Bramming-Ribe - operatør: DSB, en artikel om Bramming-Ribe
Bramming-Ribe Jernbane: En Historisk Transportforbindelse
Bramming-Ribe Jernbane repræsenterer en vigtig jernbanestrækning i Danmark, der blev etableret for at imødekomme behovet for forbedrede transportforbindelser til Ribe. Byen havde mistet store dele af sit opland efter krigen i 1864, hvilket gjorde det nødvendigt at styrke infrastrukturen. Jernbanen blev optaget på Jernbaneloven af 16. april 1873, og konstruktionen begyndte kort efter. Strækningen blev åbnet for trafik den 1. maj 1875, hvilket markerede en væsentlig milepæl for regionens udvikling.Behovet for Jernbanen
Efter vedtagelsen af Lunderskov-Esbjerg-banen blev det tydeligt, at Ribe havde behov for bedre transportmuligheder. Med lovgivningen fra 16. april 1873 blev en ny forbindelse fra Bramming til Ribe godkendt, og byggeriet blev hurtigt igangsat. Jernbanen skabte nye muligheder for både passager- og godstransport, hvilket styrkede Ribes position som handelsby.Udvidelse af Jernbanen
Bramming-Ribe Jernbane blev senere udvidet sydpå til Bredsted. Indvielsen af denne strækning fandt sted den 17. oktober, mens den resterende del fra Bredsted over grænsen til Ribe blev færdiggjort og åbnet den 15. november 1887. Udvidelsen blev en del af et større infrastrukturprojekt, hvor Danmark og Tyskland samarbejdede om at forbinde Ribe med Marskbanen fra Elmshorn.Drift og Administration
Driften af Bramming-Ribe Jernbane blev varetaget af DSB, og den 1. juli 1896 blev anlægget officielt overdraget til DSB. Banen spillede en væsentlig rolle i at forbinde Ribe med resten af det danske jernbanenet, hvilket gav byen bedre handels- og rejsemuligheder. Den strategiske placering af jernbanen betød også, at gods kunne transporteres mere effektivt mellem de forskellige regioner.Modernisering og Nutidens Drift
Siden januar 2003 har Arriva stået for driften af strækningen og sørget for passagertransport mellem Bramming og Ribe. Arrivas tilstedeværelse har sikret en stabil togdrift og fortsat forbedret transportforholdene for pendlerne i området. Togforbindelsen til Esbjerg har ligeledes været en vigtig faktor i den regionale mobilitet og økonomiske udvikling.Betydningen af Jernbanen for Ribe
Bramming-Ribe Jernbane har haft stor betydning for Ribe og omegn. Banen har ikke blot forbedret transportforholdene, men også understøttet byens vækst og økonomi. Den oprindelige funktion som en forbindelse til Marskbanen i Tyskland understregede dens internationale betydning, mens nutidens drift fortsat sikrer, at Ribe er forbundet med resten af Danmark.Vigtige stamdata for Bramming-Ribe
Jernbanens længde i km | 16,7 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 16. april 1873 |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1875.05.01 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
Hastighed gennemsnitlig max | 73 km/t |
DSB banenummer | 94 |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Max akseltryk | 22,5 tons |
Max metervægt | 7,2 tons/m |
Sikrede overkørsler | 11 |
Usikrede overkørsler | 2 |
Bane status | Sidebane |
Bramming-Ribe har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Bramming Station (Bm) | 0,0 km | |
Sejstrup Trinbræt (Sej) | 4,2 km | |
Gredstedbro Station (Gs) | 8,4 km | |
Farup Billetsalgssted (Fap) | 12,9 km | |
Ribe Nørremark Trinbræt (Rbn) | 15,3 km | |
Ribe Station (Rb) | 16,7 km |
Bramming Station (Bm) er Bramming-Ribe banens første station
Andre navne og stavemåder | Bramminge (indtil den 1. april 1968) |
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Jernbanegade 9, 6740 Bramming |
Stednavneforkortelse | Bm |
Højdeplacering over havet | 15,0 meter |
GPS koordinater | 55.464735,8.706800 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede
Sejstrup Trinbræt (Sej) ligger 4,2 km. fra første station.
Bramming-Ribe banen åbnede den 1. maj 1875, men Sejstrup fik først et Billetsalgssted den 29. maj 1875 efter kraftig opfordring fra beboerne i Sejstrup og omegn. I starten var Sejstrup Billetsalgssted bare en simpel lille jordperron og et beskedent venteskur og der var billetsalg fra vogterhus nummer 3.
Forsamlingshuset blev bygges i 1890 ud for Sejstrup Billetsalgssted, efter sognets beboere var blevet enige om, at denne placering ville være praktisk og nemt for de foredragsholdere, som kom rejsende med toget til forsamlingshuset mange møder.
I 1916 blev venteskuret nedrevet og året efter i 1917 blev der bygget en lille ekspeditionsbygning hvor billetsalget flyttede over. I Billetsalgsstedets ventesal var der en stor kakkelovn, en bænk langs øst- og nordvæggen, et langt bord og både ved bordet og ved udgangsdøren var der placeret en spytbakke.
Frem til 1950'erne var Sejstrup Billetsalgssted manuel betjening med flere ekstra opgaver, hvor der skulle bommene lukke op og i hver gang et tog skulle passere og om vinteren skulle der også bæres brænde ind og tændes op i ventesalens kakkelovn og billetsalget skulle passes.
Efter overkørslen i Sejstrup blev til en ubevogtet jernbaneoverskæring med blinklys, blev Sejstrup Billetsalgssted Den 2. juni 1957 nedsat til trinbræt og ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1971.
Efter overkørslen i Sejstrup var blev til en ubevogtet, skete der en alvorlig ulykke den 14. september 1958, hvor en borger fra Hunderup blev dræbt af toget.
Sejstrup Trinbræt havde et privat firmaspor for "A/S Vestkystens Korn- og Foderstofforretning" i perioden 1974-1989.
Andre navne. Sejstrup blev i starten stavet Seistrup.
Forsamlingshuset blev bygges i 1890 ud for Sejstrup Billetsalgssted, efter sognets beboere var blevet enige om, at denne placering ville være praktisk og nemt for de foredragsholdere, som kom rejsende med toget til forsamlingshuset mange møder.
I 1916 blev venteskuret nedrevet og året efter i 1917 blev der bygget en lille ekspeditionsbygning hvor billetsalget flyttede over. I Billetsalgsstedets ventesal var der en stor kakkelovn, en bænk langs øst- og nordvæggen, et langt bord og både ved bordet og ved udgangsdøren var der placeret en spytbakke.
Frem til 1950'erne var Sejstrup Billetsalgssted manuel betjening med flere ekstra opgaver, hvor der skulle bommene lukke op og i hver gang et tog skulle passere og om vinteren skulle der også bæres brænde ind og tændes op i ventesalens kakkelovn og billetsalget skulle passes.
Efter overkørslen i Sejstrup blev til en ubevogtet jernbaneoverskæring med blinklys, blev Sejstrup Billetsalgssted Den 2. juni 1957 nedsat til trinbræt og ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1971.
Efter overkørslen i Sejstrup var blev til en ubevogtet, skete der en alvorlig ulykke den 14. september 1958, hvor en borger fra Hunderup blev dræbt af toget.
Sejstrup Trinbræt havde et privat firmaspor for "A/S Vestkystens Korn- og Foderstofforretning" i perioden 1974-1989.
Andre navne. Sejstrup blev i starten stavet Seistrup.
Byggeår | 1957 |
Åbnet | 1957.06.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kirkevej 80A, 6740 Bramming |
Stednavneforkortelse | Sej |
Højdeplacering over havet | 13,4 meter |
GPS koordinater | 55.435316,8.733488 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2022 Download billede
Gredstedbro Station (Gs) ligger 8,4 km. fra første station.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.05.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Andelsgade 5, 6771 Gredstedbro |
Stednavneforkortelse | Gs |
Højdeplacering over havet | 6,9 meter |
GPS koordinater | 55.397434,8.741327 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2022 Download billede
Farup Billetsalgssted (Fap) ligger 12,9 km. fra første station.
Farup Billetsalgssted startede i vogterhus nr. 8 ved overkørsel 31. Farup fik i 1923 en særskilt ekspeditionsbygning med billetsalg placeret på modsatte side af sporet.
Farup Billetsalgssted ekspeditionsbygning fra 1923 var opført som blank mur i røde sten på cementsokkel, pyntet med hvide "murbånd" og nogle pudsede facader på tilbygning med pissoir og toilet, mens døre og vinduer var hvidmalede. Taget var lagt med røde tagsten på selve hovedbygningen. Tilbygningen med toilet var hvidpudset mur med røde døre og sorttjæret tagpap.
Den seneste ekspeditionsbygning fra 1923 er i dag nedrevet.
Farup Billetsalgssted ekspeditionsbygning fra 1923 var opført som blank mur i røde sten på cementsokkel, pyntet med hvide "murbånd" og nogle pudsede facader på tilbygning med pissoir og toilet, mens døre og vinduer var hvidmalede. Taget var lagt med røde tagsten på selve hovedbygningen. Tilbygningen med toilet var hvidpudset mur med røde døre og sorttjæret tagpap.
Den seneste ekspeditionsbygning fra 1923 er i dag nedrevet.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1923 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Fap |
Højdeplacering over havet | 4,8 meter |
GPS koordinater | 55.359301,8.761582 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Farup Billetsalgssted.
Titel: Kærbølvej 13 - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Ribe
Vejnavn: Kærbølvej
Husnummer: 13
Lokalitet: Kærbøl Mark
Postnummer: 6760
By: Ribe
Sogn: Farup Sogn
Matrikelnummer: Kærbøl By, Farup - 69
Ophav: Odense Luftfoto
År: 1955
Note: Id: OD01875_020.tif
Ribe Nørremark Trinbræt (Rbn) ligger 15,3 km. fra første station.
Byggeår | 1984 |
Åbnet | 1984.08.05 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skyttevej 2, 6760 Ribe |
Stednavneforkortelse | Rbn |
Højdeplacering over havet | 4,1 meter |
GPS koordinater | 55.339543,8.775971 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2022 Download billede
Ribe Station (Rb) er Bramming-Ribe banens endestation og ligger 16,7 km. fra første station.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.05.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Rosenstand |
Adresse | Dagmarsgade 16, 6760 Ribe |
Stednavneforkortelse | Rb |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 55.327630,8.769963 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020 Download billede