Nørresundby-Sæby-Frederikshavn - (FFJ)


I 1910 blev Sæby Havnebane etableret, og i 1914 kom sidebanen Ørsø-Asaa. Her kørte togene normalt Dronninglund-Ørsø-Asaa. I de senere år var enkelte tog gennemkørende til/fra Aalborg. Hermed blev en gammel ide realiseret: De første planer om Sæbybanen bestod faktisk af en bane Nørresundby-Asaa og en bane Frederikshavn-Sæby med tilslutning til et punkt på denne Asaabane. Også Nørresundby-Fjerritslev Banen eksperimenterede i de senere år med gennemkørende tog: Sammen med TFJ kørte man Aalborg-Thisted med "lyntog", som kun standsede ved de største stationer.

Efter nedlæggelsen blev en del af baneområdet mellem Sæby og Frederikshavn brugt til anlæg af en ny hovedvej. Øst for Nørresundby blev den nye motorvej ved Limfjordstunnelen delvis bygget på baneområdet. Sæbybanen blev nedlagt et år før de andre privatbaner i Aalborg for ikke at være i vejen for dette projekt.


Vigtige stamdata for Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (FFJ) jernbanen

Jernbanens længde i km80,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1896.06.26
Jernbanen åbnet1899.07.18
Persontrafik nedlagt1969.03.31
Godstrafik nedlagt1969.03.31
Jernbanen nedlagt1969.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Max stigning6,67 ‰ - dog 10 ‰ for Krøllen
Kurveradius502 meter - dog 165 meter for Krøllen
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (FFJ) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Aalborg 2 Station (Ab)0,0 km
Nørresundby Havnestation Station 2,9 km
Engholm Strand Trinbræt 7,9 km
Vodskov Station (Vsk)11,5 km
Langholt Station 15,0 km
Stae Station 16,5 km
Vester Hassing Station 19,8 km
Gandrup Station (Gg)22,8 km
Øster Hassing kær Trinbræt 25,0 km
Ulsted Station (Ust)27,9 km
Gettrup Trinbræt 30,1 km
Rørholt Station 33,2 km
Dronninglund Station (Drl)37,1 km
Ørsø Station (Øø)40,2 km
Skelgaarden Trinbræt 41,8 km
Agersted Station 44,5 km
Gammel Agersted Trinbræt 45,8 km
Lunderhede Trinbræt 47,1 km
Præstbro Station 48,7 km
Idskov Trinbræt 51,1 km
Dybvad Station 53,4 km
Haven Trinbræt 57,0 km
Hørby Station (Hrb)58,8 km
Volstrup hede Trinbræt 61,1 km
Volstrup Station 62,7 km
Lyngsåvej Trinbræt 65,9 km
Sæby Station (Sæ)68,0 km
Kurhotellet Trinbræt 68,6 km
Sulbæk Trinbræt 71,8 km
Understed Station 74,5 km
Bangsbo Billetsalgssted 77,7 km
Frederikshavn Godsbanegård (Fh)80,6 km
Stedet er fotograferet Frederikshavn (1871-1979) Station (Fh)81,2 km

Aalborg 2 Station var Nørresundby-Sæby-Frederikshavn banens første station

Byggeår1900
Åbnet1902
NedlagtI drift
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Plads 3, 9000 Aalborg
StednavneforkortelseAb
GPS koordinater57.043181,9.917006

Aalborg station åbnede d. 18. september 1869 som endestation for jernbanen Randers-Aalborg jernbane. I 1879 blev stationen forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.

D. 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og d. 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, MEN næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.

D. 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men men den nye Aalborg station i 1902 førtes togene gennem til Aalborg.

I 1900 blev stationen desuden udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.

Sidst i 1960erne blev privatbanerne nedlagt: Sæbybanen blev nedlagt i 31. marts 1968, Fjerritslev-Nørresundby d. 1. april 1969, Hvalpsund d. 1. april 1969 og Hadsundbanen d. 1. april 1969.

Den oprindelige banegårdsbygning fra 1869 var tegnet af N.P.C. Holsøe men den blev erstattet i 1902 af den nuværende bygning tegnet af Thomas Arboe.

Aalborg Stationen blev fredet i 1992.

Den meget smukke Aalborg station
Den meget smukke Aalborg station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.23



Krak kort over Aalborg 2 Station

Historisk kort over Aalborg 2 Station
Kilde: StyrelsenAalborg 2 Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørresundby Havnestation Station lå 2,9 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet1969
ArkitektThomas Arboe
GPS koordinater57.056798,9.925122

Nørresundby Havnestation eller Nørresundby H – hvor H altså ikke stod for hovedbanegård – skulle have været FFJ's centrale driftsstation, men i stedet blev der etableret samarbejde med de to søndenfjords privatbaner Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane. De 3 selskaber opførte i 1901 fælles værksted og remise og indviede 8. december 1902 deres fælles togleder-, gods- og lokomotivstation Aalborg G. Samme år blev den udvidede Aalborg Station indviet, hvorefter langt de fleste privatbanetog fik endestation i Aalborg. 16. oktober 1902 oprettede de 3 selskaber det fælles driftsselskab Nordjyllands Forenede Privatbaner, som skiftede navn til Aalborg Privatbaner i 1915 efter at Hjørring Privatbaner også var opstået.

Krak kort over Nørresundby Havnestation Station

Historisk kort over Nørresundby Havnestation Station
Kilde: StyrelsenNørresundby Havnestation Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Engholm Strand Trinbræt lå 7,9 km. fra første station.

Byggeår1931
Åbnet1931
Nedlagt1949
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.092997,9.999862
Krak kort over Engholm Strand Trinbræt

Historisk kort over Engholm Strand Trinbræt
Kilde: StyrelsenEngholm Strand Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vodskov Station lå 11,5 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseLangs Banen 51, 9310 Vodskov
StednavneforkortelseVsk
Station højde placering over havet8,5 meter
GPS koordinater57.104010,10.030464

Vodskov station servicerede først Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn) fra 1899 til 1968 og Hjørring-Hørby banen fra 1913 til 1953.

Krak kort over Vodskov Station

Historisk kort over Vodskov Station
Kilde: StyrelsenVodskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Langholt Station lå 15,0 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
GPS koordinater57.100741,10.084816
Krak kort over Langholt Station

Historisk kort over Langholt Station
Kilde: StyrelsenLangholt Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Stae Station lå 16,5 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet1972
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
GPS koordinater57.087953,10.094584

Stae Station var i de sidste aktive år på Sæbybanen blevet nedsat til trinbræt.

Stae Station hed i starten Stade Station eller Stade Holdeplads.

Krak kort over Stae Station

Historisk kort over Stae Station
Kilde: StyrelsenStae Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vester Hassing Station lå 19,8 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseBakkedraget 9, 9310 Vodskov
Station højde placering over havet19,7 meter
GPS koordinater57.068583,10.133235

Vester Hassing blev nedsat til trinbræt på Sæbybanens sidste driftsår.

Krak kort over Vester Hassing Station

Historisk kort over Vester Hassing Station
Kilde: StyrelsenVester Hassing Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gandrup Station lå 22,8 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
StednavneforkortelseGg
GPS koordinater57.061916,10.179947
Krak kort over Gandrup Station

Historisk kort over Gandrup Station
Kilde: StyrelsenGandrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Øster Hassing kær Trinbræt lå 25,0 km. fra første station.

Byggeår1934
Åbnet1934
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.068436,10.214920
Krak kort over Øster Hassing kær Trinbræt

Historisk kort over Øster Hassing kær Trinbræt
Kilde: StyrelsenØster Hassing kær Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ulsted Station lå 27,9 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseVestergade 77, 9370 Hals
StednavneforkortelseUst
Station højde placering over havet11,5 meter
GPS koordinater57.080899,10.255865
Krak kort over Ulsted Station

Historisk kort over Ulsted Station
Kilde: StyrelsenUlsted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gettrup Trinbræt lå 30,1 km. fra første station.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.098788,10.265354
Krak kort over Gettrup Trinbræt

Historisk kort over Gettrup Trinbræt
Kilde: StyrelsenGettrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rørholt Station lå 33,2 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseMejerivej 6, 9330 Dronninglund
Station højde placering over havet9,8 meter
GPS koordinater57.126743,10.277063

Rørholt station hed oprindeligt Bolle Station efter den nærliggende landsby. Rørholt blev nedsat til trinbræt på Sæbybanen i de sidste driftsår.

Krak kort over Rørholt Station

Historisk kort over Rørholt Station
Kilde: StyrelsenRørholt Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dronninglund Station lå 37,1 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
StednavneforkortelseDrl
GPS koordinater57.160398,10.294280
Krak kort over Dronninglund Station

Historisk kort over Dronninglund Station
Kilde: StyrelsenDronninglund Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ørsø Station lå 40,2 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseLedvogtervej 5, 9330 Dronninglund
StednavneforkortelseØø
Station højde placering over havet30,7 meter
GPS koordinater57.176152,10.334241

Ørsø station var i starten kun station på Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn), d. 11. november 1914 kom der også en stikbane til Asaa, som udgik fra Ørsø.

Asaa banen udgik fra stationens østlige ende, og togene på den lille sidebane benyttede almindeligvis stationens spor 2. Spor 1, 2 og 3 var alle perronspor, så der her kunne krydses samtidig med, at Asaa-toget holdt ved perron. I Ørsø afgrenede banen til Asaa i forlængelse af overhalingssporet.

Begge baner blev nedlagt d. 31. marts 1968.

Krak kort over Ørsø Station

Historisk kort over Ørsø Station
Kilde: StyrelsenØrsø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skelgaarden Trinbræt lå 41,8 km. fra første station.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.177235,10.360103
Krak kort over Skelgaarden Trinbræt

Historisk kort over Skelgaarden Trinbræt
Kilde: StyrelsenSkelgaarden Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Agersted Station lå 44,5 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseVoersåvej 2, 9330 Dronninglund
Station højde placering over havet14,4 meter
GPS koordinater57.196938,10.381630
Krak kort over Agersted Station

Historisk kort over Agersted Station
Kilde: StyrelsenAgersted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gammel Agersted Trinbræt lå 45,8 km. fra første station.

Byggeår1960
Åbnet1960
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.208561,10.386172
Krak kort over Gammel Agersted Trinbræt

Historisk kort over Gammel Agersted Trinbræt
Kilde: StyrelsenGammel Agersted Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lunderhede Trinbræt lå 47,1 km. fra første station.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.220092,10.390894
Krak kort over Lunderhede Trinbræt

Historisk kort over Lunderhede Trinbræt
Kilde: StyrelsenLunderhede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Præstbro Station lå 48,7 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseFjembhedevej 7A, 9330 Dronninglund
Station højde placering over havet9,5 meter
GPS koordinater57.234350,10.386447
Krak kort over Præstbro Station

Historisk kort over Præstbro Station
Kilde: StyrelsenPræstbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Idskov Trinbræt lå 51,1 km. fra første station.

Byggeår1952
Åbnet1952
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.255503,10.371395
Krak kort over Idskov Trinbræt

Historisk kort over Idskov Trinbræt
Kilde: StyrelsenIdskov Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dybvad Station lå 53,4 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet2018
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseAnlægsvej 18, 9352 Dybvad
GPS koordinater57.273929,10.361459
Krak kort over Dybvad Station

Historisk kort over Dybvad Station
Kilde: StyrelsenDybvad Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Haven Trinbræt lå 57,0 km. fra første station.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.304699,10.379429
Krak kort over Haven Trinbræt

Historisk kort over Haven Trinbræt
Kilde: StyrelsenHaven Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hørby Station lå 58,8 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseEnebærvej 5, 9300 Sæby
StednavneforkortelseHrb
Station højde placering over havet34,1 meter
GPS koordinater57.321496,10.383022

Hørby Station blev anlagt til Sæbybanen i 1899 og var tegnet af arkitekt Paul Severin Arved Paulsen. Sporareal blev udvidet betydeligt ved Hjørring-Hørby Jernbane tilslutning. Hjørring-Hørby Jernbanen fik egen perron, et omløbs- og et opstillingsspor, hvor der var direkte adgang til den sydlige tosporet remise med vandforsyning og overnatningslokaler.

Hørby stationsby bestod ved Sæbybanens anlæg af nogle få huse, men voksede stærkt, og blev over tid til en stationsby af hvis størrelse. Med Hjørring-Hørby Jernbane tilslutning og dermed en ny jernbaneforbindelse til Hjørring, fik Hørby til at vokse endnu mere.

Hørby som station, fik dog ikke den betydning for Hjørring-Hørby banen som man skulle tro. I driftsåret 1930/31 havde Hjørring-Hørby Jernbane i alt godt 10.000 rejsende mellem Hørby og stationerne mellem Hørby og Hjørring. Godstrafikken fra Hørby og stationerne frem til Hjørring var ret beskeden.

Hørby station var udstyret med drejeskive og tosporet remise. Hørby station havde både forbindelse til Hjørring og Sæby, men det var Sæbybanen, som varetog ekspeditionen på stationen.

Krak kort over Hørby Station

Historisk kort over Hørby Station
Kilde: StyrelsenHørby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Volstrup hede Trinbræt lå 61,1 km. fra første station.

Byggeår1955
Åbnet1955
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.325071,10.414592
Krak kort over Volstrup hede Trinbræt

Historisk kort over Volstrup hede Trinbræt
Kilde: StyrelsenVolstrup hede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Volstrup Station lå 62,7 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseVolstruphedevej 63, 9300 Sæby
Station højde placering over havet24,0 meter
GPS koordinater57.323543,10.438057

Volstrup Station blev nedsat til trinbræt på Sæbybanen i de sidste driftsår.

Krak kort over Volstrup Station

Historisk kort over Volstrup Station
Kilde: StyrelsenVolstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lyngsåvej Trinbræt lå 65,9 km. fra første station.

Byggeår1951
Åbnet1951
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.322405,10.490466
Krak kort over Lyngsåvej Trinbræt

Historisk kort over Lyngsåvej Trinbræt
Kilde: StyrelsenLyngsåvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sæby Station lå 68,0 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektThomas Arboe
Stednavneforkortelse
GPS koordinater57.332460,10.513689

Sæby station blev endestation d. 27. maj 1962, da strækningen mellem Sæby og Frederikshavn blev nedlagt.

Krak kort over Sæby Station

Historisk kort over Sæby Station
Kilde: StyrelsenSæby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kurhotellet Trinbræt lå 68,6 km. fra første station.

Byggeår1903
Åbnet1903
Nedlagt1962.05.27
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.337963,10.513048

Kurhotellet trinbræt var fra 1955 kun åbent i sommer perioden.

Krak kort over Kurhotellet Trinbræt

Historisk kort over Kurhotellet Trinbræt
Kilde: StyrelsenKurhotellet Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sulbæk Trinbræt lå 71,8 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1962.05.27
NedrevetNedrevet
GPS koordinater57.365977,10.504621
Krak kort over Sulbæk Trinbræt

Historisk kort over Sulbæk Trinbræt
Kilde: StyrelsenSulbæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Understed Station lå 74,5 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1962.05.27
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseNordvej 5, 9900 Frederikshavn
Station højde placering over havet10,6 meter
GPS koordinater57.390223,10.510155

Understed blev nedsat til trinbræt de sidste år Sæbybanen var åben.

Krak kort over Understed Station

Historisk kort over Understed Station
Kilde: StyrelsenUndersted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bangsbo Billetsalgssted lå 77,7 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1962.05.27
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
GPS koordinater57.419214,10.518390

Bangsbo havde stationsbygning, men var kun billetsalgssted. De sidste aktive år på Sæbybanen blev Bangsbo nedsat til trinbræt.

Krak kort over Bangsbo Billetsalgssted

Historisk kort over Bangsbo Billetsalgssted
Kilde: StyrelsenBangsbo Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Frederikshavn Godsbanegård lå 80,6 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1962.05.27
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseFh
GPS koordinater57.437490,10.531400
Krak kort over Frederikshavn Godsbanegård

Historisk kort over Frederikshavn Godsbanegård
Kilde: StyrelsenFrederikshavn Godsbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Frederikshavn (1871-1979) Station var Nørresundby-Sæby-Frederikshavn's endestation og lå 81,2 km. fra første station.

Byggeår1871
Åbnet1871.08.15
Nedlagt1979
Nedrevet1979
ArkitektN.P.C. Holsøe
StednavneforkortelseFh
GPS koordinater57.441697,10.534932

Frederikshavns første station blev indviet d. 15. august 1871 ifm. åbningen af Vendsysselbanen (Nørresundby-Frederikshavn) og lå 3-400 m vest for den nuværende station, mellem Rådhus Alle og Parallelvej, og var tegnet af N.P.C. Holsøe.

Den gamle station blev revet ned i 1979 og den nye blev anlagt på havnen på opfyldt havbund.

forbindelse med Vendsysselbanen (Nørresundby-Frederikshavn) og Skagensbanen.

Syd for DSB-stationen havde FFJ deres eget stationsområde, Frederikshavn G, som servicerede Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane.

Frederikshavn gamle station - der er kun denne postbygning tilbage
Frederikshavn gamle station - der er kun denne postbygning tilbage
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31



Krak kort over Frederikshavn (1871-1979) Station

Historisk kort over Frederikshavn (1871-1979) Station
Kilde: StyrelsenFrederikshavn (1871-1979) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.6 - build: 2020.05.15-17:05:31