Harboør-Thyborøn - operatør: LTJ, en artikel om Harboør-Thyborøn




LTJ – Lemvig-Thyborøn Jernbane: Historien om en Lokalbane

Lemvig-Thyborøn Jernbane, kendt som LTJ, spillede en afgørende rolle i udviklingen af transportinfrastrukturen i Nordvestjylland. Jernbanen blev anlagt for at imødekomme behovet for bedre transportmuligheder for fiskeriet og den lokale industri, som blomstrede langs den jyske vestkyst. I 1921 blev LTJ fusioneret med Vemb-Lemvig Jernbane (VLJ), og dermed blev Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ) dannet.

Oprettelsen af LTJ og Jernbaneloven af 1894

Med den store jernbanelov fra 1894 blev det besluttet at anlægge en jernbane fra Lemvig Havn over Lemvig Station og videre til Thyborøn Kanal. Denne strækning blev anerkendt som vigtig for både lokal godstransport og persontrafik. Strækningen fra Lemvig Havn til Lemvig Station eksisterede allerede som Lemvig Havnebane, og LTJ købte dette stykke af VLJ for at inkorporere det i sin rute. Strækningen mellem Lemvig og Thyborøn blev åbnet i 1899 og i første omgang kun til Harboøre. Senere samme år blev strækningen udvidet helt til Thyborøn Havn.

Den oprindelige Lemvig-Thyborøn-strækning var 23 km lang, og selvom der var stor forventning om trafik til og fra fiskerihavnen i Thyborøn, blev banen aldrig en stor økonomisk succes. En vigtig tilføjelse til strækningen fandt sted i 1924, da Thyborøn Havn blev udvidet med en ny endestation, der primært var beregnet til godstrafik.

Banens Materiel og Driftsbetingelser

LTJ blev etableret med enkle midler, ligesom Vemb-Lemvig Jernbane, men der blev investeret i lidt mere rullende materiel, som blandt andet omfattede tre lokomotiver, fem person- og pakvogne samt 11 godsvogne. Driften af LTJ var allerede fra begyndelsen udfordrende, og selskabet indgik hurtigt samarbejde med VLJ om fælles driftsbestyrer og personale for at reducere omkostningerne.

Jernbanen blev anlagt på skrabede vilkår, og sporene fulgte en rute langs kysten, hvilket betød, at strækningen mellem Harboøre og Thyborøn ofte var udsat for oversvømmelser fra Nissum Bredning. Dette førte til mange udfordringer, og i 1921 blev sporet hævet med en meter for at undgå de værste problemer.

Sammenlægningen til Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane

I 1921 stod LTJ over for store økonomiske vanskeligheder, og selskabet meddelte, at det ville indstille driften. En redningsplan blev dog iværksat, og på en generalforsamling den 16. august 1921 blev selskabet Vemb-Lemvig-Harboøre-(Thyborøn) Jernbaneselskab stiftet. Denne ændring markerede starten på Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ). Formålet med det nye selskab var at sikre den fortsatte drift mellem Vemb og Lemvig, samt mellem Lemvig og Thyborøn, omend kun med begrænsede togpar dagligt.

I de efterfølgende år blev der dagligt kørt fem togpar mellem Vemb og Lemvig, mens der kun kørte to togpar mellem Lemvig og Thyborøn. Den økonomiske situation var dog stadig en udfordring, særligt på den sidste del af strækningen mellem Harboøre og Thyborøn, der aldrig formåede at generere det forventede overskud.

Omlægning af Strækningen og Opførelse af Rønland Station

Strækningen mellem Harboøre og Thyborøn blev oprindeligt anlagt på en lav strandeng, hvilket gjorde den særligt udsat for oversvømmelser. I 1955 blev der imidlertid gennemført en omfattende omlægning af banen, hvor sporet blev flyttet cirka to kilometer længere mod øst og op på det nye havdige. Dette nye tracé gjorde strækningen langt mere robust over for oversvømmelser, og det forbedrede driftsforholdene væsentligt.

Samtidig blev de gamle stationer Langerhuse Trinbræt og Knopper Station nedlagt, og i stedet blev der etableret en ny station ved Cheminovas fabriksanlæg under navnet Rønland Station. Denne station kom til at spille en vigtig rolle i godstransporten til og fra fabrikken.

Økonomiske Udfordringer og Banens Fremtid

Trods flere redningsaktioner og tiltag, der skulle forbedre økonomien for jernbanen, forblev strækningen mellem Lemvig og Thyborøn en udfordring. Særligt godstrafikken, der oprindeligt var tænkt som den store indtægtskilde, levede aldrig op til forventningerne. Alligevel formåede banen at overleve takket være sin betydning for fiskeriet i Thyborøn og den lokale industri, herunder Cheminova, der var en vigtig kunde for godstransporten.


Vigtige stamdata for Harboør-Thyborøn

Jernbanens længde i km 11,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88
BaneforkortelseLTJ
Jernbanen åbnet1899.11.01
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max75 km/t
El driftNej



Harboør-Thyborøn havde følgende stoppesteder



Harboøre Station (Hbø) var Harboør-Thyborøn banens første station

Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 4, 7673 Harboøre
StednavneforkortelseHbø
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater56.621361,8.179774


Billede af Harboøre Station.
Billede af Harboøre Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Langerhuse Trinbræt lå 1,5 km. fra første station.

Langerhuse Trinbræt blev nedlagt ifm. banens omlægningen den 23. august 1955.

Byggeår1923
Åbnet1923.08.04
Nedlagt1955.08.23
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet0,4 meter
GPS koordinater56.632848,8.165616




Knopper Station lå 5,0 km. fra første station.

Da Harboør-Thyborøn banen blev anlagt over det forblæste Thyborøn Tange den 1. november 1899, anlagde man ved samme lejlighed Knopper Holdeplads på tangen. Knopper Holdeplads fik kun en beskeden trafik, men trods for dette, blev Knopper ophøjet til station i 1914.

Både Harboør-Thyborøn sporet og Knopper Station lå meget lavt i forhold til det barske Vesterhav, hvilket gav udfordringer med oversvømmelser. For at imødekomme oversvømmelserne blev sporet i 1921 flyttet ca. 10 meter mod vest og hævet ca. en meter i højden.

Fra den 1. juli 1923 indskrænkedes betjeningen på Knopper Station til kun at omfatte godsekspeditionen, hvor billetsalget blev forflyttet til den nærliggende købmand eller som billetsalg i toget.

Sporomlægningen fra 1921, viste sig utilstrækkelig, så Harboør-Thyborøn strækningen blev omlagt i 1955, hvor man omlagde sporet i næsten hele længden til en ny og ca. 1 km østligere linjeføring.

Knopper Station blev nedlagt den 23. august 1955 ifm. banens omlægningen, hvor Rønland Station kom til at overtage Knopper Stations rolle.

Knopper Station blev solgt til nedrivning i 1960.

Byggeår1899
Åbnet1899.11.01
Nedlagt1955.08.23
Nedrevet1960
ArkitektThorkild H. Andersen
Højdeplacering over havet0,0 meter
GPS koordinater56.659521318233935,8.177309097581023


Billede af Knopper Station.
Billede af Knopper Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Knopper Station.

Titel: - 1955 - Knopper Station
Person: Møller, Chr., gårdejer
Bygningsnavn: Knopper Stoppested
Sted: Danmark, Jylland, Thyborøn
Vejnavn: Thyborønvej
Husnummer: 77
Lokalitet: Knopper
Postnummer: 7673
By: Harboøre
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1955
Note: Knopper var en landsby mellem Langerhuse og Thyborøn, den

bestod af 11 boliger og her var både skole, stoppested for toget, og

2 strandfogeder, Knopper blev opgivet omkring år 1900.
Id: OD01902_030.tif




Thyborøn Færge Trinbræt (Thb) lå 8,2 km. fra første station.

Thyborøn Færge Trinbræt er fra den 21. juni 1971 placeret der, hvor færgeruten Thyborøn-Agger blev åbnet. Trinbrættet er i dag nedlagt.

Byggeår1971
Åbnet1971.06.21
Nedlagt2010
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseThb
Højdeplacering over havet0,5 meter
GPS koordinater56.689367,8.217484




Sprogøvej Trinbræt (Ths) lå 9,0 km. fra første station.

Byggeår1982
Åbnet1982 marts
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSprogøvej 167B, 7680 Thyborøn
StednavneforkortelseThs
Højdeplacering over havet2,6 meter
GPS koordinater56.692258,8.209734


Billede af Sprogøvej Trinbræt.
Billede af Sprogøvej Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Thyborøn Kirke Trinbræt (Tht) lå 9,7 km. fra første station.

Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb-Lemvig banens forlængelse til Thyborøn.

Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.

Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.

Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.

I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.

Byggeår1990
Åbnet1990
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseVenøvej 29, 7680 Thyborøn
StednavneforkortelseTht
Højdeplacering over havet0,0 meter
GPS koordinater56.698206,8.207007


Billede af Thyborøn Kirke Trinbræt.
Billede af Thyborøn Kirke Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Thyborøn Havn Trinbræt (Thb) var Harboør-Thyborøn's endestation og lå 11,0 km. fra første station.

Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb-Lemvig banens forlængelse til Thyborøn.

Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.

Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.

Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.

I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.

Byggeår1990
Åbnet1990
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBredgade 27C, 7680 Thyborøn
StednavneforkortelseThb
Højdeplacering over havet2,0 meter
GPS koordinater56.704131,8.214741


Billede af Thyborøn Havn Trinbræt.
Billede af Thyborøn Havn Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede



Litteratur for: Harboør-Thyborøn

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50)
Ole-Chr. Munk Plum
1999
156

Dansk Jernbane-Klub
8787050439
Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979
P. Thomassen
1979
258


Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7