Vemb-Lemvig-Thyborøn (Lemvigbanen) - operatør: VLTJ, en artikel om Vemb-Lemvig-Thyborøn (Lemvigbanen)




I første omgang var man ikke interesseret i en bane til Lemvig. Men efterhånden som udviklingen blev mere og mere tydelig måtte de vise mænd i bystyret i Lemvig give efter. Da banen fra Holstebro til Skjern gik gennem Vemb, og dermed altså uden om Lemvig, støttede man tankerne om etablering af en bane fra Vemb til Lemvig.

På et møde den 3. maj 1873 nåede man detil at man i første omgang var man villige til at give 12.000 Rigsdaler til formålet. For at støtte en østlig linieføring ændrede byrådet senere standpunkt og lovede 22.000 Rigsdaler til den østlige linieføring og kun 4.000 Rigsdaler til den vestlige linieføring.
Det endte dog med at kommunen også måtte tegne aktier for 20.000 kroner og iøvrigt anlægge en sti fra byen til banegården.

VLJ:
Med lov nr. 39 af 31. marts 1874 om en jernbane fra Vemb station til Lemvig eller dens havn, blev det vedtaget at anlægge banen mellem Vemb og Lemvig. Koncessionen til denne bane blev udstedt den 7. juli 1878 og man kunne fejre indvielse den 20. juli 1879. Banen blev ejet og drevet af Vemb - Lemvig Jernbane A/S

VLTJ:
Ønsket om en nordlig bane havde længe været tilstede. Det blev derfor besluttet at forsøge etableringe af en bane. Med loven af 8. maj 1894 kom dette arbejde tættere på virkeliggørelse. Koncessionen blev udstedt den 5. maj 1897. Indvielsen fandt sted den 22. juli 1899. Anlægget af statshavnen i Thyborøn i årene mellem 1915 og 1918 gav et betydeligt opsving til området. Jernbanen har været medvirkende til at man har kunnet få det fulde udbytte af den investering. 

Ganske som med de øvrige privatbaner har staten overdraget sin ejerandel i Lemvigbanen til amtet. I dette tilfælde er det modtagende amt Ringkøbing Amt. Foreløbig har amtet besluttet at Lemvigbanen videreføres som aktieselskab foreløbig indtil udgangen af 2002. Amtet har også besluttet der afholdes møder med de berørte kommuner om Lemvigbanens fremtid. Endelig ønsker amtet at der nedsættes en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Lemvigbanen, amt og berørte kommuner med henblik på en vurdering af mulighederne for rationalisering og effektivisering af banedriften.

De første lokomotiver på denne bane 2 små 0B0t leveret fra Hanomag i 1879. De var efter skik og brug i datiden navngivet med navnene Vemb og Lemvig. Meget er sket siden den tidlige tertiærbane blev anlagt. I dag er det væsentligt tungere materiel banen disponerer over. I dag VLTJ råder over 2 ex-DSB lokomotiver, henholdsvis ex-MX 1025 og ex-MY 1152. Endvidere disponerer man over 1 Gmeinder rangertraktor fra 1958. Til persontrafik disponeres over materiel produceret af ASJ-L, Märstaverken, Duewag/Scandia og Üerdingen.


Vigtige stamdata for Vemb-Lemvig-Thyborøn (Lemvigbanen)

Jernbanens længde i km 59,4
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88
BaneforkortelseVLTJ
Statstilskud i %50%
Dato for Koncession1874.07.07 (Vemb-Lemvig),1897.05.05 (Lemvig-Tyborøn)
Jernbanen åbnet1879.07.20 (Vemb-Lemvig), 1899.07.22 (Lemvig-Harboøre) og 1899.11.01 (Harboøre-Thyborøn)
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
SkinnevægtOprindelig lette skinner, der blev skiftet i 1904-1908 med 22,45 kg/m, der i 1972 var skiftet til 24,39-27,55 kg/m
BallastSkærveballast
Hastighed max75 km/t
El driftNej
Max akseltrykVemb-Lemvig 16,5 tons, Lemvig-Thyborøn 15,0 tons
Bane statusLokalbane



Vemb-Lemvig-Thyborøn (Lemvigbanen) havde følgende stoppesteder



Vemb Station (Vem) var Vemb-Lemvig-Thyborøn (Lemvigbanen) banens første station

Byggeår1875
Åbnet1875.03.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 6, 7570 Vemb
StednavneforkortelseVem
Højdeplacering over havet7,3 meter
GPS koordinater56.343696,8.345033


Billede af Vemb Station.
Billede af Vemb Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 15. august 2020




Amstrup Trinbræt (Amt) lå 5,5 km. fra første station.

Byggeår1903
Åbnet1903.08.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseAmt
Højdeplacering over havet11,0 meter
GPS koordinater56.391150,8.329611


Billede af Amstrup Trinbræt.
Billede af Amstrup Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 26. april 2024




Bækmarksbro Station (Bkm) lå 8,4 km. fra første station.

Stationen i Bækmarksbro blev opført i 1879 næsten lige så beskeden som Vemb-Lemvig Jernbanes første station i Vemb. Selv om Bækmarksbro by kun voksede mod nord, fik stationen vokseværk og måtte snart udvides, og i 1913 måtte en ny station bygges til erstatning for den gamle, som blev nedrevet ved samme lejlighed.

Byggeår1913
Åbnet1913
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseGrønnegade 1, 7660 Bækmarksbro
StednavneforkortelseBkm
Højdeplacering over havet5,7 meter
GPS koordinater56.412221,8.307949


Billede af Bækmarksbro Station.
Billede af Bækmarksbro Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 15. august 2020




Raakjær Trinbræt lå 10,9 km. fra første station.

Byggeår1923
Åbnet1923.07.01
Nedlagt1928.05.15
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet9,4 meter
GPS koordinater56.433276,8.290286




Sinkbæk Trinbræt (Sit) lå 11,5 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.07.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseSit
Højdeplacering over havet8,0 meter
GPS koordinater56.437682,8.284190


Billede af Sinkbæk Trinbræt.
Billede af Sinkbæk Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Fåre Station (Fre) lå 14,0 km. fra første station.

Fåre Station eller Faare Station, som den hed i starten, kom til at ligne Bækmarksbros Station efter flere udvidelser. Med årene blev pladsforholdene for trange på Fåre Station, og man valgte at bygge en ny stationsbygning i 1917, som kom til at lignende den nye Bækmarksbros Station fra 1913.

Den gamle Fåre station blev nedrevet året før; af materialerne opførtes en funktionærbolig overfor Lemvig Station. Man kan stadig se ligheden mellem funktionærboligen overfor Lemvig Station med Fåre gamle station, trods en større udvidelse af funktionærboligen.

Byggeår1917
Åbnet1917
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseFårevej 46, 7650 Bøvlingbjerg
StednavneforkortelseFre
Højdeplacering over havet10,1 meter
GPS koordinater56.45394338551096,8.261509563998898


Billede af Fåre Station.
Billede af Fåre Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Ramme Station (Ram) lå 19,1 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.07.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 10, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseRam
Højdeplacering over havet21,6 meter
GPS koordinater56.489116,8.210187


Billede af Ramme Station.
Billede af Ramme Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Bonnet Station (Bnt) lå 23,1 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.07.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBøgelundvej 1A, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseBnt
Højdeplacering over havet42,1 meter
GPS koordinater56.520993,8.222746


Billede af Bonnet Station.
Billede af Bonnet Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Armose Trinbræt (Arm) lå 24,5 km. fra første station.

Lomborg Trinbræt blev den 1. oktober 1902 flyttet 1,4 km mod Lemvig.

Den 27. maj 1995 blev navnet ændret fra Lomborg Trinbræt til Armose Trinbræt og var nu banens højeste punkt med 45 meter over havet.

Andre navne og stavemåderLomborg
Byggeår1902
Åbnet1995.05.27
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseArmosevej 26, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseArm
Højdeplacering over havet44,3 meter
GPS koordinater56.529532,8.265858


Billede af Armose Trinbræt.
Billede af Armose Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 26. april 2024




Lemvig Station (Lmv) lå 28,9 km. fra første station.

Lemvig første Station fra 1879 var på Vemb-Lemvig Jernbanen næsten pompøs sammenlignet med Vemb-Lemvig Jernbanens øvrige stationsbygninger.

Fra starten var pladsforholdene meget kaotiske, da staionsbygningen foruden stationsfaciliteter indeholdt hovedkontor, postlokaler, restauration, to boliger m.m. Alligevel skete der ikke større udvidelser og forbedringer. I år 1908 nedbrændte stationsbygningen og resterne blev først fjernedes året efter, da den nuværende banegård blev taget i brug.

Byggeår1908
Åbnet1908
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBanegårdsvej 2, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseLmv
Højdeplacering over havet33,1 meter
GPS koordinater56.546851,8.299981


Billede af Lemvig Station.
Billede af Lemvig Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 26. april 2024




Balleby Trinbræt (Bat) lå 32,7 km. fra første station.

Balleby Billetsalgssted med sidespor, men blev nedsat til trinbræt i 1923 og sidesporet blev fjernet omkring 1970.

Byggeår1899
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBallebyvej 29, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseBat
Højdeplacering over havet23,0 meter
GPS koordinater56.5475900003105,8.242230570835673


Billede af Balleby Trinbræt.
Billede af Balleby Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Houmaa Trinbræt lå 34,2 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
Nedlagt1900 September
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet13,0 meter
GPS koordinater56.552318,8.223589




Klinkby Station (Kli) lå 35,6 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationspladsen 3, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseKli
Højdeplacering over havet18,1 meter
GPS koordinater56.564959,8.220454


Billede af Klinkby Station.
Billede af Klinkby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Nejrup Trinbræt (Net) lå 37,5 km. fra første station.

Nejrup Trinbræt blev nedlagt igen den 9. september 1900, men blev genåbnet den 1. juli 1924.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNejrupvej 50C, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseNet
Højdeplacering over havet11,4 meter
GPS koordinater56.565576,8.187731


Billede af Nejrup Trinbræt.
Billede af Nejrup Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Strande Station (Sta) lå 39,4 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHarboørevej 4, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseSta
Højdeplacering over havet2,4 meter
GPS koordinater56.568940,8.160327


Billede af Strande Station.
Billede af Strande Station.
Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 21. maj 2020




Victoria Street Trinbræt (Vic) lå 40,9 km. fra første station.

Victoria Street Station blev anlagt den 13. november 1923 med det oprindelige navn Vejlby Stoppested, men da skiltet forsvandt, opsatte beboere et nyt med det nuværende navn (Victoria Street Station) som blev det officielle navn med sommerkøreplanen maj 1991.

Byggeår1923
Åbnet1923.11.13
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKnaresbrovej 2, 7673 Harboøre
StednavneforkortelseVic
Højdeplacering over havet2,2 meter
GPS koordinater56.577258,8.143258


Billede af Victoria Street Trinbræt.
Billede af Victoria Street Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 21. maj 2020




Vejlby Nord Trinbræt (Vet) lå 41,3 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
Nedlagt2009.06.01
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseVet
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater56.582566,8.142101


Billede af Vejlby Nord Trinbræt.
Billede af Vejlby Nord Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vejlby Nord Trinbræt.

Titel: Sommerhus
Person: Bygningsnavn: Sommerhus
Sted: Danmark, Jylland, Vejlby, Doblervej
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Sommerhuset ligger på hjørnet mellem Dalevej og Doblervej
Id: H10831_035.tif




Vrist Billetsalgssted med Sidespor (Vri) lå 43,4 km. fra første station.

Vrist Billetsalgssted blev oprettet den 1. februar 1961 med sidespor. Sidesporet blev blev fjernet i 1965, og billetsalgsstedet blev nedsat til trinbræt den 1. september 1977.

Byggeår1961
Åbnet1961.02.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBragdøvej 3, 7673 Harboøre
StednavneforkortelseVri
Højdeplacering over havet2,4 meter
GPS koordinater56.601008,8.147984


Billede af Vrist Billetsalgssted med Sidespor.
Billede af Vrist Billetsalgssted med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Harboøre Station (Hbø) lå 46,6 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 4, 7673 Harboøre
StednavneforkortelseHbø
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater56.621361,8.179774


Billede af Harboøre Station.
Billede af Harboøre Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Rønland Trinbræt (Røn) lå 51,6 km. fra første station.

Rønland Station blev åbnet efter omlægningen af banen den 23. august 1955, ved starten af sidesporet til Cheminova og fiskemelsfabrikken Rønland, som erstatning for Knopper station, der nedlagdes efter Lemvig-Thyborønbanens omlægning i 1955, men stationsbygning stod dog først klar i 1956. Rønland Station var en ensomt beliggende station, som aldrig fik publikumsbetjening, men var udlejet igennem nogle år, sidst som husvildebolig.

Efter mange års forfald blev Rønland Station nedrevet i 1979.

Byggeår1955
Åbnet1979
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseThyborønvej 73, 7673 Harboøre
StednavneforkortelseRøn
Højdeplacering over havet5,2 meter
GPS koordinater56.656709,8.194677


Billede af Rønland Trinbræt.
Billede af Rønland Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Thyborøn Færge Trinbræt (Thb) lå 54,8 km. fra første station.

Thyborøn Færge Trinbræt er fra den 21. juni 1971 placeret der, hvor færgeruten Thyborøn-Agger blev åbnet. Trinbrættet er i dag nedlagt.

Byggeår1971
Åbnet1971.06.21
Nedlagt2010
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseThb
Højdeplacering over havet0,5 meter
GPS koordinater56.689367,8.217484




Sprogøvej Trinbræt (Ths) lå 55,6 km. fra første station.

Byggeår1982
Åbnet1982 marts
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSprogøvej 167B, 7680 Thyborøn
StednavneforkortelseThs
Højdeplacering over havet2,6 meter
GPS koordinater56.692258,8.209734


Billede af Sprogøvej Trinbræt.
Billede af Sprogøvej Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Thyborøn Kirke Trinbræt (Tht) lå 56,3 km. fra første station.

Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb-Lemvig banens forlængelse til Thyborøn.

Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.

Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.

Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.

I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.

Byggeår1990
Åbnet1990
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseVenøvej 29, 7680 Thyborøn
StednavneforkortelseTht
Højdeplacering over havet0,0 meter
GPS koordinater56.698206,8.207007


Billede af Thyborøn Kirke Trinbræt.
Billede af Thyborøn Kirke Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Thyborøn Havn Trinbræt (Thb) var Vemb-Lemvig-Thyborøn (Lemvigbanen)'s endestation og lå 57,6 km. fra første station.

Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb-Lemvig banens forlængelse til Thyborøn.

Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.

Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.

Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.

I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.

Byggeår1990
Åbnet1990
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBredgade 27C, 7680 Thyborøn
StednavneforkortelseThb
Højdeplacering over havet2,0 meter
GPS koordinater56.704131,8.214741


Billede af Thyborøn Havn Trinbræt.
Billede af Thyborøn Havn Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede



Litteratur for: Vemb-Lemvig-Thyborøn (Lemvigbanen)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50)
Ole-Chr. Munk Plum
1999
156

Dansk Jernbane-Klub
8787050439
Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979
P. Thomassen
1979
258


Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbanes rullende materiel gennem 100 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbanes rullende materiel gennem 100 år
P. Thomassen
1979
110


Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7