Nordvestfyenske Jernbane - operatør: OMB



Historien om Nordvestfyenske Jernbane: Fra Bane til Cykelsti

Nordvestfyenske Jernbane med forkortelsen OMB for Odense-Middelfart-Bogense, opererede som en privatbane fra 1911 til 1966. Den forbandt Odense med Middelfart via Brenderup og havde en forgrening fra Brenderup til Bogense, kendt som Brenderupbanen. Denne linje var essentiel for transport af både passagerer og gods i regionen, hvilket inkluderede alt fra landbrugsprodukter til byggematerialer.

Brenderup-Bogense Jernbanens Historie og Betødning

Brenderup-Bogense jernbane blev officielt åbnet den 5. december 1911. Denne 12,6 kilometer lange jernbanelinje spillede en central rolle i det lokale samfund på Nordfyn ved at forbinde Brenderup Station med Bogense Station. Banen havde til formål at skabe en mere direkte rute mellem Odense og Bogense, hvilket gjorde den til en attraktiv alternativ rute sammenlignet med den længere statsbane via Tommerup.

Succes og Niedergang

I de tidlige år var Brenderup-Bogense jernbanen en succes og bidrog betydeligt til lokal udvikling og mobilitet. Denne succes varede dog ikke ved, da opkomsten af bilismen i 1960'erne førte til et fald i brugen af banen. Dette resulterede i, at banen blev lukket i 1966. I dag er mange af banens oprindelige strukturer fjernet, men visse dele af tracéet lever videre som cykelstier, og Alle 17 af banens stationsbygninger er bevaret.

Finansiering og Konstruktion

Finansieringen af banen blev hovedsageligt sikret gennem lokale midler, hvor statens bidrag kun udgjorde 6,8% - det laveste for nogen fynsk privatbane. Trods dette blev der rejst tilstrækkelige midler til at give banen et budget, der var større end de fleste andre fynske jernbaner. Dette budget tillod opførelse af flere imponerende stationer og innovative byggemetoder såsom anvendelsen af "svævende stød" for en glattere køreoplevelse og betonbuebroer, en nyhed i dansk jernbanebyggeri.

Drift og Samarbejde

Fra starten delte Brenderupbanen værksteder og hovedkontor med Kertemindebanen og Sydfyenske Jernbaner (SFJ). Dette samarbejde fortsatte indtil 1949, hvor SFJ blev en del af DSB. Derefter søgte OMB og Kertemindebanen et tættere samarbejde med Bogensebanen, hvilket førte til et fuldt driftsfællesskab indtil banernes lukning.

Bevarede Banestrækninger

Selvom banen ikke længere eksisterer, er  der i alt 21½ km af banens tracé bevaret og omdannet til offentligt tilgængelige stier. Disse stier udgør i dag vigtige rekreative ruter for både lokale og turister, som forbinder forskellige dele af regionen.


Vigtige stamdata for Nordvestfyenske Jernbane

Jernbanens længde i km 12,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseOMB
Dato for Koncession1909.06.22
Jernbanen åbnet1911.12.05
Persontrafik nedlagt1966.03.31
Godstrafik nedlagt1966.03.31
Jernbanen nedlagt1966.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,37 kg/m
BallastGrus
Max stigning10 ‰
Kurveradius500 meter
Hastighed maxFra starten: 45 km/t og fra 1949 70 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane



Nordvestfyenske Jernbane havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetBrenderup Station (Brp)0,0 km
Stedet er fotograferetHolse Station2,5 km
Stedet er fotograferetMejlskov Station (Mej)5,0 km
Stedet er fotograferetEskelund Trinbræt7,5 km
Stedet er fotograferetKassemose Station8,5 km
Stedet er fotograferetTofte Trinbræt10,0 km
Stedet er fotograferetBogense Station (Bgs)12,6 km


Banekort over Nordvestfyenske Jernbane

Kort over benestrækningen: Brenderup-Bogense (OMB)
Kort over benestrækningen: Brenderup-Bogense (OMB)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 3. august 2011 - LINK til kilde.


Brenderup Station (Brp) var Nordvestfyenske Jernbane banens første station

Brenderup Station var den største station på Odense-Middelfart (OMB) jernbanen. Fra Brenderup Station gik der en sidebane til Bogense.

Brenderup Station havde Remiser, drejeskive, vandtårn, læssespor, 3 hovedspor og der var 550 meter mellem de yderste sporskifter på sporarealet.

Byggeår1911
Åbnet1911.12.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Vilhelm Petersen
AdresseStationsvej 25, 5464 Brenderup Fyn
StednavneforkortelseBrp
Højdeplacering over havet22,0 meter
GPS koordinater55.490738,9.972917


Billede af Brenderup Station.
Billede af Brenderup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. juli 2020
Download billede



Holse Station lå 2,5 km. fra første station.

Holse Station havde et 118 meter langt læssespor. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Holse blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.

Byggeår1911
Åbnet1911.12.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Vilhelm Petersen
AdresseBogensevej 96, 5464 Brenderup Fyn
Højdeplacering over havet18,0 meter
GPS koordinater55.501228,10.007545


Billede af Holse Station.
Billede af Holse Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1939 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Holse Station.

Titel:- 1939 - Holse station
Person:Nielsen, Rs., stationsmester
Bygningsnavn:Holse Station
Sted:Danmark, Fyn, Holse
Vejnavn:Bogensevej
Husnummer:96
Lokalitet:Holse
Postnummer:5464
By:Brenderup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1939

Note:Holse station på jernbanelinien mellem Brenderup og Bogense.
Id:L0737_36.tif




Mejlskov Station (Mej) lå 5,0 km. fra første station.

Mejlskov Station havde et ca. 120 meter langt læssespor. I 1925 blev der anlagt et ca. 35 meter privat sidespor til Ore Sogns Mejeri, som lå ud til banen ved vejkrydsningen med Oregårdvej. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Mejlskov blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.


Byggeår1911
Åbnet1911.12.05
Nedlagt1966
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Vilhelm Petersen
AdresseMejlskovvej 10, 5400 Bogense
StednavneforkortelseMej
Højdeplacering over havet26,1 meter
GPS koordinater55.519812,10.023391


Billede af Mejlskov Station.
Billede af Mejlskov Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. september 2009
Download billede



Eskelund Trinbræt lå 7,5 km. fra første station.

Eskelund Trinbræt blev etableret sent i forhold til banens levetid (den 2. december 1952) og fik først et træventeskur i 1954.

Byggeår1952
Åbnet1952.12.02
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet35,4 meter
GPS koordinater55.526375,10.062089


Billede af Eskelund Trinbræt, som ligger til højre i billeder.
Billede af Eskelund Trinbræt, som ligger til højre i billeder.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Eskelund Trinbræt, som ligger til højre i billeder.

Titel:- 1954 - Abildrovej 25
Person:Osvald Jørgensen, købmand
Sted:Danmark, Fyn, Eskilstrup
Vejnavn:Abildrovej
Husnummer:25
Lokalitet:Eskilstrup
Postnummer:5400
By:Bogense
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1955

Note:Til højre ses Eskelund Trinbræt
Id:H06315_010.tif




Kassemose Station lå 8,5 km. fra første station.

Kassemose Station havde et ca. 114 meter langt læssespor og et kort stikspor. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Kassemose blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.

Byggeår1911
Åbnet1911.12.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Vilhelm Petersen
AdresseMosevej 28, 5400 Bogense
Højdeplacering over havet26,1 meter
GPS koordinater55.531106,10.075215


Billede af Kassemose Station set fra sporsiden med den gamle perronkant nederst til venstre.
Billede af Kassemose Station set fra sporsiden med den gamle perronkant nederst til venstre.
Fotograf: Sandra Hermansen - Dato: den 1. februar 2021




Tofte Trinbræt lå 10,0 km. fra første station.

Tofte Trinbræt blev etableret i 1922 og blev opdateret i 1926 med et lille venteskur.

Byggeår1922
Åbnet1922
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet12,9 meter
GPS koordinater55.544047,10.085742


Billede af Tofte Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Tofte Trinbræt har ligget her.
Billede af Tofte Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Tofte Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. oktober 2009
Download billede



Bogense Station (Bgs) var Nordvestfyenske Jernbane's endestation og lå 12,6 km. fra første station.

Bogense Station var endestation for både Odense-Bogense banen og Odense-Middelfart banens side bane Branderup-Bogense.

Byggeår1882
Åbnet1882.06.30
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseVestergade 18, 5400 Bogense
StednavneforkortelseBgs
Højdeplacering over havet1,5 meter
GPS koordinater55.565020,10.086226


Billede af Bogense Station.
Billede af Bogense Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2022
Download billede



Litteratur for: Nordvestfyenske Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Nordvestfyenske Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordvestfyenske Jernbane
Lars Viinholt-Nielsen
2011
168

Bane Bøger Aps
978-87-91434-31-0
Sådan husker jeg - OMB Nordvestfyenske jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sådan husker jeg - OMB Nordvestfyenske jernbane
H. G. Christiansen
1983
62


87-891-383-02