Nykøbing Falster-Nagelsti - (LJ)


De første planer om jernbaneanlæg på Lolland stammer fra 1865. En civilingeniør ved navn G. V. A. Kröhnke, fra Glückstadt, fik koncession til en jernbane fra København via Nykøbing Falster til Syltholmen på Lolland (ved Rødby).

Projektet blev dog skrinlagt, men den energiske C. F. Tietgen og Privatbanken, havde sat sig for at føre Krøhnkes projekt ud i livet, men der kunne i første omgang ikke skaffes nok udenlandsk kapital. Men senere lykkedes det Privatbanken at få koncession på anlæg af en jernbane fra Nykøbing Falster til Nakskov med sidebane fra Maribo til Rødby den 29. marts 1873.

I årene 1992-93 har Lollandsbanen fået nyt sikringsanlæg, type E 80, på samtlige stationer samt et nyt fjernstyringsanlæg, type Ericos 890. Begge dele er leveret af Adtranz Signal. Ved installationen af det nye fjernstyringsanlæg i 1993, blev Lollandsbanens Trafikcentral, der siden 1982 havde været på 1. sal i stationsbygningen i Maribo flyttet til stueetagen, og samtidig blev stationskontor og billetsalg ombygget med tilsvarende skrankeekspedition og nye kontorer.

De mindre stationer i Avnede, Grænge og Ryde har fået erstattet de tidligere stationsbygninger af murstenbygninger med venterum for passagererne. Lollandsbanen etablerede fra september 1996 et nyt standsningssted ved Øster Toreby på Lolland (tæt ved Nykøbing Falster). Standsningsstedet betjener et større bebygget område med bl.a. flere skoler og uddannelsescentre samt et antal virksomheder. Igennem de seneste 10 år har Lollandsbanen gennemgået en forvandling og banen i dag fremstår som en moderne og effektiv transportvirksomhed.

Banen beskæftiger cirka 80 medarbejdere og der befordres hen ved 900.000 passagerer om året. På hverdage består køreplanen af omkring 25 togpar.
Efter overdragelsen af de statslige ejerandele er fordelingen af aktierne i Lollandsbanen A/S således:
Storstrøms Amt 61.00 %
Maribo Kommune 14.00 %
Nakskov Kommune 12.50%
Sakskøbing Kommune 5.83%
Nykøbing Falster Kommune 4.00%
Højreby Kommune 2.67%

Bane og materiel er opdateret og frem står morderne og indbydende i dag. Derfor er start set alle stationer desværre nedrevet og erstattet af nye stationer eller et trinbræt.

Nykøbing Falster station er nedrevet og ny opført
Øster Toreby trinbræt har erstattet det tidligere Nagelsti, som deltes med Nystedbanen.
Grænge station blev opført i 1920, men er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
I 1899 fik Krungerup billetsalg og trinbrættet blev nedlagt i 1963.
Sakskøbing statio er nedrevet i nyere tid, og en ny er opført.
Maribo station er banens eneste originale station.
Ryde station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
Søllested station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
Avnede holdeplads er i dag nedrevet og erstattet af et venterum.
Nakskov station nedrevet og ny opført 1925.

Aktieselskabet Lollandsbanen blev oprettet som privatbaneselskab i 1954 på resterne af LFJS (Lolland-Falsterske Jernbane Selskab). Overtog da også endeligt Maribo-Bandholm Jernbane (MBJ). Aktieselskabet Lollandsbanen indgik per 1. januar 2009 i selskabet Regionstog A/S, der 1. juli 2015 indgik i Lokaltog.


Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Nagelsti (LJ) jernbanen

Jernbanens længde i km3,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 25. marts 1872 - LOV nr 56
Jernbanen åbnet1875.10.01
Persontrafik nedlagt1963.05.14
Godstrafik nedlagt1963.05.14
Jernbanen nedlagt1963.05.14
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
El driftNej

Nykøbing Falster-Nagelsti (LJ) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Nykøbing Falster Station (Nf) [1872-1963]0,0 km
Nagelsti Forgreningsstation3,0 km

Nykøbing Falster Station (Nf) [1872-1963] var Nykøbing Falster-Nagelsti banens første station

Byggeår1872
Åbnet1872.08.22
Nedlagt1963.05.14
Nedrevet1963
StednavneforkortelseNf
GPS koordinater54.766462,11.876870

Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.

I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborg Sund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborg Sund-Maribo-Nakskov), der var åbnet den 1. juli 1874.

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt.

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.

Kort over Nykøbing Falster Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nykøbing Falster Station

Historisk kort over Nykøbing Falster Station
Nykøbing Falster Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nagelsti Forgreningsstation var Nykøbing Falster-Nagelsti's endestation og lå 3,0 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1910
NedlagtI drift
AdresseLinde Alle 25, 4800 Nykøbing F
Højde placering over havet6,8 meter
GPS koordinater54.759596,11.835521
Kort over Nagelsti Forgreningsstation
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nagelsti Forgreningsstation

Historisk kort over Nagelsti Forgreningsstation
Nagelsti Forgreningsstation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Nykøbing Falster-Nagelsti (LJ)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6

Lige nu er der: 132 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.1 - build: 2020.09.15-19:08:50