Fox, Henderson & Co.


Sir Charles Fox, født den 11. marts 1810 i Derby og død den 11. juni 1874, var engelsk civilingeniør og entreprenør. Sir Charles Fox arbejde var mest målrettet jernbaner og jernbanernes stationer, banegårde og broer.

Sir Charles Fox var den yngste af fem sønner af Dr. Francis Fox og Sir Charles Fox var oprindeligt uddannet til at følge sin fars karriere, men Sir Charles Fox opgav den medicinske uddannelse i en alder af 19 og valgte i stedet for at få en læreplads hos John Ericsson fra Liverpool. Sir Charles Fox kom til at arbejde sammen med John Ericsson og John Braithwaite på udviklingen af Novelty-lokomotivet og Sir Charles Fox var med til at prøvekøre lokomotivet under Rainhill-prøverne på Liverpool og Manchester Railway. Her fik Sir Charles Fox smag for lokomotivkørsel og blev ansat på Liverpool og Manchester Railway.

I 1830 giftede Sir Charles Fox sig med Mary, der var anden datter af Joseph Brookhouse, med hvem Sir Charles Fox fik 3 sønner og en datter. To af Sir Charles Fox sønner, Francis Fox og Charles Douglas Fox, blev senere ingeniørerne.

En af Sir Charles Fox tidligste opfindelser, som blev patenteret i 1832, var et sporskifte af den type vi keder i dag. Sir Charles Fox sporskifte kom til at afløse den glidende skinne, man hidtil havde brugt.

I 1837 blev Sir Charles Fox hvervet til en af ingeniørerne på London og Birmingham Railway af selveste Robert Stephenson. Her var Sir Charles Fox ansvarlig for Watford-tunnelen og stigningen mellem Camden Town og Euston. Her udviklede Sir Charles Fox teorierne om de korrekte principper for skæve buer, som blev indsendt til The Royal Institution.

Sir Charles Fox indgik derefter partnerskab med entreprenøren Francis Braham for at danne firmaet Braham, Fox and Co., som, da Braham gik på pension, blev til Fox, Henderson and Co., fra London, Smethwick og Renfrew. Virksomheden specialiserede sig i jernbaneudstyr, herunder jernbanehjul, broer, tage, kraner, tanke og permanente vejmaterialer. Det eksperimenterede også med komponenter til ophængs- og dragerbroer. Virksomheden var ansvarlig for mange vigtige stationsoverdækninger, herunder Liverpool Tithebarn Street, (1849-50), Bradford Exchange (1850), Paddington og Birmingham New Street.

En bemærkelsesværdig medarbejder hos Sir Charles Fox, Henderson & Co. var William Siemens, som var en banebrydende mekanik- og elektroingeniør. William Siemens designede en energibesparende kedel, som førte til økonomiske tab for virksomheden, men efterfølgende designede William Siemens en elektriske telegraf, som inddrev tabene.

Sir Charles Fox og Hendersons ekspertise med strukturelt jernarbejde fik Joseph Paxton til at invitere dem til at bygge The Crystal Palace til "The Great Exhibition of 1851". På grund af dets innovative modulære design og konstruktionsteknikker var det klar på ni måneder. For deres arbejde blev Fox, Cubitt og Paxton slået til ridder den 23. oktober 1851. Efter udstillingen blev de ansat af Crystal Palace Company til at flytte strukturen til Sydenham, genopføre og forstørre den på Sydenham Hill, derefter kendt som Crystal Palace.

I 1856 gik Fox Henderson i likvidation efter at have lidt tab ved at bygget Den Sjællands Jernbaner i Danmark. I 1857 etablerede Sir Charles Fox en ny civil og rådgivende ingeniørpraksis med to af sine sønner, Douglas og Francis, og i 1860 dannede Sir Charles Fox et partnerskab med sine to sønner, hvor firmaet var kendt som Sir Charles Fox and Sons (senere Freeman Fox & Partners; i dag en del af Hyder Consulting).

Freeman Fox & Partners ingeniørarbejde omfattede Medway-broen ved Rochester, tre broer over Themsen, en svingbro over floden Shannon i Irland, en bro over Saône ved Lyon og mange broer på Great Western Railway. Jernbanerne, som Sir Charles Fox arbejdede på, omfattede Cork og Bandon, Thames og Medway, Portadown og Dungannon, East Kent, Lyons og Geneve, Macon og Geneve, Wiesbaden og Den Sjællands Jernbaner i Danmark. Sir Charles Fox var også ingeniør for Queensland, Cape Town og Wynberg Railway og Toronto smalsporede linjer.

Sir Charles Fox blev ekspert i smalsporede jernbaner og i samarbejde med George Berkley konstruerede Sir Charles Fox den første smalsporede bane i Indien og senere konstruerede smalsporede linjer i andre dele af verden.

Sir Charles Fox and Sons konstruerede det komplekse system af broer og højniveaulinjer ved Battersea for London Brighton og South Coast Railway, London, Chatham og Dover Railway og London og South Western Railway og indflyvningen til Victoria Station, London, herunder udvidelse af broen over Themsen.

Med det omfattende arbejde og de mange opfindelser, som Sir Charles Fox stod for igennem en lang karriere, er han en af de mest markante ingeniørerne vi har haft igennem nyere tid.



Fox, Henderson & Co. er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt

FotoStationens navnBeskrivelse
Ringsted Station (Rg) [1856-1924]Vestbanen indviedes som den første jernbane i det nuværende ...
Stedet er fotograferetSorø Station (So)Sorø Station bliver også kaldt Sorø Landstation.Sorø Station...