Ribe-Vedsted (Hviding) - operatør: DSB, en artikel om Ribe-Vedsted (Hviding)




Ribe-Vedsted (Hviding) Jernbane: En Historisk Forbindelse

I årene 1881 til 1884 var det en stor udfordring at opnå en beslutning i Rigsdagen vedrørende anlæggelsen af Ribe-Vedsted Jernbane. Først sidst på året 1887 kunne strækningen endelig indvies. I dag udgør den en del af regionalbanen mellem Ribe og Tønder, men på daværende tidspunkt var den en vigtig forbindelse mellem Danmark og den dansk-tyske grænse ved Vedsted.

Fra 1864 til 1920 gik landegrænsen ved Vedsted, og beslutningen om jernbanens anlæggelse var præget af nationale og strategiske overvejelser. Spørgsmålet var, om Danmark skulle samarbejde med Tyskland om at etablere en bane mellem Heide og Ribe. Debatten var dybt forankret i følelserne omkring det sønderjyske spørgsmål, og der var stor politisk uenighed om, hvorvidt man skulle fremme samarbejdet med tyskerne.

C.F. Tietgens Rolle i Projektet

Mens mange var fastlåste i nationale og strategiske overvejelser, så erhvervsmanden C.F. Tietgen en økonomisk mulighed i projektet. Han ønskede ikke at hænge fast i fortiden, men derimod at fremme samhandel og integration med mindretallet syd for grænsen. På samme måde, som Mærsk Mc-Kinney Møller mange år senere beslutsomt ville gennemføre byggeriet af operahuset i København, skar Tietgen igennem de langtrukne diskussioner om Vedstedbanen. Han tilbød at etablere jernbanen for egen regning og uden yderligere betingelser.

Koncession og Anlægsarbejde

Indenrigsminister H.P. Ingerslev, der var minister under Estrup fra 1885 til 1894, gik uden om lovgivningsmagten ved at lade kongen udstede en koncession direkte til C.F. Tietgen i 1886. Denne koncession gav Tietgen tilladelse til at anlægge en jernbane fra Ribe til landegrænsen ved Vester Vedsted. Koncessionen var dog udelukkende givet til anlæg af banen, og staten forbeholdt sig retten til at overtage den uden kompensation på et vilkårligt tidspunkt.

Men selv efter koncessionens udstedelse var problemerne ikke forbi. Anlægsarbejdet blev blandt andet forsinket af et dæmningsbrud, der vanskeliggjorde fremdriften. På trods af udfordringerne kunne strækningen dog indvies den 15. november 1887 med fire daglige tog i hver retning.

Banens Betydning og Eftermæle

Vedsted, der også har været kendt som Vester Vedsted og Hviding, blev en central station på strækningen. Banen bidrog til forbedret transport og samhandel i området og var en vigtig forbindelse frem til Genforeningen i 1920, hvor grænsen blev flyttet sydpå. I dag er Ribe-Vedsted-banen en integreret del af det regionale jernbanenet mellem Ribe og Tønder, men dens historiske betydning strækker sig langt ud over dens nuværende funktion.


Vigtige stamdata for Ribe-Vedsted (Hviding)

Jernbanens længde i km 6,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 16. april 1873
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1887.11.15
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk22,5 tons
Max metervægt7,2 tons/m
Bane statusLokalbane



Ribe-Vedsted (Hviding) har eller har haft følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetRibe Station (Rb)0,0 km
Stedet er fotograferetVedsted-Hvidding Station (Vd) [1887-1923]6,5 km


Ribe Station (Rb) er Ribe-Vedsted (Hviding) banens første station

Byggeår1875
Åbnet1875.05.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRosenstand
AdresseDagmarsgade 16, 6760 Ribe
StednavneforkortelseRb
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.327630,8.769963


Billede af Ribe Station.
Billede af Ribe Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020
Download billede



Vedsted-Hvidding Station (Vd) [1887-1923] er Ribe-Vedsted (Hviding) banens endestation og ligger 6,5 km. fra første station.

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
Nedlagt1923
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseRibevej 27, 6760 Ribe
StednavneforkortelseVd
Højdeplacering over havet8,9 meter
GPS koordinater55.276901,8.731246


Billede af Vedsted-Hvidding Station.
Billede af Vedsted-Hvidding Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020
Download billede



Litteratur for: Ribe-Vedsted (Hviding)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4