Aalborg-Nørresundby Jernbane - operatør: DSB
I de første otte år efter Vendsysselbanens indvielse den 15. august 1871, var der færgedrift mellem Aalborg og Nørresundby.
Jernbanebroen mellem Aalborg og Nørresundby, kendt som Aalborg-Nørresundby Jernbanebro, har gennem årene været en afgørende forbindelse mellem de to byer og et symbol på regionens infrastrukturudvikling. Fra sin oprindelse som en svingbro til dagens moderne struktur har broen spillet en central rolle i transporten og udviklingen af området omkring Limfjorden.
Den første version af Limfjordsbroen blev indviet den 16. august 1879 efter flere års byggeri. Kontrakt blev underskrevet med det franske Compagnie de Fives-Lille, og arbejdet på broen begyndte i juni 1874. Brobyggeriet stod over for betydelige udfordringer på grund af det 30 meter dybe lag mudder på fjordbunden, hvilket resulterede i tragiske tab af 14 menneskeliv og tekniske vanskeligheder. Den oprindelige bro var en svingbro og repræsenterede en stor ingeniørmæssig bedrift på sin tid. Den første bro var en svingbro den kom til at koste 2.729.353 kr.
I 1904 blev broen ombygget til at fungere med elektricitet og kunne bedre imødekomme den stigende trafik over Limfjorden.
Den nuværende jernbanebro blev anlagt mellem 1935 og 1938. Denne bro blev flyttet fra Frederikssund, hvor den havde været en del af den Sjællandske Midtbane, og genopbygget i Aalborg. Broen erstattede den gamle svingbro og har siden været en nøglekomponent i regionens infrastruktur.
Aalborg-Nørresundby Jernbanebro er en enkeltsporet klapbro med en kontravægt på 400 tons. Broen er 403 meter lang og har en bredde på 5,7 meter med en gennemsejlingsbredde på 29 meter. Den åbnes omkring 4.000 gange årligt for skibstrafik og tjener som en vigtig passageway for både fragt- og fritidsskibe.
Gennem årene har jernbanebroen været genstand for flere påsejlinger og ulykker. Blandt de mest alvorlige var en kollision i 1956, hvor to brofag kollapsede, og en hændelse i 2012, hvor broklappen blev påsejlet og krævede omfattende reparationer.
I 2017 blev Kulturbro-Aalborg, en kombineret gang- og cykelbro, åbnet på vestsiden af jernbanebroen. Projektet blev iværksat for at imødekomme behovet for en sikker og rummelig sti til fodgængere og cyklister og repræsenterede et skridt fremad i udviklingen af regionens infrastruktur.
Aalborg-Nørresundby Jernbanebro forbliver et vigtigt ikon for regionen og et symbol på samhørighed mellem de to byer. Dens historie og tekniske betydning afspejler den fortsatte udvikling og vækst i området omkring Limfjorden, og dens rolle som en vital transportforbindelse forbliver uundværlig for lokalsamfundet og handel i regionen.