Horsens Vestbaner: Fra Horsens-Tørring til Thyregod og Ejstrupholm
Horsens Vestbaner (HV) blev etableret med udgangspunkt i Horsens-Tørring Banen (HTB), som åbnede i 1891. I 1929 blev Horsens-Tørring-strækningen forlænget til Thyregod og Ejstrupholm og indgik i det nye selskab Horsens Vestbaner.
Historien om Horsens-Tørring Banen
I jernbaneloven af 12. april 1889 blev en 27,8 km lang smalsporet bane (1000 mm) mellem Horsens og Tørring godkendt. Eneretsbevillingen blev givet den 22. november 1889, og banen blev åbnet den 1. december 1891. Persontogene blev ført ind til statsbanestationen i Horsens, mens der blev anlagt en særskilt godsstation for privatbanen.
Godt syv år senere, den 23. april 1899, åbnede Horsens-Bryrup Jernbane, som også var smalsporet. Denne bane lejede sig ind på Tørringbanens første 6,6 km mellem Horsens og Lund.
Tilføjelser og Udvidelser
Med tilføjelsen af Bryrupbanen blev der opført en privatbanestation, hvor både person- og godstrafik kunne ekspederes udenom statsbanestationen. Passagererne havde adgang mellem privatbanestationen og statsbanestationen via en trappeovergang over statsbanestationens sporareal.
Jernbaneloven af 27. maj 1908, LOV nr 156, indeholdt en plan for en bane fra Tørring over Tinnet Vesterlund til Thyregod. Loven krævede ikke, at banen skulle drives sammen med Horsens-Tørring, men tillod, at banen blev anlagt som en smalsporet bane, hvilket var nødvendigt for samdrift.
Ombygning og Normalsporing
Den endelige løsning på banens fremtid kom med jernbaneloven af 20. marts 1918, LOV nr 185, som tilføjede en bane fra Rask Mølle over Åle, Klovborg og Nørre Snede til Ejstrupholm. Denne lov krævede også, at Horsens-Tørring banen skulle ombygges til normalspor.
Eneretsbevillingen blev givet den 1. december 1919 i henhold til 1918-loven og den 31. december 1919 i henhold til 1908-loven. Arbejdet begyndte dog først i 1923. Den 15. april 1929 blev normalsporet taget i brug på Horsens-Tørring-strækningen, og den 16. maj 1929 åbnede de to forlængelser:
Rask Mølle-Ejstrupholm, en strækning på 26,3 km.
Tørring-Thyregod, en strækning på 19,5 km.
Horsens Vestbaners Udvikling
Med disse udvidelser blev Horsens Vestbaners samlede strækning 73,6 km. Strækningen mellem Horsens og Lund blev 0,3 km kortere ved tilslutningen til den nye Horsens DSB Station i 1929, da stationen blev flyttet længere mod vest. Samtidig flyttede Horsens Vestbaner driftsledelsen til stationen i Lund, hvor der blev bygget en ny bolig til stationsforstanderen. Hovedkontoret forblev på privatbanestationen indtil september 1945, hvorefter den gamle station blev revet ned, og Andelsboligselskabet Beringsgården opførte boligblokke på arealet.
Vigtige stamdata for Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm
Horsens første banegård var fra åbningen af strækningen Fredericia-Århus i 1868 bevarede i alle ca. 60 år sit oprindelige udseende uden større udvendige ændringer. Horsens Banegård voksede stadigt større i trafikken især efter de 4 privatbaner kom til at udgå fra Horsens. De to smalsporede baner - til Tørring og til Bryrup - holdt sig dog for sig selv, omend ikke langt fra statsbanegården.
Horsens Banegård erstattedes i 1929 af en moderne station, som ud over statsbanen, optog alle de 4 privatbaner, idet de to smalsporede ombyggedes til normalspor og forlængedes til hhv. Thyregod/Ejstrupholm og Silkeborg. Den nye station blev opført ca. 400 meter længere væk fra bymidten af Horsens og var på anlægstidspunkter placeret ret øde ude på en mark.
Den gamle banegård blev nedrevet i 1929, og den smukke banegårdsplads blev anlagt.
Bygholm Trinbræt åbnede som sammen med Horsens-Tørring Banen den 1. december 1891, men betjente også Horsens-Bryrup Jernbane fra den 23. april 1899. Bygholm fik fra 1892 sidespor.
Bygholm Trinbræt blev ophøjet til billetsalgssted mellem 1901 og 1920, hvor der var billetsalg fra ledvogterhuset ved Silkeborgvejs overskæring. Bygholm Trinbrættet blev officielt nedlagt sammen med sidesporet i 1929 i forbindelse med anlæg af dobbeltspor mellem Horsens og Lund.
Bygholm brugtes som uofficielt trinbræt med benyttelse af elever på Horsens Statsskole fra den 18. november 1940 og til genoprettelsen igen den 10. oktober 1953.
Fra 1940 til Bryrupbanens lukning den 30. marts 1968 blev Bygholm mest brugt af elever på Horsens Statsskole.
Byggeår
1891
Åbnet
1953.10.10
Nedlagt
1968.03.30
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
7,0 meter
GPS koordinater
55.872625,9.829028
Billede af Bygholm Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Bygholm Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. maj 2022 Download billede
Billede af Lund Mark Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Lund Mark Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023 Download billede
Lund Station åbnede sammen med Horsens-Tørring banen den 1. december 1891. Den 23. april 1899 fik Horsens-Bryrup banen også optag på Lund Station, hvorefter Lund Station blev forgreningsstation for de to smalsporsbaner. Lund Station var med læsserampe og kvægfold.
Både Horsens-Tørring og Horsens-Bryrup banen delte spor mellem Horsens og Lund Station. Det gav store udfordringer at de to baner havde tætte toggang og skulle dele spor, derfor blev der i 1910 etableret "togstavssikring" efter Webb-Thompson Staff Apparatus Systemet på fællesstrækningen.
Både Banerne Horsens-Tørring og Horsens-Bryrup banen ombyggedes i 1929 til normalspor, og fik efter ombygningen hvert sit hovedspor mellem Horsens og Lund Station. Da Horsens-Tørring blev nedsattes til godsbane i 1958, blev det ene hovedspor taget op. Da Horsens-Tørring Banen blev nedlagt den 31. marts 1962, blev Horsens-Bryrup-Silkeborg banen alene eneste bane på Lund station.
Kørup startede som trinbræt med sidespor men blev senere opgraderet til station.
Kørup hed fra starten Kjørup, men skiftede navn til Kørup da den nærliggende by, Kørup, ændrede stavemåde. Da stationen er bygget senere end de andre stationer på strækningen er arkitekten desværre ukendt, men stationen er sandsynligvis bygget af en lokal håndværker, med inspiration fra banens andre stationer, da den ligner i nogen grad ligner de andre stationer på banen.
Andre navne og stavemåder
Kjørup
Byggeår
1891
Åbnet
1891.12.01
Nedlagt
1962.03.31
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Bisgårdsvej 8, 8700 Horsens
Stednavneforkortelse
Kø
Højdeplacering over havet
36,2 meter
GPS koordinater
55.884054,9.743915
Billede af Kørup Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023 Download billede
Honum Skov Trinbræt var opkaldt efter Honum Skoven, som det lå i nærheden af trinbrættet.
Byggeår
1931
Åbnet
1931
Nedlagt
1962.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
47,8 meter
GPS koordinater
55.87008748975639,9.648075326583552
Billede af Honum Skov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Honum Skov Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023 Download billede
De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde: Type 1 er 15 meter lang. Type 2 er 13 meter lang. Type 3 er 11 meter lang.
De 8 nye stationer er: Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. Klovborg Station er af den store stationstype Type 1. Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2. Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1. Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3. Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2. Vonge Station er af den store stationstype Type 1. Åle Station er af den store stationstype Type 1.
Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2.
De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde: Type 1 er 15 meter lang. Type 2 er 13 meter lang. Type 3 er 11 meter lang.
De 8 nye stationer er: Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. Klovborg Station er af den store stationstype Type 1. Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2. Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1. Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3. Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2. Vonge Station er af den store stationstype Type 1. Åle Station er af den store stationstype Type 1.
Klovborg Station er af den store stationstype Type 1.
De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde: Type 1 er 15 meter lang. Type 2 er 13 meter lang. Type 3 er 11 meter lang.
De 8 nye stationer er: Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. Klovborg Station er af den store stationstype Type 1. Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2. Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1. Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3. Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2. Vonge Station er af den store stationstype Type 1. Åle Station er af den store stationstype Type 1.
Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1.
De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde: Type 1 er 15 meter lang. Type 2 er 13 meter lang. Type 3 er 11 meter lang.
De 8 nye stationer er: Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. Klovborg Station er af den store stationstype Type 1. Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2. Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1. Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3. Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2. Vonge Station er af den store stationstype Type 1. Åle Station er af den store stationstype Type 1.
Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3.
De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde: Type 1 er 15 meter lang. Type 2 er 13 meter lang. Type 3 er 11 meter lang.
De 8 nye stationer er: Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. Klovborg Station er af den store stationstype Type 1. Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2. Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1. Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3. Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2. Vonge Station er af den store stationstype Type 1. Åle Station er af den store stationstype Type 1.