Odense-Svendborg - operatør: Arriva (Oprindelig: SFJ)
Svendborgbanen: Odense - Svendborg
Odense-Svendborg jernbane står som en milepæl i Fyns transporthistorie og er et emblem af den industrielle udvikling og bestræbelserne på at forbinde øen på tværs. Som den første privatbane på Fyn og den første sidebane til statsbanen mellem Nyborg og Middelfart, åbnede Odense-Svendborg banen for drift den 12. juli 1876.
Lovhjemlen for anlægget af banen blev givet den 23. maj 1873, og koncessionen blev overdraget til Det Sydfyenske Jernbaneselskab (SFJ) året efter. Banen skulle forbinde Odense over Kværndrup til Svendborg Havn. Dens status som privatbane skyldtes statens begrænsede ressourcer til yderligere jernbaneudvikling. Byggeriet krævede omfattende jordarbejde og investeringer, men den første prøvetur fandt sted den 5. juli 1876.
Den festlige indvielse af Odense-Svendborg banen fandt sted den 10. juli 1876 med et pyntet tog, og kort efter åbnede banen for normal drift.
Trafikken og indtægterne steg gradvist, og banen blev en afgørende forbindelse for passagerer og gods på Sydfyn. Gennem 1920'erne og 1930'erne steg antallet af rejsende og mængden af gods betydeligt. Udgifterne under 1. verdenskrig og indførelsen af automobiler pressede dog økonomien.
For at holde driftsomkostningerne nede, indsatte SFJ i 1926 den første motorvogn, og flere fulgte senere. Samtidig begyndte SFJ at overtage busruter på Sydfyn i et forsøg på at forbedre økonomien. Anden verdenskrig forsinkede planerne om en statsovertagelse af banen, som først fandt sted den 1. april 1949.
Fra 13. december 2020 drives Odense-Svendborg banen af Arriva.