Allingåbro-Stenvad Jernbane - operatør: RJ, en artikel om Allingåbro-Stenvad Jernbane
Planer om Elektrisk Drevne Jernbaner i Østjylland og Djursland
Allerede i årene 1904-1906 opstod mange planer om elektrisk drevne jernbaner i Østjylland og på Djursland. Blandt de foreslåede projekter var en bane fra Grenaa over Gjerrild, Stenvad, Nørager, Vivild, Ørsted og til Allingåbro. Dette baneprojekt blev inkluderet i den store jernbanelov af 27. maj 1908, opdelt i to uafhængige banestrækninger.Ryomgård-Gjerrild Banen og Elbaneprojektet
Den første del af projektet var en konventionel bane fra Ryomgård til Gjerrild, med mulighed for forlængelse til Grenaa. Den anden del omfattede en elbane, der skulle løbe gennem det nordvestlige Djursland fra Allingåbro til et punkt på Ryomgård-Gjerrild banen. Elbanen blev dog aldrig realiseret, men baneprojektet blev genoplivet som et ønske om en konventionel jernbane fra Allingåbro til Stenvad.Jernbaneloven af 1918 og Manglende Realisering
I den næste store jernbanelov af 20. marts 1918 blev tanken om en bane fra Allingåbro til Stenvad inkluderet, dog ikke som elbane, men som en konventionel jernbane. Trods dette blev denne del af projektet aldrig til virkelighed. Ryomgård-Gjerrild Banen (RGB) blev derimod realiseret i 1911. I stedet for en bane til Allingåbro, som ville have ført i retning mod Randers, fik det nordøstlige Djursland en forbindelse til jernbaneknudepunktet Ryomgård, der havde forbindelser både til Aarhus og Randers.Vigtige stamdata for Allingåbro-Stenvad Jernbane
Jernbanens længde i km | 22,5 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185 |
Baneforkortelse | RJ |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1918.03.20 |
Jernbanen åbnet | Ikke anlagt |
Persontrafik nedlagt | Ikke anlagt |
Godstrafik nedlagt | Ikke anlagt |
Jernbanen nedlagt | Ikke anlagt |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
El drift | Nej |