Kagerup-Helsinge - operatør: LT (Oprindelig: GDS)



Gribskovbanen: Etablering og Udvikling

Gribskovbanen blev grundlagt ved loven af 23. maj 1873, hvor regeringen fik bemyndigelse til at meddele eneret til anlæg og drift af en jernbane med udgangspunkt i Hillerød, gennem Gribskov, til et punkt nord for denne. Som ved mange jernbaneprojekter opstod der en intens debat om linjeføringen.

Anlæg og Drift

Efter linjeføringen var fastlagt, og kapitalen var samlet, gik processen langsomt fremad. Først den 17. januar 1879 blev koncessionen tildelt. I 1879 fik Scandia kontrakten på anlægget af banen og levering af materiel. Da budgettet var stramt, blev banen anlagt efter Liwesey's potte-system (dvs. ingen sveller, men potter under sporet og jernstænger til at sikre afstanden mellem skinnerne), og materiellet bestod af dampvogne. Begge dele blev dog hurtigt udskiftet på grund af ineffektivitet.

Gribskovbanens Drifts-Selskab blev stiftet den 7. januar 1880 og overtog koncessionen til banen. Indvielsen fandt sted uden større festivitas den 20. januar 1880, og regelmæssig drift blev påbegyndt med tre daglige tog i hver retning.

Forlængelse til Græsted - Gilleleje

Allerede før anlægget var færdigt, begyndte diskussionen om en forlængelse af Gribskovbanen. Forlængelsen blev hurtigt optaget i jernbaneloven af 8. maj 1894, og allerede den 27. september samme år blev der givet koncession til Gribskovbanen for en forlængelse. Forlængelsen blev betragtet som en del af Gribskovbanen, og den 14. maj 1896 blev den indviet. Om sommeren kørte der fire daglige tog i hver retning, mens der om vinteren kun var tre.

Kagerup - Helsinge Banen

Den 6. februar 1896 blev der udstedt koncession på anlæg og drift af en bane fra Kagerup Station til Helsinge, som var en del af loven fra 8. maj 1894. Gribskovbanens driftsbestyrer stod for projekteringen af banen, og den blev indviet den 15. juli 1897. Driften af banen blev allerede dagen efter taget i forpagtning af Gribskovbanen.

Helsinge - Tisvildeleje Banen

Ved loven af 27. maj 1908 blev det besluttet at anlægge en jernbane fra Helsinge til Tisvildeleje, dog uden statstilskud. Først efter en revision af vilkårene ved loven af 20. marts 1918, hvor staten bidrog med 50 procent af anlægskapitalen, kom der gang i projektet. Koncessionen blev udstedt den 30. august 1918, og strækningen blev indviet den 11. juli 1924. Regelmæssig trafik blev optaget den 18. juli 1924.


Vigtige stamdata for Kagerup-Helsinge

Jernbanens længde i km 6,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88
BaneforkortelseGDS
Statstilskud i %0 %
Dato for Koncession1896.02.06
Jernbanen åbnet1897.07.16
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej
Bane statusPrivatbane


Kagerup-Helsinge har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2015.07.01I driftLokaltog A/SLT
2009.01.012015.07.01Regionstog A/SRTOG
2001.07.012009.01.01Hovedstadens Lokalbaner A/SHL
1945.01.012001.07.01Gribskovbanens DriftsselskabGDS
1897.07.161945.01.01Kagerup-Helsinge Banen, senere GDSKHB


Kagerup-Helsinge har eller har haft følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetKagerup Station (Kgg)0,0 km
Stedet er fotograferetDuemose Trinbræt (Dug)2,0 km
Stedet er fotograferetHøbjerg Trinbræt (Høg)5,0 km
Stedet er fotograferetHelsinge Station (Hlg) [1897-1992]6,0 km


Kagerup Station (Kgg) er Kagerup-Helsinge banens første station


Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKagerup Stationsvej 58, 3200 Helsinge
StednavneforkortelseKgg
Højdeplacering over havet53,9 meter
GPS koordinater55.997489,12.285884


Billede af Kagerup Station.
Billede af Kagerup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2022
Download billede



Duemose Trinbræt (Dug) ligger 2,0 km. fra første station.


Byggeår1897
Åbnet1897.06.16
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNy Mårumvej 259, 3200 Helsinge
StednavneforkortelseDug
Højdeplacering over havet27,7 meter
GPS koordinater56.009661,12.262920


Billede af Duemose Trinbræt.
Billede af Duemose Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2022
Download billede



Høbjerg Trinbræt (Høg) ligger 5,0 km. fra første station.


Byggeår1897
Åbnet1897.06.16
NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseHøg
Højdeplacering over havet23,8 meter
GPS koordinater56.01852397157027,12.224537288375853


Billede af Høbjerg Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Høbjerg Trinbræt har ligget her.
Billede af Høbjerg Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Høbjerg Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2021
Download billede



Helsinge Station (Hlg) [1897-1992] er Kagerup-Helsinge banens endestation og ligger 6,0 km. fra første station.

Helsinge Station åbnede som endestation på Kagerup-Helsinge Banen (KHB), da denne bane åbnede den 16. juli 1897. Kagerup-Helsinge Banen var på trods af sin længde på kun 6 km, et selvstændigt driftsselskab frem til udgangen af 1944.

Selv om Kagerup-Helsinge Banen var et selvstændigt selskab, blev banen i praksis drevet som en del af GDS. Helsinge Station var en mindre station, men dette betød ikke så meget, for den havde en rimelig succes især da banen den 18. juli 1924 blev forlænget til Tisvildeleje. Ved forlængelsen til Tisvildeleje flyttes hovedsporet, der havde ligget parallelt med stationsbygningen, til at ligge skråt for stationsbygningen, således at perronen fik form som en stor trekant.

Helsinge Station bibeholdt fuld ekspedition indtil 1990, hvor stykgodset bortfaldt. I 1992 blev den nuværende station ibrugtage, hvor Helsinge første station blev nedrevet ved samme lejlighed.

Det eneste der er bevare fra den gamle station, var væguret fra stationskontoret.

Byggeår1897
Åbnet1897.06.16
Nedlagt1992
Nedrevet1992
StednavneforkortelseHlg
Højdeplacering over havet24,3 meter
GPS koordinater56.023112787987785,12.204434291396916


Billede af Helsinge Station.
Billede af Helsinge Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Helsinge Station.

Titel:1950 - Helsinge Station
Bygningsnavn:Helsinge Station
Sted:Danmark, Sjælland, Helsinge
Vejnavn:Stationspladsen
Husnummer:1
Postnummer:3200
By:Helsinge
Sogn:Helsinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950

Id:H00039_p_015.tif




Litteratur for: Kagerup-Helsinge

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Ole-Chr. Munk Plum, Lars Viinholt-Nielsen
2009
384

Dansk Jernbane-Klub
978-87-87050-61-6
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
P. Thomassen
1970
154
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Birger Wilcke
1980
238

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-11-0
Gribskovbanen på postkort
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen på postkort
P. Thomassen
1980
30
Herfølge

Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0