Middelfart-Strib Jernbane - (DSB)


Det var ikke staten, som satte gang i jernbaneaktiviteterne i starten: Det var private initiativtagere i form af Industriforeningen, som tog initiativet til København-Roskilde banen. De opnåede koncessionen til selskabet: Det sjællandske Jernbaneselskab, der skulle drive banen. København-Roskilde banen var klar i 1847 og indvielsen blev afholdt d. 26. juni af Kong Christian 8. Den efterfølgende dag var der normal drift på banen med tre daglige tog i hver retning. Banens mellemstationer var Valby, Glostrup, Køgevejen i Taastrup og Hedehusene. Selskabet havde i starten kun 5. damplokomotiver og 18 personvogne, hvilket ikke var nok materiel til personbefordringen. Løsningen på det manglende materiel, især til udflugter, var at bruge åbne godsvogne forsynet med træbænke – heldigvis var hastigheden ikke så høj på banen på dette tidspunkt. Det sjællandske Jernbaneselskab forlængede banen fra Roskilde til Korsør i 1856.

På Den Jyske side af Storebælt var udfordringerne helt anderledes. Her kunne man ikke blive enige om hvor og hvordan den første bane skulle anlægges. Striden gik på om det skulle være en Jysk tværbane der kunne være med til at styrke samhandlen med England eller om der skulle satses på en Jysk længdebane til de Preussiske hertugdømmer.

Den danske stat gik for første gang ind og var med til at investere i danske baner. Det blev til Århus-Randers banen i 1962 og den fynske Dronning Louises bane fra Nyborg til Middelfart via Odense i 1865. Det var det engelske ingeniørfirma Peto, Brassey & Betts som stod for de driften af de Jysk / fynske baner. Da Peto, Brassey & Betts kom i økonomiske vanskeligheder, overtog staten jernbanedriften vest for Storebælt i 1867 medens der på Sjælland fortsat var privat drift, hvor staten i 1880 overtog driften fra Det sjællandske Jernbaneselskab.


Vigtige stamdata for Middelfart-Strib Jernbane (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km4,4
Jernbanen åbnet1866.11.01
Persontrafik nedlagt1935.05.15
Godstrafik nedlagt1995
Jernbanen nedlagt1995
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej

Middelfart-Strib Jernbane (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Middelfart gamle Station (Md)0,0 km
Stedet er fotograferet Strib Station (Sb)4,4 km

Middelfart gamle Station (Md) var Middelfart-Strib Jernbane banens første station

Byggeår1865
Åbnet1865.09.07
Nedlagt1935.05.15
AdresseIndustrivej 3A, 5500 Middelfart
StednavneforkortelseMd
Højde placering over havet11,1 meter
GPS koordinater55.505386,9.751091
Den gamle Middelfart station - nedlagt ifm. bygningen af den gamle lillebæltsbro.
Den gamle Middelfart station - nedlagt ifm. bygningen af den gamle lillebæltsbro. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.06

Kort over Middelfart gamle Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Middelfart gamle Station

Historisk kort over Middelfart gamle Station
Middelfart gamle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Strib Station (Sb) var Middelfart-Strib Jernbane's endestation og lå 4,4 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
Nedlagt1935.05.15
Nedrevet1995 efter brand
ArkitektN.P.C. Holsøe
StednavneforkortelseSb
GPS koordinater55.541084,9.760443

Strib station var tegnet af N.P.C. Holsøe. Stationen nedbrændte i 1995, og blev efterfølgende nedrevet.

I 1903 blev den oprindelige station afløst af en nyopført stationsbygning ved havnen, men også denne bygning er nedrevet.

Da Lillebæltsbroen blev indvielse i 1935 blev det ene spor mellem Middelfart og Strib taget op. Det resterende spor blev brugt som godsbanespor frem til 1996 og blev blev taget op i 2000.

Strib station er nedrevet og der er i dag en lystbåde havn.
Strib station er nedrevet og der er i dag en lystbåde havn. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.06 13:33:14

Kort over Strib Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Strib Station

Historisk kort over Strib Station
Strib Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Middelfart-Strib Jernbane (DSB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9

Lige nu er der: 110 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.1 - build: 2020.09.15-19:08:50