Ribe-Vedsted (Hviding) - operatør: DSB, en artikel om Ribe-Vedsted (Hviding)




I årene 1881 til 1884 voldte det store problemer at få taget en beslutning i Rigsdagen. Først sidst på året 1887 kunne man endeligt indvie strækningen.
I dag er strækningen en del af regionalbanen mellem Ribe og Tønder. Det er nok ikke retfærdigt at anlægge nutidens målestok til projektet.
Grænsen gik fra 1864 og til 1920 ved Vedsted.

Sagens stridspunkt stod i virkeligheden om man skulle samarbejde med tyskerne omkring anlægget af en bane mellem Heide og Ribe. Der var dels de strategiske overvejelser og ønsket om at markere sig over for tyskerne. Følelserne var stadig store omkring det sønderjyske spørgsmål.
Etatsråd C. F. Tietgen havde ikke lyst til at hænge i fortiden. Han var en handlingens mand og så mulighederne for øget samhandel og integration med mindretallet syd for grænsen. På samme måde som Mærsk McKinney Møller skar igennem diskussionen omkring operahuset i København stoppede Tietgen diskussionen omkring Vedstedbanen. Han tilbød for egen regning at etablere banen uden yderligere betingelser.

Indenrigsminister H. P. Ingerslev (minister under Estrup 1885-94) Gik derfor i 1886 dog uden om lovgivningsmagten ved at lade kongen udstede koncession til C.F. Tietgen på anlæg af en bane fra Ribe til landegrænsen ved Vester Vedsted. Koncessionen blev givet udelukkende til anlæg af jernbanen og man betingende sig at staten uden nogen form for kompensation og på et vilkårligt tidspunkt, kunne overtage banen. Men hermed var besværet ikke slut. Anlægsarbejdet blev generet af blandt andet et dæmningsbrud. Først den 15. november 1887 kunne strækningen indvies med 4 daglige tog i hver retning.

Vedsted har også været betegnet som Vester Vedsted og Hviding


Vigtige stamdata for Ribe-Vedsted (Hviding)

Jernbanens længde i km 6,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 16. april 1873
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1887.11.15
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk22,5 tons
Max metervægt7,2 tons/m
Bane statusLokalbane



Ribe-Vedsted (Hviding) har eller har haft følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetRibe Station (Rb)0,0 km
Stedet er fotograferetVedsted-Hvidding Station (Vd) [1887-1923]6,5 km


Ribe Station (Rb) er Ribe-Vedsted (Hviding) banens første station

Byggeår1875
Åbnet1875.05.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRosenstand
AdresseDagmarsgade 16, 6760 Ribe
StednavneforkortelseRb
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.327630,8.769963


Billede af Ribe Station.
Billede af Ribe Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020
Download billede



Vedsted-Hvidding Station (Vd) [1887-1923] er Ribe-Vedsted (Hviding) banens endestation og ligger 6,5 km. fra første station.

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
Nedlagt1923
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseRibevej 27, 6760 Ribe
StednavneforkortelseVd
Højdeplacering over havet8,9 meter
GPS koordinater55.276901,8.731246


Billede af Vedsted-Hvidding Station.
Billede af Vedsted-Hvidding Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020
Download billede



Litteratur for: Ribe-Vedsted (Hviding)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4