Bramming-Ribe - operatør: DSB
Bramming-Ribe Jernbane repræsenterer en vigtig jernbanestrækning i Danmark, der blev etableret for at imødekomme behovet for forbedrede transportforbindelser til byen Ribe efter tabet af dens opland under krigen i 1864. Jernbanen blev optaget på Jernbaneloven af 16. april 1873 og blev en realitet den 1. maj 1875.
Efter vedtagelsen af Lunderskov-Esbjerg-banen stod det klart, at Ribe havde brug for bedre transportmuligheder. Den 16. april 1873 blev lovgivningen om anlæg af en jernbane fra Bramming til Ribe endeligt godkendt. Konstruktionen af banen begyndte kort efter, og den åbnede for trafik den 1. maj 1875.
Bramming-Ribe Jernbane spillede en væsentlig rolle i at forbinde Ribe med omkringliggende områder. Den blev udvidet sydfra til Bredsted, med en indvielse den 17. oktober, og den resterende del fra Bredsted over grænsen til Ribe blev indviet den 15. november 1887. Byggeriet var et samarbejde mellem Danmark og Tyskland, hvor banen var en forlængelse af Marskbanen fra Elmshorn. Driften blev varetaget af DSB, og den 1. juli 1896 blev anlægget overdraget til DSB.
Siden januar 2003 har Arriva betjent strækningen med tog til og fra Esbjerg, hvilket sikrer en fortsat passagerforbindelse mellem Bramming og Ribe.