Vemb-Lemvig Jernbane - operatør: VLJ, en artikel om Vemb-Lemvig Jernbane
Vemb-Lemvig Jernbane: Baggrunden for Baneprojektet
I første omgang var man ikke interesseret i en bane til Lemvig. Men efterhånden som udviklingen blev mere og mere tydelig, måtte de vise mænd i bystyret i Lemvig give efter. Da banen fra Holstebro til Skjern gik gennem Vemb og dermed uden om Lemvig, støttede man tankerne om etablering af en bane fra Vemb til Lemvig.De Første Skridt og Økonomisk Støtte
På et møde den 3. maj 1873 nåede man frem til, at man i første omgang var villig til at give 12.000 Rigsdaler til formålet. For at støtte en østlig linjeføring ændrede byrådet senere standpunkt og lovede 22.000 Rigsdaler til den østlige linjeføring og kun 4.000 Rigsdaler til den vestlige. Det endte dog med, at kommunen også måtte tegne aktier for 20.000 kroner og i øvrigt anlægge en sti fra byen til banegården.VLJ: Fra Lov til Indvielse
Med lov nr. 39 af 31. marts 1874 om en jernbane fra Vemb station til Lemvig eller dens havn blev det vedtaget at anlægge banen mellem Vemb og Lemvig. Koncessionen til denne bane blev udstedt den 7. juli 1878, og man kunne fejre indvielse den 20. juli 1879. Banen blev ejet og drevet af Vemb-Lemvig Jernbane A/S.VLTJ: Ønske om en Nordlig Bane
Ønsket om en nordlig bane havde længe været til stede. Det blev derfor besluttet at forsøge etableringen af en bane. Med loven af 8. maj 1894 kom dette arbejde tættere på en virkeliggørelse. Koncessionen blev udstedt den 5. maj 1897, og indvielsen fandt sted den 22. juli 1899. Anlægget af statshavnen i Thyborøn i årene mellem 1915 og 1918 gav et betydeligt opsving til området, hvor jernbanen var medvirkende til, at man kunne få det fulde udbytte af investeringen.Staten, Amtet og Fremtidige Planer
Ganske som med de øvrige privatbaner overdrog staten sin ejerandel i Lemvigbanen til amtet – i dette tilfælde Ringkøbing Amt. Foreløbig besluttede amtet, at Lemvigbanen skulle videreføres som aktieselskab indtil udgangen af 2002. Desuden blev det besluttet at afholde møder med de berørte kommuner om banens fremtid. Endelig ønskede amtet at nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Lemvigbanen, amt og berørte kommuner med henblik på at vurdere mulighederne for rationalisering og effektivisering af banedriften.Materiellets Udvikling
De første lokomotiver på denne bane var to små 0B0t-lokomotiver, leveret fra Hanomag i 1879. Efter datidens skik og brug blev de navngivet Vemb og Lemvig. Meget er sket, siden den tidlige tertiærbane blev anlagt. I dag råder VLTJ over væsentligt tungere materiel, herunder to tidligere DSB-lokomotiver, ex-MX 1025 og ex-MY 1152, samt en Gmeinder rangertraktor fra 1958. Til persontrafik benyttes materiel produceret af ASJ-L, Märstaverken, Duewag/Scandia og Üerdingen.Vigtige stamdata for Vemb-Lemvig Jernbane
Jernbanens længde i km | 28,9 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 31. marts 1874 - LOV nr 39 |
Baneforkortelse | VLJ |
Dato for Koncession | 1874.07.07 |
Jernbanen åbnet | 1879.07.20 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | Oprindelig lette skinner, der blev skiftet i 1904-1908 med 22,45 kg/m, der i 1972 var skiftet til 24,39-27,55 kg/m |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
El drift | Nej |
Max akseltryk | 16,5 tons |
Bane status | Lokalbane |
Vemb-Lemvig Jernbane har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Vemb Station (Vem) | 0,0 km | |
Amstrup Trinbræt (Amt) | 5,5 km | |
Bækmarksbro Station (Bkm) | 8,4 km | |
Raakjær Trinbræt | 10,9 km | |
Sinkbæk Trinbræt (Sit) | 11,5 km | |
Fåre Station (Fre) | 14,0 km | |
Ramme Station (Ram) | 19,1 km | |
Bonnet Station (Bnt) | 23,1 km | |
Lomborg Trinbræt (Lot) | 24,5 km | |
Lemvig Station (Lmv) | 28,9 km |
Vemb Station (Vem) er Vemb-Lemvig Jernbane banens første station
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.03.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 6, 7570 Vemb |
Stednavneforkortelse | Vem |
Højdeplacering over havet | 7,3 meter |
GPS koordinater | 56.343696,8.345033 |

Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 15. august 2020
Amstrup Trinbræt (Amt) ligger 5,5 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.08.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Amt |
Højdeplacering over havet | 11,0 meter |
GPS koordinater | 56.391150,8.329611 |

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 26. april 2024
Bækmarksbro Station (Bkm) ligger 8,4 km. fra første station.
Stationen i Bækmarksbro blev opført i 1879 næsten lige så beskeden som Vemb-Lemvig Jernbanes første station i Vemb. Selv om Bækmarksbro by kun voksede mod nord, fik stationen vokseværk og måtte snart udvides, og i 1913 måtte en ny station bygges til erstatning for den gamle, som blev nedrevet ved samme lejlighed.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Helge Bojsen-Møller |
Adresse | Grønnegade 1, 7660 Bækmarksbro |
Stednavneforkortelse | Bkm |
Højdeplacering over havet | 5,7 meter |
GPS koordinater | 56.412221,8.307949 |

Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 15. august 2020
Raakjær Trinbræt ligger 10,9 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1923.07.01 |
Nedlagt | 1928.05.15 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 9,4 meter |
GPS koordinater | 56.433276,8.290286 |
Sinkbæk Trinbræt (Sit) ligger 11,5 km. fra første station.
Byggeår | 1879 |
Åbnet | 1879.07.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Sit |
Højdeplacering over havet | 8,0 meter |
GPS koordinater | 56.437682,8.284190 |

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024
Fåre Station (Fre) ligger 14,0 km. fra første station.
Fåre Station eller Faare Station, som den hed i starten, kom til at ligne Bækmarksbros Station efter flere udvidelser. Med årene blev pladsforholdene for trange på Fåre Station, og man valgte at bygge en ny stationsbygning i 1917, som kom til at lignende den nye Bækmarksbros Station fra 1913.
Den gamle Fåre station blev nedrevet året før; af materialerne opførtes en funktionærbolig overfor Lemvig Station. Man kan stadig se ligheden mellem funktionærboligen overfor Lemvig Station med Fåre gamle station, trods en større udvidelse af funktionærboligen.
Den gamle Fåre station blev nedrevet året før; af materialerne opførtes en funktionærbolig overfor Lemvig Station. Man kan stadig se ligheden mellem funktionærboligen overfor Lemvig Station med Fåre gamle station, trods en større udvidelse af funktionærboligen.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Helge Bojsen-Møller |
Adresse | Fårevej 46, 7650 Bøvlingbjerg |
Stednavneforkortelse | Fre |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 56.45394338551096,8.261509563998898 |

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024
Ramme Station (Ram) ligger 19,1 km. fra første station.
Byggeår | 1879 |
Åbnet | 1879.07.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 10, 7620 Lemvig |
Stednavneforkortelse | Ram |
Højdeplacering over havet | 21,6 meter |
GPS koordinater | 56.489116,8.210187 |

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024
Bonnet Station (Bnt) ligger 23,1 km. fra første station.
Byggeår | 1879 |
Åbnet | 1879.07.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Bøgelundvej 1A, 7620 Lemvig |
Stednavneforkortelse | Bnt |
Højdeplacering over havet | 42,1 meter |
GPS koordinater | 56.520993,8.222746 |

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024
Lomborg Trinbræt (Lot) ligger 24,5 km. fra første station.
Lomborg Trinbræt blev den 1. oktober 1902 flyttet 1,4 km mod Lemvig. Den 27. maj 1995 blev navnet ændret til Armose Trinbræt og var nu banens højeste punkt med 45 meter o.h.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.05.01 |
Nedlagt | 1995.05.27 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Lot |
Højdeplacering over havet | 40,3 meter |
GPS koordinater | 56.522785,8.247214 |
Lemvig Station (Lmv) er Vemb-Lemvig Jernbane banens endestation og ligger 28,9 km. fra første station.
Lemvig første Station fra 1879 var på Vemb-Lemvig Jernbanen næsten pompøs sammenlignet med Vemb-Lemvig Jernbanens øvrige stationsbygninger.
Fra starten var pladsforholdene meget kaotiske, da staionsbygningen foruden stationsfaciliteter indeholdt hovedkontor, postlokaler, restauration, to boliger m.m. Alligevel skete der ikke større udvidelser og forbedringer. I år 1908 nedbrændte stationsbygningen og resterne blev først fjernedes året efter, da den nuværende banegård blev taget i brug.
Fra starten var pladsforholdene meget kaotiske, da staionsbygningen foruden stationsfaciliteter indeholdt hovedkontor, postlokaler, restauration, to boliger m.m. Alligevel skete der ikke større udvidelser og forbedringer. I år 1908 nedbrændte stationsbygningen og resterne blev først fjernedes året efter, da den nuværende banegård blev taget i brug.
Byggeår | 1908 |
Åbnet | 1908 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banegårdsvej 2, 7620 Lemvig |
Stednavneforkortelse | Lmv |
Højdeplacering over havet | 33,1 meter |
GPS koordinater | 56.546851,8.299981 |

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 26. april 2024