Tinglev-Sønderborg jernbane udgør en betydningsfuld del af det sønderjyske jernbanenet, der har spillet en afgørende rolle i regionens transportinfrastruktur gennem årene. Denne jernbanestrækning har historiske rødder, der strækker sig tilbage til perioden under det tyske herredømme over Sønderjylland.
Sønderborgbanen, som strækningen mellem Tinglev og Sønderborg ofte kaldes, blev etableret af De Preussiske Statsbaner, mens Sønderjylland var en del af det Tyske Rige. Banen blev åbnet i 1901 og var oprindeligt en "gaffelbane", der forgrenede sig fra Tørsbøl til både Padborg og Tinglev.
Før Genforeningen i 1920 fungerede Padborg-Tørsbøl-Sønderborg som hovedstrækningen, mens Tinglev-Tørsbøl var en sidebane. Efter Genforeningen skiftede rollerne, og Tinglev-Tørsbøl blev den primære forbindelse. I 1932 blev beslutningen truffet om at nedlægge Padborg-Tørsbøl sammen med Broagerbanen.
Sønderborgbanen har gennemgået betydelige ændringer og moderniseringer gennem årene. Lokaltrafikken på banen blev nedlagt i 1974, og i dag standser togene kun ved få udvalgte stationer som Kliplev og Gråsten. De fleste forbindelser betjenes af Intercitytog til og fra København, og al godstrafik er ophørt.
I slutningen af 1990'erne blev Sønderborgbanen elektrificeret som led i bestræbelserne på at forbedre driftseffektiviteten og reducere miljøpåvirkningen. I 2010 gennemførte Banedanmark en omfattende fornyelse af banen for at sikre en stabil og moderne infrastruktur, der kan imødekomme nutidens transportbehov.
Bygningen af Tinglev Station (I den tyske tid: Tingleff) begyndte allerede i 1862 og åbnede for trafik den 15. april 1864, da strækningen fra Flensborg til Rødekro indviedes. Dette var samtidig med 2. Slesvigske Krig, hvor Kampene ved Dybbøl foregik. Preussiske soldater var dermed allerede i området ved indvielsen og i oktober samme år blev Slesvig-Holsten overgivet til tyskerne.
Allerede efter tre år indviedes Tønder-Tinglev-banen den 26. juni 1867 og den lille station var herefter et knudepunkt. I 1901 åbnede Sønderborgbanen og den lille by havde nu forbindelse mod alle fire verdenshjørner. I 1907 skete større ændringer på sporarealerne da det tyske militær ønskede at opgradere aktiviteterne i grænselandet. Dette medførte bl.a. anlæggelse af et andet spor til Flensborg. Imidlertid fjernede DSB dette spor igen i perioden 1938-1941. Der er dog planer om at reetablere det igen for at muliggøre højhastighedstog på strækningen.
Under 2. Verdenskrig blev stationen hele tre gange angrebet af britiske fly. Det værste angreb fandt sted den 16. april 1945. Der kom betydelige skader på både stationsbygningen og det nærliggende posthus. Kort før afslutningen af krigen foregik der sabotage i hver ende af stationen, hvilket medførte at sikringsanlægget brød sammen.
Den første stationsbygning i Tinglev blev bygget i 1862 på en åben mark ca. halvanden km fra landsbyen. Efterhånden rykkede byen i retning mod stationen, hvorimod udviklingen i den gamle bydel stod stille. Efter skaderne under 2. Verdenskrig måtte man nedrive bygningen og bygge en ny station, som blev indviet i 1957. Først i med bygningen af den nye station, kom sikringsanlægget til at kørte igen og passagererne havde i mellemtiden haft adskillige problemer med at finde frem til den rette perron.
Tinglev Kirke har en lutheransk højaltertavle der kan dateres tilbage til år 1575. Den er den eneste af sin slags i det sønderjyske område.
Byggeår
1955
Åbnet
1957
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsvej 33, 6360 Tinglev
Stednavneforkortelse
Te
Højdeplacering over havet
24,2 meter
GPS koordinater
54.936339,9.257981
Billede af Tinglev Station set fra vejsiden. Fotograf: Svein Julton - Dato: den 18. september 2023
Bjerndrup Holdeplads var med sidespor. Bjerndrup Holdeplads blev nedsat til trinbræt i 1962, og helt nedlagt i 1974. Stationsbygning blev nedrevet i 2001, men varehuset er bevaret.
Gråsten Station var med forbindelse til Aabenraa Amts Jernbaner. Frem til genforeningen i 1920 hed Gråsten Gravenstein. I dag er Gråsten togfølgestation.
Andre navne og stavemåder
Før 02.06.1957 Graasten, før 17.06.1920 Gravenstein.
Vester Sottrup Station lå på banestrækningen Tinglev-Sønderborg og åbning den 15. juli 1901 sammen med banen. Vester Sottrup Station fik et stort opsving, da den 15. august 1910 blev udgangspunkt for banen til Skelde (Broagerbanen). For Broagerbanen gik det mindre godt efter genforeningen i 1920, her blev Broagerbanen et af de første ofre for DSB's rutebiler og Broagerbanen lukkede den 30. juni 1932.
Vester Sottrup Station klarede sig frem til 1974, hvor Vester Sottrup Station blev nedlagt, men læssesporet bevaredes frem til 1977. Sidespor åbnedes igen fra 1979, men ikke som offentligt tjenestespor, men blev lukket i 1986, hvor sporet ved samme lejlighed blev fjernet sammen men stationsbygningen til Vester Sottrup Station.
Sønderborg Trinbræt (Sdb) er Tinglev-Sønderborg banens endestation og ligger 41,2 km. fra første station.
Den tidligere Stationsbygning fra 1976 blev revet ned i 2004 for at give plads til opførelsen af Alsion. Sønderborg Kommune havde forud købt dele af området af DSB og stationsområdet ejes i dag af Sønderborg Kommunen og Banedanmark.
Alsion er et viden- og kulturcenter og blev indviet af Dronning Margrethe den 30. oktober 2007. Alsion huser Syddansk Universitet, en privat videnspark, en teater- og koncertsal, en café og er hjemsted for Sønderjyllands Symfoniorkester. Alsion er det første byggeri i Danmark, som samler uddannelse, forskning og kultur under samme tag. Navnet Alsion blev valgt blandt adskillige tusinde indsendte forslag ved en navnekonkurrence i foråret 2005.
Universitetsafdelingen i Sønderborg har specialiseret sig i uddannelse af ingeniører og kombinerede uddannelser i sprog og økonomi. Syddansk Universitet har et samarbejde med universitetet i Flensborg og en høj andel af udenlandske studerende gør miljøet meget internationalt.
I forbindelse med trafikaftalen i 2010 "Bedre mobilitet" blev der afsatte 5 millioner kr. og yderligere 5 millioner kr. fra Infrastrukturfonden til en større modernisering af stationen, hvor man ville man skabe en bedre sammenhæng mellem Alsion, forpladsen og selve perronområdet.
I 2015 meddeler kommunen imidlertid Banedanmark, at man alligevel ikke ønsker at anlægge en ekstra sideperron mod Alsion, da DSB har valgt at lukke billetsalget og kiosk og dermed blev projektet indstillet.
På et statusmøde i forligskredsen bag trafikaftalen afsættes i 2016 2 millioner kr. til modernisering af perronområdet. Sønderborg Kommune har allerede igangsat et projekt med ny toiletbygning.
Kommunen og Banedanmark er stadig i dialog om den fortsatte modernisering af stationen.
I dag ligger der kun perronen med de to spor tilbage. Billetsalget foregår enten ved automat eller på billetsalgskontoret, der befandt sig i Alsion-bygningen fra 2007 til 2013.
Byggeår
2004
Åbnet
2004
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Alsion 1, 6400 Sønderborg
Stednavneforkortelse
Sdb
Højdeplacering over havet
6,9 meter
GPS koordinater
54.912545,9.778625
Billede af Sønderborg Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. september 2019 Download billede
Litteratur for: Tinglev-Sønderborg
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN