Funder-Bramming - operatør: DSB, en artikel om Funder-Bramming
Indvielse og Anlægning af Funder-Bramming Banen
Banen fra Funder til Bramming blev etableret i tre etaper og fungerede som en vigtig transportrute i det danske jernbanenet. Initieret fra Bramming mod nord, blev den første etape fra Bramming til Grindsted indviet den 12. november 1916. Dette blev efterfulgt af åbningen af strækningen fra Grindsted til Brande den 1. december 1917, og den sidste etape fra Brande til Funder blev indviet den 1. oktober 1920. Projektet blev støttet af den danske stat med det formål at fremme eksporten af produkter fra Nordjylland via Esbjerg havn.Udfordringer under Anlægsfasen
Anlægsarbejdet påbegyndtes i efteråret 1914 og fortsatte under første verdenskrig, hvilket påvirkede arbejdets progression men ikke stoppede det. Trods krigens omstændigheder skred arbejdet fremad, og den sydlige del af banen blev stort set anlagt som planlagt. Udfordringer opstod især nær Funder, hvor omfattende jordarbejder var nødvendige. Desuden var arbejdet med at anlægge de mange små broer over lokale åer og vandløb undervurderet i projektets tidlige faser.Tekniske Bedrifter og Lokale Forhold
Banens konstruktion krævede signifikante tekniske installationer, herunder en 70 meter lang viadukt for at krydse Silkeborg-Herning-banen. Interessant nok blev dette arbejde primært udført af lokale jyske og bornholmske arbejdere. Københavnske arbejdere, der blev hentet til området, fandt landskabet øde og kedeligt og havde en tendens til at forlade deres job uden varsel, hvilket tilføjede en ekstra dimension af udfordring til projektet.Banens Betjening og Nedlæggelse
Efter indvielsen fungerede Funder-Bramming banen som en vital forbindelse for både passagerer og gods indtil midten af det 20. århundrede. På trods af sin indledende succes, blev dele af banen lukket den 23. maj 1971, med visse afsnit der fortsatte med at håndtere godstrafik indtil den endelige nedlukning af strækningen mellem Brande og Hjøllund i 1989. Bramming til Grindsted sektionen fortsatte med godstrafik helt op til den 3. juni 2012.Modernisering og Infrastrukturændringer
Da Esbjergmotorvejen blev anlagt i slutningen af 1990'erne, krævede det yderligere infrastrukturelle ændringer, herunder bygningen af 700 meter dæmning og en bro for at føre banen over den nye motorvej. Dette projekt illustrerer de løbende tilpasninger, som jernbanesektoren måtte foretage for at imødekomme moderne transportkrav og infrastrukturel udvikling.Vigtige stamdata for Funder-Bramming
Jernbanens længde i km | 105,5 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1920.10.01 |
Persontrafik nedlagt | 1971.05.23 |
Godstrafik nedlagt | 2012.06.03 |
Jernbanen nedlagt | 2012.06.03 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Funder-Bramming havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Funder Station (Fu) | 0,0 km | |
Christianshede Station (Chr) | 6,6 km | |
Hjøllund Billetsalgssted med Sidespor (Jø) | 10,6 km | |
Hampen Station (Amp) | 16,3 km | |
Ejstrupholm Station (Ej) | 22,7 km | |
Lundfod Billetsalgssted med Sidespor (Lun) | 28,5 km | |
Brande Station (Bb) | 37,4 km | |
Drantum Billetsalgssted med Sidespor (Dn) | 42,6 km | |
Blaahøj Station (Bh) | 49,1 km | |
Hallundbæk Trinbræt (Hbk) | 51,7 km | |
Filskov Station (Fil) | 56,3 km | |
Kolstrupgaard Trinbræt (Kol) | 60,3 km | |
Grindsted Station (Gi) | 65,5 km | |
Horsbøl Holdeplads (Hsb) | 70,8 km | |
Krogager Station (Kro) | 74,9 km | |
Tofterup Station (Tt) | 80,8 km | |
Agerbæk Station (Aæ) | 86,4 km | |
Glejbjerg Station (Gle) | 91,6 km | |
Vejrup Station (Vu) | 96,6 km | |
Vester Bjerndrup Trinbræt (Bjt) | 99,3 km | |
Bramming Station (Bm) | 105,5 km |
Banekort over Funder-Bramming

Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 18. oktober 2011 - LINK til kilde.
Funder Station (Fu) var Funder-Bramming banens første station
Funder Station – En Central Del af Dansk Jernbanehistorie
Funder Station har spillet en vigtig rolle i udviklingen af jernbanenettet i det midtjyske område. Den startede som Funder Holdeplads, etableret ved vogterhus 21 ved overkørsel 72. I 1902 blev den opgraderet til station, og en ny stationsbygning blev opført cirka 100 meter sydvest for vogterhuset. Med denne ændring voksede stationens betydning som en central del af jernbanen mellem Silkeborg, Herning og videre mod vest.Funder Stations Udvikling
Funder Station gennemgik en større ombygning og udvidelse omkring 1950, hvor nye faciliteter og sporforbindelser blev tilføjet for at imødekomme stigende trafik. Stationen blev en vigtig del af den jyske jernbaneinfrastruktur, især som en forgreningsstation for forbindelserne til Herning og videre til Brande og Bramming.Betydningen af Langå-Bramming-banen
Funder Station fungerede som udgangspunkt for Langå-Bramming-banen, der forbandt byerne Brande og Bramming. Denne forbindelse spillede en afgørende rolle i regionens transport af både passagerer og gods. I dag er Funder Station dog kun en fjernstyret krydsningsstation, hvilket er en stor forandring fra dens tidligere funktion.Forbindelser til Den Jyske Diagonalbane
Funder Station var også en del af Den Jyske Diagonalbane, i folkemunde kaldet "den skæve bane". Denne bane strakte sig fra Langå via Silkeborg, Brande og Grindsted til Bramming og blev en vigtig forbindelse for den øst-vestgående jernbanetrafik.Banen mellem Silkeborg og Herning blev først taget i brug som privatbane den 28. august 1877. Senere, den 20. oktober 1879, blev strækningen en del af statsbanen. Den sidste del af Den Jyske Diagonalbane mellem Silkeborg (Funder) og Brande blev indviet den 1. oktober 1920, hvilket cementerede Funders rolle som et væsentligt trafikknudepunkt.
Nedlæggelse og Nutidig Status
Efter nedlæggelsen af Den Jyske Diagonalbane den 23. maj 1971 mistede Funder Station sin oprindelige betydning, og stationen blev lukket. Dette betød en markant ændring for lokalområdet, da den tidligere livlige station nu kun havde en begrænset funktion.Gennem årene har der været lokale initiativer til at genåbne Funder Station som et trinbræt. Indtil videre har der dog ikke været tilstrækkelig politisk eller økonomisk opbakning til projektet. Stationsbygningen eksisterer stadig som et levn fra en svunden tid, mens vogterhus 21 blev revet ned i 1947.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1902 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Funder Ådalsvej 2, 8600 Silkeborg |
Stednavneforkortelse | Fu |
Højdeplacering over havet | 45,2 meter |
GPS koordinater | 56.136337,9.465701 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Funder Station.
Titel: - 1957 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Funder st.
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H09470_033d.tif
Christianshede Station (Chr) lå 6,6 km. fra første station.
Byggeår | 1920 |
Åbnet | 1920.10.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Krogagervej 19, 7441 Bording |
Stednavneforkortelse | Chr |
Højdeplacering over havet | 96,3 meter |
GPS koordinater | 56.100854,9.406079 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Christianshede Station.
Titel:Christianshede station
Bygningsnavn:Christianshede station
Sted:Danmark, Jylland, Christianshede
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1948
Id:L02891_17.tif
Hjøllund Billetsalgssted med Sidespor (Jø) lå 10,6 km. fra første station.
Byggeår | 1920 |
Åbnet | 1920.10.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Viborg Hovedvej 2, 7362 Hampen |
Stednavneforkortelse | Jø |
Højdeplacering over havet | 89,1 meter |
GPS koordinater | 56.069385,9.378668 |
Hampen Station (Amp) lå 16,3 km. fra første station.
Byggeår | 1920 |
Åbnet | 1920.10.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Nørre Alle 10, 7362 Hampen |
Stednavneforkortelse | Amp |
Højdeplacering over havet | 80,7 meter |
GPS koordinater | 56.020539,9.357323 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hampen Station.
Titel: Knudsen, S., gårdejer - 1958 -
Person: Knudsen, S., gårdejer
Bygningsnavn: Hampen Station
Sted: Nørre Alle 10, 7362 Hampen
Vejnavn: Nørre Alle
Husnummer: 10
Lokalitet: Hampen
Postnummer: 7362
By: Hampen
Sogn: Nørre Snede
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Id: OD02731_018.tif
Ejstrupholm Station (Ej) lå 22,7 km. fra første station.
Byggeår | 1920 |
Åbnet | 1920.10.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 19, 7361 Ejstrupholm |
Stednavneforkortelse | Ej |
Højdeplacering over havet | 71,5 meter |
GPS koordinater | 55.981842,9.289277 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ejstrupholm Station.
Titel: - 1950 - Ejstrupholm Station
Person: Bygningsnavn: Ejstrupholm Station
Sted: Danmark, Jylland, Ejstrupholm
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: 19
Lokalitet: Ejstrupholm
Postnummer: 7361
By: Ejstrupholm
Sogn: Ejstrup
Matrikelnummer: Ophav: Dana Luftfoto
År: 1950
Note: Id: DA00427_p_001.tif
Lundfod Billetsalgssted med Sidespor (Lun) lå 28,5 km. fra første station.
Byggeår | 1920 |
Åbnet | 1920.10.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Lundfod Stationsvej 2, 7330 Brande |
Stednavneforkortelse | Lun |
Højdeplacering over havet | 58,2 meter |
GPS koordinater | 55.976522079269216,9.196216109819721 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1963 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lundfod Billetsalgssted med Sidespor.
Titel: Laursen, A. D., gårdejer - 1963 -
Person: Laursen, A. D., gårdejer
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Lundfod
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1963
Note: Id: H12830_025.tif
Brande Station (Bb) lå 37,4 km. fra første station.
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914.01.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 1A, 7330 Brande |
Stednavneforkortelse | Bb |
Højdeplacering over havet | 49,5 meter |
GPS koordinater | 55.944609,9.129694 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2020 Download billede
Drantum Billetsalgssted med Sidespor (Dn) lå 42,6 km. fra første station.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.12.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Drantum Stationsvej 8, 7330 Brande |
Stednavneforkortelse | Dn |
Højdeplacering over havet | 55,3 meter |
GPS koordinater | 55.917036,9.100661 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023 Download billede
Blaahøj Station (Bh) lå 49,1 km. fra første station.
Banestrækningen blev delvis nedlagt i 1971, og Blaahøj var ikke en af de heldige, der blev levetidsforlænget og lukkede den 23. maj 1971 og bygningen blev revet ned i 1986.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.12.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | 1986 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Stednavneforkortelse | Bh |
Højdeplacering over havet | 57,5 meter |
GPS koordinater | 55.873278,9.032897 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Blaahøj Station.
Titel: Blåhøj Station, Blåhøj St.
Person: Poulsen, Søren Emil, stationsmester
Bygningsnavn: Blåhøj Station
Sted: Danmark, Jylland, Brande, Blåhøj St.
Vejnavn: Blåhøj Stationsvej
Husnummer: 34
Lokalitet: Blåhøj stationsby
Postnummer: 7330
By: Brande
Sogn: Blåhøj
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Stationen på "Den skæve Bane" blev indviet 01.12.1917, og det
sidste tog kørte 21.05.1971. Bygningerne er nu nedrevet. Data bl.a.
fra bogen "Blåhøj huse" 2015, udgivet af Lokalhistorisk Arkiv,
Blåhøj. Knud Rauff Nielsen 2019.
Id: OD02689_022.tif
Hallundbæk Trinbræt (Hbk) lå 51,7 km. fra første station.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.12.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Hbk |
Højdeplacering over havet | 51,7 meter |
GPS koordinater | 55.851588,9.025154 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hallundbæk Trinbræt.
Titel: Pedersen, Carla, gårdejer - 1958 -
Person: Pedersen, Carla, gårdejer
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Blåhøj
Vejnavn: Blåhøj Kirkevej
Husnummer: 53
Lokalitet: Blåhøj Kirkeby Mark
Postnummer: By: Sogn: Blåhøj
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Den er nedrevet.
Id: OD02690_005.tif
Filskov Station (Fil) lå 56,3 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1917.12.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 24, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Fil |
Højdeplacering over havet | 48,6 meter |
GPS koordinater | 55.810869,9.024745 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Filskov Station.
Titel: - 1952 -
Person: Bygningsnavn: Filskov Station
Sted: Danmark, Jylland, Filskov
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: 24
Lokalitet: Filskov
Postnummer: By: Sogn: Filskov
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1952
Note: Filskov station på DSB-strækningen Grindsted-Brande
Id: OD00876_018.tif
Kolstrupgaard Trinbræt (Kol) lå 60,3 km. fra første station.
Kolstrupgaard Trinbræt og dets jernbanehistoriske betydning
Kolstrupgaard, der oprindeligt fungerede som en holdeplads, blev den 6. oktober 1935 nedsat til et trinbræt med sidespor. Dette betød, at stationen fortsat kunne ekspedere både passager- og godstrafik, selvom dets status blev nedgraderet. Trinbrættets placering ved overkørsel nummer 47 gjorde det til et vigtigt stop for de rejsende, og billetsalget blev administreret fra vogterhuset nummer 15.Nedgradering til trinbræt uden sidespor
Den 12. maj 1952 udsendte Generaldirektoratet en meddelelse, hvori det blev oplyst, at Kolstrupgaard fra den 18. maj 1952 kl. 02:00 ville blive nedsat til et trinbræt uden sidespor. Med meddelelser fra Generaldirektoratet Meter. 160. af 12. maj 1952 blev det meddelt at der ved Sommerkøreplanen ikrafttrædelse søndag den 18. maj 1952 kl. 02:00 at Kolstrupgaard nedsættes til Trinbræt uden Sidespor. I Tjenestekøreplanerne foretages følgende rettelser: Tjenestekøreplan II side 207-212 Vedtegning TL til Kolstrupgaard rettes til Tons."Infrastruktur og sikkerhedsproblemer
Kolstrupgaard Trinbræt var karakteriseret ved sin simple infrastruktur. Foran vogterhuset var der en venterumsbygning, som gav passagererne et sted at opholde sig. Perronen var konstrueret af sveller, hvilket skabte udfordringer i regn- og snevejr, da svellerne blev ekstremt glatte. Dette gjorde adgangsforholdene besværlige og potentielt farlige for passagererne.Oversigtsforholdene ved Kolstrupgaard var også meget ringe. Allerede den 14. august 1947 blev der udarbejdet tegninger til en ny ventesalsbygning, som skulle placeres på den modsatte side af Vilhelmsmindevej. Formålet var at forbedre oversigten for de rejsende og reducere risikoen for ulykker.
Den tragiske ulykke i 1960
Omkring 1960 skete en alvorlig ulykke ved Kolstrupgaard, hvor et sammenstød mellem et tog og en bil resulterede i fem dræbte. Denne tragiske begivenhed satte yderligere fokus på de problematiske oversigtsforhold ved trinbrættet og genoplivede debatten om at flytte ventebygningen.Den 26. april 1960 blev de oprindelige tegninger fra 1947 gensendt til Generaldirektoratet som et forsøg på at få flyttet ventesalsbygningen til en mere sikker placering. I stedet for at gennemføre denne flytning blev det dog besluttet at nedlægge Kolstrupgaard Trinbræt helt i 1961.
Nedlæggelsen og eftertidens betydning
Beslutningen om at nedlægge Kolstrupgaard Trinbræt i 1961 markerede afslutningen på stationens funktion i det danske jernbanenet. Sikkerhedsproblemer og manglende behov for trinbrættet bidrog til beslutningen, og stationen blev fjernet fra køreplanerne.Kolstrupgaard Trinbræt er et eksempel på de mange mindre stoppesteder, der eksisterede i den danske jernbanehistorie, men som med tiden blev udfaset på grund af skiftende transportbehov og sikkerhedskrav. Selvom stationen ikke længere eksisterer, har dens historie en plads i fortællingen om den danske jernbanes udvikling.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1952.05.18 |
Nedlagt | 1961 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Vilhelmsmindevej 23, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Kol |
Højdeplacering over havet | 44,6 meter |
GPS koordinater | 55.79145715272533,8.972498917233994 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kolstrupgaard Trinbræt.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Filskov Søndermark
Vejnavn: Vilhelmsminsevej
Husnummer: 23
Lokalitet: Omvrå Døndermark
Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL35-A2_050_014.tif
Grindsted Station (Gi) lå 65,5 km. fra første station.
Grindsted Station – Et Centralt Jernbaneknudepunkt
Den første station i Grindsted blev etableret som en midlertidig træbygning og taget i brug den 21. maj 1914 i forbindelse med Vejle-Vandel-Grindsted Banens forlængelse til Grindsted. Stationen var tegnet af arkitekt Axel Giersing og lå som en isoleret ø midt i et omfattende byggeri, da flere jernbanelinjer var under anlæg til Bramming, Brande, Troldhede og Kolding.Udviklingen af Grindsted Station
Den 12. november 1916 åbnede Grindsteds anden station sammen med strækningen til Bramming. Denne nye station var en mere permanent konstruktion, der omfattede en remise og hurtigt udviklede sig til et af Danmarks vigtigste jernbaneknudepunkter. Allerede i løbet af stationens første år havde den forbindelse til seks forskellige jernbanelinjer, hvilket styrkede Grindsteds position som et centralt trafikknudepunkt i Jylland.Nedlæggelser af Privatbanerne
Som mange andre danske privatbaner oplevede Grindsted en række nedlæggelser i midten af det 20. århundrede. Vandelbanen blev nedlagt den 31. marts 1957, efterfulgt af Troldhedebanen den 31. marts 1968 og Varde-Grindsted Banen den 31. marts 1972.For Diagonalbanen, som gik gennem Grindsted, blev persontrafikken indstillet den 23. maj 1971, men godstrafikken mellem Grindsted og Filskov fortsatte frem til 1977.
Godstrafik og Veterantog
På strækningen Bramming-Grindsted, hvor skinnerne stadig ligger, kørte det sidste godstog den 3. juni 2012, hvorefter banen blev spærret for trafik dagen efter. Veterantog Vest under Dansk Jernbane-Klub, som havde kørt veterantog på strækningen, gennemførte deres sidste tur den 31. maj 2012, hvilket markerede enden på jernbanedriften i området.Grindsted Stations Historiske Betydning
Grindsted Station har været et vigtigt bindeled mellem flere jernbanestrækninger og har spillet en central rolle i transporten af både passagerer og gods gennem det meste af det 20. århundrede. Stationen har i tidens løb haft forkortelserne Gs og Gi, og dens historie afspejler den generelle udvikling og afvikling af jernbanerne i Danmark.Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 2012.06.03 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Østergade 25, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Gi |
Højdeplacering over havet | 41,7 meter |
GPS koordinater | 55.758920,8.931499 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023 Download billede
Horsbøl Holdeplads (Hsb) lå 70,8 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Horsbølvej 13, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Hsb |
Højdeplacering over havet | 37,2 meter |
GPS koordinater | 55.725613,8.894129 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Horsbøl Holdeplads.
Titel: Horsbølvej 13 - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Horsbøl
Vejnavn: Horsbølvej
Husnummer: 13
Lokalitet: Postnummer: 7200
By: Grindsted
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL35-A1_058_014.tif
Krogager Station (Kro) lå 74,9 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Østervej 12, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Kro |
Højdeplacering over havet | 30,9 meter |
GPS koordinater | 55.700774,8.847739 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Krogager Station.
Titel: - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Stenderup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1950
Note: Id: OD00276_009.tif
Tofterup Station (Tt) lå 80,8 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanealle 22, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Tt |
Højdeplacering over havet | 34,3 meter |
GPS koordinater | 55.650698,8.822375 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023 Download billede
Agerbæk Station (Aæ) lå 86,4 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanegade 25, 6753 Agerbæk |
Stednavneforkortelse | Aæ |
Højdeplacering over havet | 31,4 meter |
GPS koordinater | 55.602028,8.805512 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Agerbæk Station.
Titel: - 1948-1952 - Agerbæk Station
Person: Bygningsnavn: Agerbæk station
Sted: Danmark, Jylland, Agerbæk
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 27
Lokalitet: Postnummer: 6753
By: Agerbæk
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL35-A1_119_012.tif
Glejbjerg Station (Gle) lå 91,6 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 4A, 6752 Glejbjerg |
Stednavneforkortelse | Gle |
Højdeplacering over havet | 27,7 meter |
GPS koordinater | 55.559582,8.823627 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Glejbjerg Station.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Åstrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00555_001b.tif
Vejrup Station (Vu) lå 96,6 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 2, 6740 Bramming |
Stednavneforkortelse | Vu |
Højdeplacering over havet | 25,1 meter |
GPS koordinater | 55.520806,8.789784 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vejrup Station.
Titel: - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Esbjerg Vejrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Id: OD02782_009.tif
Vester Bjerndrup Trinbræt (Bjt) lå 99,3 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Bjt |
Højdeplacering over havet | 19,0 meter |
GPS koordinater | 55.49983336493072,8.770347265083359 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vester Bjerndrup Trinbræt.
Titel: Vester Bjerndrupvej 2 - Trinbræt - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Vester Bjerndrup trinbræt
Sted: Danmark, Jylland, Bjerndrup Mark
Vejnavn: Vester Bjerndrupvej
Husnummer: 2
Lokalitet: Bjerndrup Mark
Postnummer: 6690
By: Gørding
Sogn: Gørding
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL43-A1_140_029.tif
Bramming Station (Bm) var Funder-Bramming's endestation og lå 105,5 km. fra første station.
Andre navne og stavemåder | Bramminge (indtil den 1. april 1968) |
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Jernbanegade 9, 6740 Bramming |
Stednavneforkortelse | Bm |
Højdeplacering over havet | 15,0 meter |
GPS koordinater | 55.464735,8.706800 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede