Frederiksværk-Hundested - operatør: LT (Oprindelig: FHJ)
Frederiksværk-Hundested Jernbane: En Historisk Transportforbindelse
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ), almindeligt kendt som Frederiksværkbanen, blev anlagt i to etaper. Strækningen Hillerød-Frederiksværk (HFJ) åbnede i 1897, mens forlængelsen fra Frederiksværk til Hundested (FHJ) blev realiseret i 1916. De to selskaber blev fusioneret den 1. januar 1943, og siden 2001 har banen været en del af Hovedstadens Lokalbaner, der i 2015 blev integreret i Lokaltog.Baggrund og Anlægsarbejde
FHJ blev skabt ud fra en vision om at forbinde Frederiksværk med Hundested. Med jernbaneloven af 1908 blev denne vision til virkelighed som en del af regeringens plan om at udvide jernbanenettet og forbedre infrastrukturen. Anlægsarbejdet startede samme år under ledelse af civilingeniør C. Johannes Kuhlman, der spillede en central rolle i projektet. Han fungerede både som projektdesigner og senere som driftsbestyrer fra 1915 til 1958. Stationsbygningerne blev tegnet af Axel Preisler og bidrog til banens karakteristiske arkitektoniske stil.Indvielsen under Første Verdenskrig
FHJ blev officielt åbnet den 21. december 1916, mens Europa var midt i første verdenskrig. Krigen begrænsede banens operationelle kapacitet, men trods de udfordrende forhold blev der dagligt gennemført tre tog i hver retning. Dette viser banens betydning for lokal transport og de samfund, den forbandt.Udbygning af Infrastruktur og Forbindelser
Fra starten var FHJ tænkt som en integreret del af det lokale transportnet. Dette blev forstærket med anlægget af Hundested Havnebane i 1923 og etableringen af spor til Hundested-Rørvig-færgen i 1928. Dette gjorde det muligt for tog at køre direkte til kajen, hvilket understøttede den lokale økonomi og turisme.Teknologiske Innovationer og Modernisering
Driftsbestyrer Kuhlman var en visionær leder, der forstod betydningen af innovation. For at forbedre effektiviteten og reducere omkostningerne eksperimenterede man tidligt med motorvogne. Den første Triangel-motorvogn blev indkøbt i 1923 som en del af moderniseringsindsatsen, men et uheld i 1926 begrænsede dens succes. Trods dette fortsatte FHJ med at investere i motorvogne. Under anden verdenskrig blev landevejsbusser ombygget til skinnebusser for at dække transportbehovene, hvilket vidner om banens fleksibilitet og tilpasningsevne.Fusionen med Frederiksværkbanen
I 1943 blev Hundestedbanen officielt fusioneret med Frederiksværkbanen, hvilket afspejlede en bredere tendens til konsolidering i den danske jernbaneindustri. Sammenlægningen markerede et skift fra selvstændig drift til en mere integreret tilgang til regional transport.Banens Rolle i Den Lokale Økonomi
Gennem sin driftstid har FHJ spillet en central rolle i den lokale økonomi. Banen transporterede forskellige godstyper, herunder sild, købmandsvarer, tegl, sten, grus samt kul og koks. Derudover har banen støttet turismen ved at sikre gode forbindelser til havnen og færgerne. Den tidlige integration af tog- og skibstransport understreger FHJ's betydning for fleksibel og effektiv transport, der har tjent både lokalbefolkningen og besøgende.Vigtige stamdata for Frederiksværk-Hundested
Jernbanens længde i km | 13,9 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | FHJ |
Dato for Koncession | 1914.07.16 |
Jernbanen åbnet | 1916.12.22 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
El drift | Nej |
Bane status | Lokalbane |
Frederiksværk-Hundested har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2015.07.01 | I drift | Lokaltog A/S | LT |
2009.01.01 | 2015.07.01 | Regionstog A/S | RTOG |
2001.07.01 | 2009.01.01 | Hovedstadens Lokalbaner A/S | HL |
1943.01.01 | 2001.07.01 | Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane | HFHJ |
1916.12.22 | 1943.01.01 | Frederiksværk-Hundested Jernbane, senere HFHJ | FHJ |
Frederiksværk-Hundested har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Frederiksværk Station (Frv) | 0,0 km | |
Hanehoved Trinbræt (Hhf) | 1,5 km | |
Melby Trinbræt (Mel) | 4,3 km | |
Dyssekilde Station (Dsk) | 6,2 km | |
Østerbjerg Trinbræt (Øsf) | 8,2 km | |
Ullerup Trinbræt | 10,3 km | |
Vibehus Trinbræt (Vif) | 11,4 km | |
Hundested Station (Hun) | 13,3 km | |
Hundested Havn Trinbræt (Huh) | 13,9 km |
Banekort over Frederiksværk-Hundested

Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. juni 2011 - LINK til kilde.
Frederiksværk Station (Frv) er Frederiksværk-Hundested banens første station
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Thaning Holck |
Adresse | Stationspladsen 1, 3300 Frederiksværk |
Stednavneforkortelse | Frv |
Højdeplacering over havet | 3,6 meter |
GPS koordinater | 55.968612,12.019462 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Hanehoved Trinbræt (Hhf) ligger 1,5 km. fra første station.
Byggeår | 1922 |
Åbnet | 1922 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hanehovedvej 68, 3300 Frederiksværk |
Stednavneforkortelse | Hhf |
Højdeplacering over havet | 1,8 meter |
GPS koordinater | 55.975143,12.001187 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Melby Trinbræt (Mel) ligger 4,3 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 2020 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Melby Stationsvej 1, 3370 Melby |
Stednavneforkortelse | Mel |
Højdeplacering over havet | 14,0 meter |
GPS koordinater | 55.991517,11.971130 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Dyssekilde Station (Dsk) ligger 6,2 km. fra første station.
Dyssekilde Station er i dag nedsat til trinbræt.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | E. Ambt og A. Preisler |
Adresse | Stationsvej 1, 3390 Hundested |
Stednavneforkortelse | Dsk |
Højdeplacering over havet | 18,3 meter |
GPS koordinater | 55.985210,11.942335 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Østerbjerg Trinbræt (Øsf) ligger 8,2 km. fra første station.
Østerbjerg Trinbræt med offentligt sidespor åbnede sammen med Frederiksværk-Hundested Jernbane den 22. december 1916. Østerbjerg Trinbræt havde en rigtig fin ventebygning udført i træ og teglsten med "svaj" på taget. Oprindelig var der fine "bondehus" vinduer i enderne og ud mod perron, men de blev af flere omgange smadret og blev med tiden udskiftet med malede plader.
Østerbjerg Trinbræt havde banepakkeekspedition fra 1925 til 1946.
Fra 1965 kom der et krydsningsspor som i 1966 blev fjernstyret og igen fra 1987 med "datamatstyret" sikringsanlæg, som det så fint hed dengang.
I 1990 blev den fine ventebygning på Østerbjerg Trinbræt udskiftet med et simpelt og morderne læskur.
Østerbjerg Trinbræt havde banepakkeekspedition fra 1925 til 1946.
Fra 1965 kom der et krydsningsspor som i 1966 blev fjernstyret og igen fra 1987 med "datamatstyret" sikringsanlæg, som det så fint hed dengang.
I 1990 blev den fine ventebygning på Østerbjerg Trinbræt udskiftet med et simpelt og morderne læskur.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1990 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Øsf |
Højdeplacering over havet | 4,9 meter |
GPS koordinater | 55.976845,11.913864 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Ullerup Trinbræt ligger 10,3 km. fra første station.
Ullerup Trinbræt var med læskur.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,8 meter |
GPS koordinater | 55.966817,11.886501 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Vibehus Trinbræt (Vif) ligger 11,4 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Stationsbygning er nedrevet. |
Arkitekt | E. Ambt og A. Preisler |
Adresse | Frederiksværkvej 135, 3390 Hundested |
Stednavneforkortelse | Vif |
Højdeplacering over havet | 17,8 meter |
GPS koordinater | 55.960280,11.873164 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Hundested Station (Hun) ligger 13,3 km. fra første station.
Hundested Station var med remise, drejeskive og opstillingsspor.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | E. Ambt og A. Preisler |
Adresse | Jernbanegade 8, 3390 Hundested |
Stednavneforkortelse | Hun |
Højdeplacering over havet | 7,8 meter |
GPS koordinater | 55.963758,11.852531 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Hundested Havn Trinbræt (Huh) er Frederiksværk-Hundested banens endestation og ligger 13,9 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Huh |
Højdeplacering over havet | 1,7 meter |
GPS koordinater | 55.965779,11.846264 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede