K.T. Seest, en artikel om K.T. Seest




Knud Tanggaard Seest: Overarkitekt ved De Danske Statsbaner og Pioner i Funktionalistisk Arkitektur

Tidlige Liv og Uddannelse

Knud Tanggaard Seest (født 16. december 1879 i Mølby ved Oksenvad, død 18. december 1972 i København) var en fremtrædende dansk arkitekt med en karriere, der især var præget af hans tid som overarkitekt ved De Danske Statsbaner fra 1922 til 1949, hvor han efterfulgte den legendariske Heinrich Wenck. Han blev født som søn af malermester Jeppe Nielsen Seest og Mariane Dal. Efter at have taget præliminæreksamen i 1896, begyndte Seest i handelslære og senere i tømrerlære, hvor han blev tømrersvend i 1903. Herefter fortsatte han sin uddannelse ved Aarhus tekniske Skole og blev optaget på Kunstakademiets Arkitektskole i København i januar 1904, hvorfra han tog afgang som arkitekt i januar 1909.

Karriere og Bidrag til Dansk Arkitektur

Knud Tanggaard Seest begyndte sin karriere som arkitekt ved De Danske Statsbaner i 1906, hvor han blev banearkitekt i 1919 og overarkitekt i 1922. Hans arbejde er kendetegnet ved en funktionalistisk tilgang med klassicistiske islæt i de tidlige værker, mens hans senere stationer i højere grad udtrykker en mere rendyrket funktionalisme. Mest kendt er Seest for sine stationer til den københavnske S-bane, herunder den ikoniske Vesterport Station, der i 1947 blev beskrevet af Jacob Paludan som et symbol på moderne effektivitet og urbanisme.

Øvrige Værker og Præstationer

Før sin tid ved Statsbanerne tegnede Knud Tanggaard Seest en række Bedre Byggeskik-villaer på Frederiksberg og i Søborg, herunder den præmierede Havebyen ved Finsensvej samt Søborg Bank og Søborg Skole. Han stod også bag indretningen af færgerne på overfarterne Korsør – Nyborg og Århus – Kalundborg mellem 1931 og 1939.

Knud Tanggaard Seest var den sidste overarkitekt hos Statsbanerne, der blev individuelt krediteret for stationsbygninger, inden denne praksis ophørte, og arkitekturen blev tilskrevet DSB som institution.

Anerkendelser og Hædersbevisninger

Knud Tanggaard Seest blev Kommandør af Dannebrogordenen og Dannebrogsmand som anerkendelse for sine mange bidrag til dansk arkitektur. Hans arbejde lever videre som en væsentlig del af Danmarks arkitektoniske kulturarv, især inden for jernbanearkitektur.


Stamdata for K.T. Seest

Arkitekt fødtFødt den 16. december 1879 i Mølby ved Oksenvad
Arkitekt dødDød den 18. december 1972 i København



K.T. Seest er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetAlslev Kro Billetsalgssted med Sidespor (Alk)Alslev Kro Billetsalgssted var med offentligt sidespor på ca...
Stedet er fotograferetBedsted Løgum Station (Bx)
Stedet er fotograferetBernstorffsvej S-togstrinbræt (Bft)Historien om Bernstorffsvej S-togstrinbrætBernstorffsvej Sta...
Stedet er fotograferetBiltris Trinbræt med offentligt Sidespor (Bit)Biltris Trinbræts HistorieBiltris Trinbræt med offentligt si...
Stedet er fotograferetBrejning Billetsalgssted (Bet) [1952-1973]Brejning Billetsalgssteds historieBrejning Billetsalgssted b...
Stedet er fotograferetEnglerup Billetsalgssted (Eu)Englerup Billetsalgssteds HistorieEnglerup Billetsalgssted b...
Stedet er fotograferetFemhøj Billetsalgssted (Fm)Femhøj Billetsalgssteds HistorieFemhøj Billetsalgssted blev ...
Stedet er fotograferetFredericia Station (Fa)Fredericia Station: Et Historisk Knudepunkt i Dansk Jernbane...
Stedet er fotograferetGlumsø Station (Gz) [1924-2020]Glumsø Station – Et Symbol på Modernitet og Forbedret Infras...
Gøderup Billetsalgssted (Gøt) [1947-1959]Gøderup lå på strækningen mellem Roskilde-Ringsted og fik i ...
Stedet er fotograferetHasselager Station (Hc) [1945-1976]Hasselager på strækningen Århus-Skanderborg fik billetsalgss...
Stedet er fotograferetHellevad Station (Hel)Hellevad Station var krydsningsstationer med et 180 meter kr...
Stedet er fotograferetHerlufmagle Station (Rm)Herlufmagle Station – En Historisk MilepælHerlufmagle Statio...
Stedet er fotograferetHorsens Station (Hs)Horsens første banegård var fra åbningen af strækningen Fred...
Stedet er fotograferetHvidovre Nær S-togstrinbræt (Hit)Hvidovre Nær S-togstrinbræt: Historien om en central station...
Stedet er fotograferetIslev S-togstrinbræt (Ist)Islev S-togstrinbræt – En Historisk Station på Frederikssund...
Stedet er fotograferetJystrup Station (Jd)Jystrup Stations HistorieLandsbyen, der indtil 1933 hed Jyds...
Stedet er fotograferetJægersborg S-togstrinbræt (Jæt)Jægersborg S-togstrinbræt: Et Historisk Knudepunkt på Nordba...
Stedet er fotograferetKirke Hyllinge Station (In)Kirke Hyllinge Station – Beliggenhed og Historisk RolleMelle...
Stedet er fotograferetKirke Såby Station (Ay)Kirke Såby Station – Historisk Placering og OprindelseOprind...
Stedet er fotograferetKlovtoft Station (Klo)Klovtoft Billetsalgssted var med offentligt sidespor på ca. ...
Stedet er fotograferetKrogstrup Station (Ou)Krogstrup Stations HistorieKrogstrup Station var en af de me...
Stedet er fotograferetKværkeby Station (Ky) [1945-1970]Kværkeby Station – En Jernbanehistorisk Periode fra 1887 til...
Lyngbyvejen Billetsalgssted [1931-1934]Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ...
Stedet er fotograferetLyngbyvejen S-togsstation [1934-1972]Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ...
Stedet er fotograferetMunkebjerg Billetsalgssted (Muk) [1922-1965]Ved det smukke og meget søgte udflugtssted Munkebjerg på str...
Stedet er fotograferetMunkebjerg Teknisk Station (Muk)Ved det smukke og meget søgte udflugtssted Munkebjerg på str...
Stedet er fotograferetNordhavn S-togstrinbræt (Nht)Nordhavn S-togstrinbræt: En Historisk og Moderne Trafikforbi...
Stedet er fotograferetNørre-Hostrup Station (Nh)Nørre Hostrup Billetsalgssted var med offentligt sidespor på...
Stedet er fotograferetNørrebro S-togsstation (Nø)Nørrebro Station – Fra S-tog til MetroNørrebro Station er i ...
Stedet er fotograferetNørreport Station (Kn) [1934-2002]Nørreport Station [1934-2002] – En Central Del af Københavns...
Stedet er fotograferetOldgård Billetsalgssted (Oå)Oldgård Billetsalgssteds HistorieOldgård Billetsalgssted var...
Stedet er fotograferetOrdrup S-togstrinbræt (Op)Ordrup S-togstrinbræt – En Historisk Station på Klampenborgb...
Ortved Billetsalgssted (Ort)Ortved Billetsalgssteds HistorieOrtved Billetsalgssted blev ...
Padborg Tørsbølbanen StationPadborg Tørsbølbanen Station – En Historisk GrænsestationI 1...
Stedet er fotograferetPeter Bangs Vej S-togstrinbræt (Pbt)Peter Bangs Vej S-togstrinbræt – En Historisk Station på Fre...
Stedet er fotograferetRingsted Station (Rg)Ringsted Station: Fra 1800-tallet til Moderne Højhastighedst...
Stedet er fotograferetRislev Billetsalgssted (Ris)Rislev Billetsalgssteds HistorieRislev Billetsalgssted blev ...
Stedet er fotograferetSkibby Station (Skb)Skibby Station – Historisk IndblikDen ældgamle landsby Skibb...
Stedet er fotograferetSorgenfri S-togstrinbræt (Sft) [1936-1955]Sorgenfri S-trinbræt blev anlagt ved Hellerup-Holte stræknin...
Stedet er fotograferetSvanemøllen Station (Sam) [1934-1973]Svanemøllen Station: En vigtig del af Københavns jernbanehis...
Valby S Station [1934-1941]Valby S Station: En Del af S-togets Historiske Udvikling (19...
Stedet er fotograferetVirum Billetsalgssted (Vir) [1936-1958]Virum Billetsalgssteds historieVirum Billetsalgssted blev an...
Stedet er fotograferetVordingborg Station (Vo)Vordingborg Stations historieVordingborg Station har gennem ...
Stedet er fotograferetVrangstrup Station (Vst)Vrangstrup Stations HistorieVrangstrup Station blev etablere...
Stedet er fotograferetAarhus Hovedbanegård (Ar)Aarhus Hovedbanegård – Et Historisk TrafikknudepunktAarhus H...



K.T. Seest er krediteret som værende den arkitekt, der har gennemført ombygning af stationerne i denne oversigt

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetNæstved Station (Næ)Næstved Station – En Stolt HistorieNæstved Station, med sin ...
Stedet er fotograferetØsterport Station (Kk)Østerport Station: En Historisk Jernbanestation i Hjertet af...