Tinglev-Sønderborg - operatør: DSB, en artikel om Tinglev-Sønderborg
Sønderborgbanen, som strækningen mellem Tinglev og Sønderborg ofte kaldes, blev etableret af De Preussiske Statsbaner, mens Sønderjylland var en del af det Tyske Rige. Banen blev åbnet i 1901 og var oprindeligt en "gaffelbane", der forgrenede sig fra Tørsbøl til både Padborg og Tinglev.
Før Genforeningen i 1920 fungerede Padborg-Tørsbøl-Sønderborg som hovedstrækningen, mens Tinglev-Tørsbøl var en sidebane. Efter Genforeningen skiftede rollerne, og Tinglev-Tørsbøl blev den primære forbindelse. I 1932 blev beslutningen truffet om at nedlægge Padborg-Tørsbøl sammen med Broagerbanen.
Sønderborgbanen har gennemgået betydelige ændringer og moderniseringer gennem årene. Lokaltrafikken på banen blev nedlagt i 1974, og i dag standser togene kun ved få udvalgte stationer som Kliplev og Gråsten. De fleste forbindelser betjenes af Intercitytog til og fra København, og al godstrafik er ophørt.
I slutningen af 1990'erne blev Sønderborgbanen elektrificeret som led i bestræbelserne på at forbedre driftseffektiviteten og reducere miljøpåvirkningen. I 2010 gennemførte Banedanmark en omfattende fornyelse af banen for at sikre en stabil og moderne infrastruktur, der kan imødekomme nutidens transportbehov.
Vigtige stamdata for Tinglev-Sønderborg
Jernbanens længde i km | 41,2 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1901.07.15 |
Persontrafik nedlagt | I drift |
Godstrafik nedlagt | Nedlagt |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 100 km/t |
Hastighed gennemsnitlig max | 90 km/t |
DSB banenummer | 28 |
El drift | 25 kV 50 Hz |
Togkontrolsystem | ATC (ZUB 123) |
Max akseltryk | 22,5 tons |
Max metervægt | 7,2 tons/m |
Sikrede overkørsler | 30 |
Usikrede overkørsler | 4 |
Bane status | Regionalbane |
Tinglev-Sønderborg har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Tinglev Station (Te) | 0,0 km | |
Bjerndrup Holdeplads med sidespor (Bje) | 6,0 km | |
Kliplev Trinbræt (Kw) | 10,0 km | |
Lundtoft Holdeplads med sidespor (Lf) | 14,0 km | |
Tørsbøl Station (Tsb) | 17,0 km | |
Rinkenæs Station (Rz) | 22,0 km | |
Gråsten Station (Gst) | 25,0 km | |
Adsbøl Billetsalgssted (Az) | 28,0 km | |
Avnbøl Station (Aw) | 31,0 km | |
Vester Sottrup Station (Vt) | 35,0 km | |
Ragebøl Station (Rag) | 38,0 km | |
Sønderborg Trinbræt (Sdb) | 41,2 km |
Tinglev Station (Te) er Tinglev-Sønderborg banens første station
Allerede efter tre år indviedes Tønder-Tinglev-banen den 26. juni 1867 og den lille station var herefter et knudepunkt. I 1901 åbnede Sønderborgbanen og den lille by havde nu forbindelse mod alle fire verdenshjørner. I 1907 skete større ændringer på sporarealerne da det tyske militær ønskede at opgradere aktiviteterne i grænselandet. Dette medførte bl.a. anlæggelse af et andet spor til Flensborg. Imidlertid fjernede DSB dette spor igen i perioden 1938-1941. Der er dog planer om at reetablere det igen for at muliggøre højhastighedstog på strækningen.
Under 2. Verdenskrig blev stationen hele tre gange angrebet af britiske fly. Det værste angreb fandt sted den 16. april 1945. Der kom betydelige skader på både stationsbygningen og det nærliggende posthus. Kort før afslutningen af krigen foregik der sabotage i hver ende af stationen, hvilket medførte at sikringsanlægget brød sammen.
Den første stationsbygning i Tinglev blev bygget i 1862 på en åben mark ca. halvanden km fra landsbyen. Efterhånden rykkede byen i retning mod stationen, hvorimod udviklingen i den gamle bydel stod stille. Efter skaderne under 2. Verdenskrig måtte man nedrive bygningen og bygge en ny station, som blev indviet i 1957. Først i med bygningen af den nye station, kom sikringsanlægget til at kørte igen og passagererne havde i mellemtiden haft adskillige problemer med at finde frem til den rette perron.
Tinglev Kirke har en lutheransk højaltertavle der kan dateres tilbage til år 1575. Den er den eneste af sin slags i det sønderjyske område.
Byggeår | 1955 |
Åbnet | 1957 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 33, 6360 Tinglev |
Stednavneforkortelse | Te |
Højdeplacering over havet | 24,2 meter |
GPS koordinater | 54.936339,9.257981 |
Fotograf: Svein Julton - Dato: den 18. september 2023
Bjerndrup Holdeplads med sidespor (Bje) ligger 6,0 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1974.05.26 |
Nedrevet | 2001 |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Adresse | Bjerndrup Bygade 28, 6200 Aabenraa |
Stednavneforkortelse | Bje |
Højdeplacering over havet | 28,9 meter |
GPS koordinater | 54.932271,9.328540 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Bjerndrup Holdeplads med sidespor.
Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tinglev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00700_006.tif
Kliplev Trinbræt (Kw) ligger 10,0 km. fra første station.
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Kw |
Højdeplacering over havet | 39,5 meter |
GPS koordinater | 54.93516227685649,9.397759538284193 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Lundtoft Holdeplads med sidespor (Lf) ligger 14,0 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1974.05.26 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Adresse | Stationsvej 5, 6200 Aabenraa |
Stednavneforkortelse | Lf |
Højdeplacering over havet | 42,7 meter |
GPS koordinater | 54.925199,9.448438 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Tørsbøl Station (Tsb) ligger 17,0 km. fra første station.
Andre navne og stavemåder | Før 17.06.1920 Törsbüll. |
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1974.05.26 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Adresse | Søndertoft 66, 6300 Gråsten |
Stednavneforkortelse | Tsb |
Højdeplacering over havet | 44,5 meter |
GPS koordinater | 54.910000,9.491709 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tørsbøl Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tørsbøl
Vejnavn: Tørsbølgade
Husnummer: 74
Lokalitet: Tørsbøl
Postnummer: 6300
By: Gråsten
Sogn: Kværs
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07170_f_014.tif
Rinkenæs Station (Rz) ligger 22,0 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1974.05.26 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Adresse | Vårhøj 3, 6300 Gråsten |
Stednavneforkortelse | Rz |
Højdeplacering over havet | 38,2 meter |
GPS koordinater | 54.896617,9.557046 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Rinkenæs Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Rinkenæs
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1959
Note: Id: OD03123_021.tif
Gråsten Station (Gst) ligger 25,0 km. fra første station.
Andre navne og stavemåder | Før 02.06.1957 Graasten, før 17.06.1920 Gravenstein. |
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.01.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Adresse | Kongevej 73, 6300 Gråsten |
Stednavneforkortelse | Gst |
Højdeplacering over havet | 4,3 meter |
GPS koordinater | 54.918933,9.593837 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. september 2019 Download billede
Adsbøl Billetsalgssted (Az) ligger 28,0 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1955 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Stednavneforkortelse | Az |
Højdeplacering over havet | 9,7 meter |
GPS koordinater | 54.937063,9.612413 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. september 2019 Download billede
Avnbøl Station (Aw) ligger 31,0 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1974 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Adresse | Rufasvej 2, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Aw |
Højdeplacering over havet | 41,8 meter |
GPS koordinater | 54.960030,9.647057 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. september 2019 Download billede
Vester Sottrup Station (Vt) ligger 35,0 km. fra første station.
Vester Sottrup Station klarede sig frem til 1974, hvor Vester Sottrup Station blev nedlagt, men læssesporet bevaredes frem til 1977. Sidespor åbnedes igen fra 1979, men ikke som offentligt tjenestespor, men blev lukket i 1986, hvor sporet ved samme lejlighed blev fjernet sammen men stationsbygningen til Vester Sottrup Station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1974 |
Nedrevet | 1986 |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Stednavneforkortelse | Vt |
Højdeplacering over havet | 34,1 meter |
GPS koordinater | 54.944130,9.694958 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vester Sottrup Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vester Sottrup
Vejnavn: Lindevej
Husnummer: 4
Lokalitet: Vester Sottrup
Postnummer: 6400
By: Sønderborg
Sogn: Sottrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07202_003.tif
Ragebøl Station (Rag) ligger 38,0 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1963 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Adresse | Ragebølskovvej 5, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Rag |
Højdeplacering over havet | 28,5 meter |
GPS koordinater | 54.931878,9.733094 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ragebøl Station.
Titel: - 1948-1952 - Ragebøl Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Ragebøl
Vejnavn: Ragebølskovvej
Husnummer: Lokalitet: Ragebøl
Postnummer: 6400
By: Sønderborg
Sogn: Dybbøl
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL58-A1_071_025.tif
Sønderborg Trinbræt (Sdb) er Tinglev-Sønderborg banens endestation og ligger 41,2 km. fra første station.
Alsion er et viden- og kulturcenter og blev indviet af Dronning Margrethe den 30. oktober 2007. Alsion huser Syddansk Universitet, en privat videnspark, en teater- og koncertsal, en café og er hjemsted for Sønderjyllands Symfoniorkester. Alsion er det første byggeri i Danmark, som samler uddannelse, forskning og kultur under samme tag. Navnet Alsion blev valgt blandt adskillige tusinde indsendte forslag ved en navnekonkurrence i foråret 2005.
Universitetsafdelingen i Sønderborg har specialiseret sig i uddannelse af ingeniører og kombinerede uddannelser i sprog og økonomi. Syddansk Universitet har et samarbejde med universitetet i Flensborg og en høj andel af udenlandske studerende gør miljøet meget internationalt.
I forbindelse med trafikaftalen i 2010 "Bedre mobilitet" blev der afsatte 5 millioner kr. og yderligere 5 millioner kr. fra Infrastrukturfonden til en større modernisering af stationen, hvor man ville man skabe en bedre sammenhæng mellem Alsion, forpladsen og selve perronområdet.
I 2015 meddeler kommunen imidlertid Banedanmark, at man alligevel ikke ønsker at anlægge en ekstra sideperron mod Alsion, da DSB har valgt at lukke billetsalget og kiosk og dermed blev projektet indstillet.
På et statusmøde i forligskredsen bag trafikaftalen afsættes i 2016 2 millioner kr. til modernisering af perronområdet. Sønderborg Kommune har allerede igangsat et projekt med ny toiletbygning.
Kommunen og Banedanmark er stadig i dialog om den fortsatte modernisering af stationen.
I dag ligger der kun perronen med de to spor tilbage. Billetsalget foregår enten ved automat eller på billetsalgskontoret, der befandt sig i Alsion-bygningen fra 2007 til 2013.
Byggeår | 2004 |
Åbnet | 2004 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Alsion 1, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Sdb |
Højdeplacering over havet | 6,9 meter |
GPS koordinater | 54.912545,9.778625 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. september 2019 Download billede