Harboør-Thyborøn - operatør: LTJ, en artikel om Harboør-Thyborøn
LTJ – Lemvig-Thyborøn Jernbane: Historien om en Lokalbane
Lemvig-Thyborøn Jernbane, kendt som LTJ, spillede en afgørende rolle i udviklingen af transportinfrastrukturen i Nordvestjylland. Jernbanen blev anlagt for at imødekomme behovet for bedre transportmuligheder for fiskeriet og den lokale industri, som blomstrede langs den jyske vestkyst. I 1921 blev LTJ fusioneret med Vemb-Lemvig Jernbane (VLJ), og dermed blev Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ) dannet.Oprettelsen af LTJ og Jernbaneloven af 1894
Med den store jernbanelov fra 1894 blev det besluttet at anlægge en jernbane fra Lemvig Havn over Lemvig Station og videre til Thyborøn Kanal. Denne strækning blev anerkendt som vigtig for både lokal godstransport og persontrafik. Strækningen fra Lemvig Havn til Lemvig Station eksisterede allerede som Lemvig Havnebane, og LTJ købte dette stykke af VLJ for at inkorporere det i sin rute. Strækningen mellem Lemvig og Thyborøn blev åbnet i 1899 og i første omgang kun til Harboøre. Senere samme år blev strækningen udvidet helt til Thyborøn Havn.Den oprindelige Lemvig-Thyborøn-strækning var 23 km lang, og selvom der var stor forventning om trafik til og fra fiskerihavnen i Thyborøn, blev banen aldrig en stor økonomisk succes. En vigtig tilføjelse til strækningen fandt sted i 1924, da Thyborøn Havn blev udvidet med en ny endestation, der primært var beregnet til godstrafik.
Banens Materiel og Driftsbetingelser
LTJ blev etableret med enkle midler, ligesom Vemb-Lemvig Jernbane, men der blev investeret i lidt mere rullende materiel, som blandt andet omfattede tre lokomotiver, fem person- og pakvogne samt 11 godsvogne. Driften af LTJ var allerede fra begyndelsen udfordrende, og selskabet indgik hurtigt samarbejde med VLJ om fælles driftsbestyrer og personale for at reducere omkostningerne.Jernbanen blev anlagt på skrabede vilkår, og sporene fulgte en rute langs kysten, hvilket betød, at strækningen mellem Harboøre og Thyborøn ofte var udsat for oversvømmelser fra Nissum Bredning. Dette førte til mange udfordringer, og i 1921 blev sporet hævet med en meter for at undgå de værste problemer.
Sammenlægningen til Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane
I 1921 stod LTJ over for store økonomiske vanskeligheder, og selskabet meddelte, at det ville indstille driften. En redningsplan blev dog iværksat, og på en generalforsamling den 16. august 1921 blev selskabet Vemb-Lemvig-Harboøre-(Thyborøn) Jernbaneselskab stiftet. Denne ændring markerede starten på Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ). Formålet med det nye selskab var at sikre den fortsatte drift mellem Vemb og Lemvig, samt mellem Lemvig og Thyborøn, omend kun med begrænsede togpar dagligt.I de efterfølgende år blev der dagligt kørt fem togpar mellem Vemb og Lemvig, mens der kun kørte to togpar mellem Lemvig og Thyborøn. Den økonomiske situation var dog stadig en udfordring, særligt på den sidste del af strækningen mellem Harboøre og Thyborøn, der aldrig formåede at generere det forventede overskud.
Omlægning af Strækningen og Opførelse af Rønland Station
Strækningen mellem Harboøre og Thyborøn blev oprindeligt anlagt på en lav strandeng, hvilket gjorde den særligt udsat for oversvømmelser. I 1955 blev der imidlertid gennemført en omfattende omlægning af banen, hvor sporet blev flyttet cirka to kilometer længere mod øst og op på det nye havdige. Dette nye tracé gjorde strækningen langt mere robust over for oversvømmelser, og det forbedrede driftsforholdene væsentligt.Samtidig blev de gamle stationer Langerhuse Trinbræt og Knopper Station nedlagt, og i stedet blev der etableret en ny station ved Cheminovas fabriksanlæg under navnet Rønland Station. Denne station kom til at spille en vigtig rolle i godstransporten til og fra fabrikken.
Økonomiske Udfordringer og Banens Fremtid
Trods flere redningsaktioner og tiltag, der skulle forbedre økonomien for jernbanen, forblev strækningen mellem Lemvig og Thyborøn en udfordring. Særligt godstrafikken, der oprindeligt var tænkt som den store indtægtskilde, levede aldrig op til forventningerne. Alligevel formåede banen at overleve takket være sin betydning for fiskeriet i Thyborøn og den lokale industri, herunder Cheminova, der var en vigtig kunde for godstransporten.Vigtige stamdata for Harboør-Thyborøn
Jernbanens længde i km | 11,0 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88 |
Baneforkortelse | LTJ |
Jernbanen åbnet | 1899.11.01 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
El drift | Nej |
Harboør-Thyborøn havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Harboøre Station (Hbø) | 0,0 km | |
Langerhuse Trinbræt | 1,5 km | |
Knopper Station | 5,0 km | |
Thyborøn Færge Trinbræt (Thb) | 8,2 km | |
Sprogøvej Trinbræt (Ths) | 9,0 km | |
Thyborøn Kirke Trinbræt (Tht) | 9,7 km | |
Thyborøn Havn Trinbræt (Thb) | 11,0 km |
Harboøre Station (Hbø) var Harboør-Thyborøn banens første station
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.07.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 4, 7673 Harboøre |
Stednavneforkortelse | Hbø |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 56.621361,8.179774 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024
Langerhuse Trinbræt lå 1,5 km. fra første station.
Langerhuse Trinbræt blev nedlagt ifm. banens omlægningen den 23. august 1955.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1923.08.04 |
Nedlagt | 1955.08.23 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 0,4 meter |
GPS koordinater | 56.632848,8.165616 |
Knopper Station lå 5,0 km. fra første station.
Da Harboør-Thyborøn banen blev anlagt over det forblæste Thyborøn Tange den 1. november 1899, anlagde man ved samme lejlighed Knopper Holdeplads på tangen. Knopper Holdeplads fik kun en beskeden trafik, men trods for dette, blev Knopper ophøjet til station i 1914.
Både Harboør-Thyborøn sporet og Knopper Station lå meget lavt i forhold til det barske Vesterhav, hvilket gav udfordringer med oversvømmelser. For at imødekomme oversvømmelserne blev sporet i 1921 flyttet ca. 10 meter mod vest og hævet ca. en meter i højden.
Fra den 1. juli 1923 indskrænkedes betjeningen på Knopper Station til kun at omfatte godsekspeditionen, hvor billetsalget blev forflyttet til den nærliggende købmand eller som billetsalg i toget.
Sporomlægningen fra 1921, viste sig utilstrækkelig, så Harboør-Thyborøn strækningen blev omlagt i 1955, hvor man omlagde sporet i næsten hele længden til en ny og ca. 1 km østligere linjeføring.
Knopper Station blev nedlagt den 23. august 1955 ifm. banens omlægningen, hvor Rønland Station kom til at overtage Knopper Stations rolle.
Knopper Station blev solgt til nedrivning i 1960.
Både Harboør-Thyborøn sporet og Knopper Station lå meget lavt i forhold til det barske Vesterhav, hvilket gav udfordringer med oversvømmelser. For at imødekomme oversvømmelserne blev sporet i 1921 flyttet ca. 10 meter mod vest og hævet ca. en meter i højden.
Fra den 1. juli 1923 indskrænkedes betjeningen på Knopper Station til kun at omfatte godsekspeditionen, hvor billetsalget blev forflyttet til den nærliggende købmand eller som billetsalg i toget.
Sporomlægningen fra 1921, viste sig utilstrækkelig, så Harboør-Thyborøn strækningen blev omlagt i 1955, hvor man omlagde sporet i næsten hele længden til en ny og ca. 1 km østligere linjeføring.
Knopper Station blev nedlagt den 23. august 1955 ifm. banens omlægningen, hvor Rønland Station kom til at overtage Knopper Stations rolle.
Knopper Station blev solgt til nedrivning i 1960.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.11.01 |
Nedlagt | 1955.08.23 |
Nedrevet | 1960 |
Arkitekt | Thorkild H. Andersen |
Højdeplacering over havet | 0,0 meter |
GPS koordinater | 56.659521318233935,8.177309097581023 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Knopper Station.
Titel: - 1955 - Knopper Station
Person: Møller, Chr., gårdejer
Bygningsnavn: Knopper Stoppested
Sted: Danmark, Jylland, Thyborøn
Vejnavn: Thyborønvej
Husnummer: 77
Lokalitet: Knopper
Postnummer: 7673
By: Harboøre
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1955
Note: Knopper var en landsby mellem Langerhuse og Thyborøn, den
bestod af 11 boliger og her var både skole, stoppested for toget, og
2 strandfogeder, Knopper blev opgivet omkring år 1900.
Id: OD01902_030.tif
Thyborøn Færge Trinbræt (Thb) lå 8,2 km. fra første station.
Thyborøn Færge Trinbræt er fra den 21. juni 1971 placeret der, hvor færgeruten Thyborøn-Agger blev åbnet. Trinbrættet er i dag nedlagt.
Byggeår | 1971 |
Åbnet | 1971.06.21 |
Nedlagt | 2010 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Thb |
Højdeplacering over havet | 0,5 meter |
GPS koordinater | 56.689367,8.217484 |
Sprogøvej Trinbræt (Ths) lå 9,0 km. fra første station.
Byggeår | 1982 |
Åbnet | 1982 marts |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Sprogøvej 167B, 7680 Thyborøn |
Stednavneforkortelse | Ths |
Højdeplacering over havet | 2,6 meter |
GPS koordinater | 56.692258,8.209734 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024
Thyborøn Kirke Trinbræt (Tht) lå 9,7 km. fra første station.
Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb-Lemvig banens forlængelse til Thyborøn.
Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.
Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.
Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.
I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.
Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.
Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.
Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.
I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.
Byggeår | 1990 |
Åbnet | 1990 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Venøvej 29, 7680 Thyborøn |
Stednavneforkortelse | Tht |
Højdeplacering over havet | 0,0 meter |
GPS koordinater | 56.698206,8.207007 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024
Thyborøn Havn Trinbræt (Thb) var Harboør-Thyborøn's endestation og lå 11,0 km. fra første station.
Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb-Lemvig banens forlængelse til Thyborøn.
Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.
Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.
Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.
I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.
Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.
Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.
Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.
I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.
Byggeår | 1990 |
Åbnet | 1990 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Bredgade 27C, 7680 Thyborøn |
Stednavneforkortelse | Thb |
Højdeplacering over havet | 2,0 meter |
GPS koordinater | 56.704131,8.214741 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021 Download billede