieLandsbyen, der indtil 1933 hed Jyds... | |
Jægersborg S-togstrinbræt (Jæt) | Jægersborg S-togstrinbræt: Et Historisk Knudepunkt på Nordba... | |
Kirke Hyllinge Station (In) | Kirke Hyllinge Station – Beliggenhed og Historisk RolleMelle... | |
Kirke Såby Station (Ay) | Kirke Såby Station – Historisk Placering og OprindelseOprind... | |
Klovtoft Station (Klo) | Klovtoft Billetsalgssted var med offentligt sidespor på ca. ... | |
Krogstrup Station (Ou) | Krogstrup Stations HistorieKrogstrup Station var en af de me... | |
Kværkeby Station (Ky) [1945-1970] | Kværkeby Station – En Jernbanehistorisk Periode fra 1887 til... | |
Lyngbyvejen Billetsalgssted [1931-1934] | Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ... | |
Lyngbyvejen S-togsstation [1934-1972] | Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ... | |
Munkebjerg Billetsalgssted (Muk) [1922-1965] | Ved det smukke og meget søgte udflugtssted Munkebjerg på str... | |
Munkebjerg Teknisk Station (Muk) | Ved det smukke og meget søgte udflugtssted Munkebjerg på str... | |
Nordhavn S-togstrinbræt (Nht) | Nordhavn S-togstrinbræt: En Historisk og Moderne Trafikforbi... | |
Nørre-Hostrup Station (Nh) | Nørre Hostrup Billetsalgssted var med offentligt sidespor på... | |
Nørrebro S-togsstation (Nø) | Nørrebro Station – Fra S-tog til MetroNørrebro Station er i ... | |
Nørreport Station (Kn) [1934-2002] | Nørreport Station [1934-2002] – En Central Del af Københavns... | |
Oldgård Billetsalgssted (Oå) | Oldgård Billetsalgssteds HistorieOldgård Billetsalgssted var... | |
Ordrup S-togstrinbræt (Op) | Ordrup S-togstrinbræt – En Historisk Station på Klampenborgb... | |
Ortved Billetsalgssted (Ort) | Ortved Billetsalgssteds HistorieOrtved Billetsalgssted blev ... | |
Padborg Tørsbølbanen Station | Padborg Tørsbølbanen Station – En Historisk GrænsestationI 1... | |
Peter Bangs Vej S-togstrinbræt (Pbt) | Peter Bangs Vej S-togstrinbræt – En Historisk Station på Fre... | |
Ringsted Station (Rg) | Ringsted Station: Fra 1800-tallet til Moderne Højhastighedst... | |
Rislev Billetsalgssted (Ris) | Rislev Billetsalgssteds HistorieRislev Billetsalgssted blev ... | |
Skibby Station (Skb) | Skibby Station – Historisk IndblikDen ældgamle landsby Skibb... | |
Sorgenfri S-togstrinbræt (Sft) [1936-1955] | Sorgenfri S-trinbræt blev anlagt ved Hellerup-Holte stræknin... | |
Svanemøllen Station (Sam) [1934-1973] | Svanemøllen Station: En vigtig del af Københavns jernbanehis... | |
Valby S Station [1934-1941] | Valby S Station: En Del af S-togets Historiske Udvikling (19... | |
Virum Billetsalgssted (Vir) [1936-1958] | Virum Billetsalgssteds historieVirum Billetsalgssted blev an... | |
Vordingborg Station (Vo) | Vordingborg Stations historieVordingborg Station har gennem ... | |
Vrangstrup Station (Vst) | Vrangstrup Stations HistorieVrangstrup Station blev etablere... | |
Aarhus Hovedbanegård (Ar) | Aarhus Hovedbanegård – Et Historisk TrafikknudepunktAarhus H... |
K.T. Seest er krediteret som værende den arkitekt, der har gennemført ombygning af stationerne i denne oversigt
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Næstved Station (Næ) | Næstved Station – En Stolt HistorieNæstved Station, med sin ... | |
Østerport Station (Kk) | Østerport Station: En Historisk Jernbanestation i Hjertet af... |