Urealiserede Jernbanestrækninger på Mors: En Del af Jernbaneloven fra 1918
På Jernbaneloven af 20. marts 1918 blev der planlagt to jernbanestrækninger på øen Mors. Til trods for en ophedet debat og stort lokalt engagement, blev disse baner aldrig realiseret. Artikler fra Thisted Amts Tidende vidner om de mange diskussioner, især om linjeføringen. Blandt andet var der overvejelser om en forbindelsesbane fra Snedsted til Vildsund, der kunne forbinde de to planlagte Morsøbaner.
Diskussion om Linjeføring og Realisering
Omkring 1910 udgav Jernbaneudvalget på Mors et kort, der viste en mulig linjeføring fra Øster Assels til Feggesund, med endestation ved Flade. Feggesund-løsningen blev valgt som den mest realistiske, efter at Privatbaneudvalget havde vurderet flere forslag. Efter lovens vedtagelse tog det flere år at opnå koncession til jernbanen, men selv efter at koncessionen blev udstedt den 13. april 1920, blev banen aldrig realiseret på grund af manglende kapital og andre forhindringer.
Økonomiske og Politiske Udfordringer
Kommissarius for Jylland begyndte papirarbejdet i 1920, men uden at der blev gjort videre fremskridt. Manglen på kapital og en grundig granskning af projektet af 1923-kommissionen gjorde, at banen aldrig blev bygget. Ydermere var der samtidig planer om en jernbane fra Nykøbing Mors til Thisted, som blev opført som et muligt statsbaneprojekt, hvilket komplicerede situationen yderligere.
Planlagte Jernbanestrækninger
- Øster Assels (0 km)
- Ørding (4 km)
- Ljørslev (7 km)
- Vils (10 km)
- Frøslevvang (14 km)
- Frøslev (17 km)
- Erslev (22 km)
- Bjergby (25 km)
- Flade (28 km)
- Sønder Dråby (31 km)
- Sejerslev (36 km)
- Feggesund (42 km)