Hillerød-Helsingør (Lille Nord) - operatør: LT (Oprindelig: DSB)
Hillerød-Helsingør jernbane, også kendt som Lille Nord, udgør en vigtig del af Nordsjællands jernbanenet. Med sin lange historie og betydelige rolle i regionens udvikling har denne jernbanestrækning forbundet byer og samfund siden midten af 1800'erne.
Optaget på Jernbaneloven af 19. februar 1861, blev Hillerød-Helsingør jernbane etableret som en del af Nordbanen, der strakte sig fra København til Helsingør. Banen blev åbnet den 8. juli 1864, midt under de urolige tider i 2. Slesvigske Krig.
Lille Nord er det almindeligt anvendte øgenavn for jernbanestrækningen, en betegnelse der antages at have opstået i DSB omkring 1970. Det refererer til banens nordlige placering i forhold til København og dens mindre omfang sammenlignet med hovedbanerne.
Hillerød-Helsingør jernbanen har gennemgået betydelige ændringer og udviklinger siden sin etablering. Oprindeligt bygget af Det Sjællandske Jernbaneselskab, blev det senere overtaget af staten og inkorporeret i DSB i 1880. I 1936 blev S-tog introduceret på strækningen til Holte, og i 1968 blev Hillerød inkluderet i S-togsnetværket.
Konkurrencen opstod i 1897 med indvielsen af Kystbanen, en mere direkte rute fra Østerport i København til Helsingør. Dog deler Kystbanen sporet med Lille Nord fra Snekkersten til Helsingør.
I 2006 blev driften af Hillerød-Helsingør jernbanen overført fra DSB til Lokalbanen og senere til Lokaltog i 2015. Disse ændringer afspejler behovet for mere effektiv drift og bedre serviceniveau på jernbanenettet.
I dag forbliver Hillerød-Helsingør jernbanen en afgørende transportforbindelse i Nordsjælland. Den muliggør pendling mellem regionens byer og forbedrer adgangen til uddannelse, arbejde og fritidsaktiviteter for lokalbefolkningen.
Hillerød-Helsingør jernbane, kendt som Lille Nord, repræsenterer mere end blot et transportsystem; det er et symbol på sammenkobling, udvikling og integration i Nordsjælland. Dets historie og betydning understreger vigtigheden af en velfungerende og moderne jernbaneforbindelse i regionen, både nu og i fremtiden.
Optaget på Jernbaneloven af 19. februar 1861, blev Hillerød-Helsingør jernbane etableret som en del af Nordbanen, der strakte sig fra København til Helsingør. Banen blev åbnet den 8. juli 1864, midt under de urolige tider i 2. Slesvigske Krig.
Lille Nord er det almindeligt anvendte øgenavn for jernbanestrækningen, en betegnelse der antages at have opstået i DSB omkring 1970. Det refererer til banens nordlige placering i forhold til København og dens mindre omfang sammenlignet med hovedbanerne.
Hillerød-Helsingør jernbanen har gennemgået betydelige ændringer og udviklinger siden sin etablering. Oprindeligt bygget af Det Sjællandske Jernbaneselskab, blev det senere overtaget af staten og inkorporeret i DSB i 1880. I 1936 blev S-tog introduceret på strækningen til Holte, og i 1968 blev Hillerød inkluderet i S-togsnetværket.
Konkurrencen opstod i 1897 med indvielsen af Kystbanen, en mere direkte rute fra Østerport i København til Helsingør. Dog deler Kystbanen sporet med Lille Nord fra Snekkersten til Helsingør.
I 2006 blev driften af Hillerød-Helsingør jernbanen overført fra DSB til Lokalbanen og senere til Lokaltog i 2015. Disse ændringer afspejler behovet for mere effektiv drift og bedre serviceniveau på jernbanenettet.
I dag forbliver Hillerød-Helsingør jernbanen en afgørende transportforbindelse i Nordsjælland. Den muliggør pendling mellem regionens byer og forbedrer adgangen til uddannelse, arbejde og fritidsaktiviteter for lokalbefolkningen.
Hillerød-Helsingør jernbane, kendt som Lille Nord, repræsenterer mere end blot et transportsystem; det er et symbol på sammenkobling, udvikling og integration i Nordsjælland. Dets historie og betydning understreger vigtigheden af en velfungerende og moderne jernbaneforbindelse i regionen, både nu og i fremtiden.
Vigtige stamdata for Hillerød-Helsingør (Lille Nord)
Jernbanens længde i km | 24,4 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 19. februar 1861 |
Baneforkortelse | DSB |
Dato for Koncession | 1861.10.10 |
Jernbanen åbnet | 1864.07.08 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkelt |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 100 km/t |
Hastighed gennemsnitlig max | 96 km/t |
Banedanmark banenummer | 9 |
El drift | Nej |
Max akseltryk | 22,5 tons |
Max metervægt | 7,2 t/m |
Bane status | Lokalbane |
Hillerød-Helsingør (Lille Nord) har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2015.07.01 | I drift | Lokaltog A/S | LT |
2009.01.01 | 2015.07.01 | Regionstog A/S | RTOG |
2001.07.01 | 2009.01.01 | Hovedstadens Lokalbaner A/S | HL |
1864.07.08 | 2001.07.01 | Danske Statsbaner | DSB |
Hillerød-Helsingør (Lille Nord) havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Hillerød Station (Hi) | 0,0 km | |
Grønholt Trinbræt (Grt) | 5,3 km | |
Kratbjerg Trinbræt (Krb) | 7,4 km | |
Fredensborg Station (Fd) | 9,0 km | |
Langerød Trinbræt (Lrt) | 11,8 km | |
Kvistgård Station (Kå) | 15,2 km | |
Mørdrup Trinbræt (Møt) | 17,5 km | |
Snekkersten Station (Sq) | 20,9 km | |
Helsingør Station (Hg) | 24,4 km |
Banekort over Hillerød-Helsingør (Lille Nord)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 6. juni 2011 - LINK til kilde.
Hillerød Station (Hi) var Hillerød-Helsingør (Lille Nord) banens første station
Byggeår | 1864 |
Åbnet | 1864.06.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Nordre Jernbanevej 37, 3400 Hillerød |
Stednavneforkortelse | Hi |
Højdeplacering over havet | 36,9 meter |
GPS koordinater | 55.926997,12.310700 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Grønholt Trinbræt (Grt) lå 5,3 km. fra første station.
Byggeår | 1934 |
Åbnet | 1934 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Grønholtvangen 30, 3480 Fredensborg |
Stednavneforkortelse | Grt |
Højdeplacering over havet | 29,8 meter |
GPS koordinater | 55.953202,12.369360 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Kratbjerg Trinbræt (Krb) lå 7,4 km. fra første station.
Byggeår | 2008 |
Åbnet | 2008.09.26 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kratbjerg 339, 3480 Fredensborg |
Stednavneforkortelse | Krb |
Højdeplacering over havet | 24,8 meter |
GPS koordinater | 55.966201,12.392029 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2021 Download billede
Fredensborg Station (Fd) lå 9,0 km. fra første station.
Byggeår | 1864 |
Åbnet | 1864.07.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Stationsvej 2, 3480 Fredensborg |
Stednavneforkortelse | Fd |
Højdeplacering over havet | 31,0 meter |
GPS koordinater | 55.977206,12.406831 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Langerød Trinbræt (Lrt) lå 11,8 km. fra første station.
Byggeår | 1864 |
Åbnet | 1864.07.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Højsagervej, 3480 Fredensborg |
Stednavneforkortelse | Lrt |
Højdeplacering over havet | 44,1 meter |
GPS koordinater | 55.981236,12.451495 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Kvistgård Station (Kå) lå 15,2 km. fra første station.
Kvistgaard hed oprindelig Qvistgaard
Andre navne og stavemåder | Før 02.06.1957 Kvistgaard, før 1881<>1886 også Quistgaard. |
Byggeår | 1864 |
Åbnet | 1864.07.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Kvistgård Stationsvej 12, 3490 Kvistgård |
Stednavneforkortelse | Kå |
Højdeplacering over havet | 42,7 meter |
GPS koordinater | 55.990405,12.502906 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Mørdrup Trinbræt (Møt) lå 17,5 km. fra første station.
Byggeår | 1934 |
Åbnet | 1934 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Mosehusvej, 3060 Espergærde |
Stednavneforkortelse | Møt |
Højdeplacering over havet | 27,3 meter |
GPS koordinater | 56.002065,12.532415 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Snekkersten Station (Sq) lå 20,9 km. fra første station.
Efterhånden skete en omfattende udbygning af området omkring Borupgaard vest for Snekkersten Station. Dette kombineret med en lukket stationsbygning mod øst bevirkede, at man fandt det hensigtsmæssigt at skaffe bedre adgang til stationen fra Nørrevej. Den tidligere adgang var ad Stationsvejen, i dag Snekkersten Stationsvej. Hidtil foregik passagen til stationen fra vest via en gangtunnel ved Gydestien, som ligger et stykke mod nord eller via viadukt ved Borupgårdsvej, som ligger et stykke mod syd. I 1972 blev en gangbro derfor opstillet.
Hovedtrafikken foregik efterhånden ad Nørrevej, hvorimod den østlige adgangvej var blevet en form for blindgyde. Det hele blev centreret om landsiden fremfor vandsiden med adgang fra Nørrevej som et bærende element. Dette storstilede projekt, påbegyndt i 2001, blev på alle måder et brud med tidligere tider, både med hensyn til beliggenhed og udseende. En ny stationsbygning med kiosk og billetsalg blev opført i niveau med Nørrevej et stykke væk fra perronerne. Bygningen blev opført i beton med et glasparti ud mod den anlagte plads foran. Den nye forplads rummede parkeringspladser til både busser og biler. Der blev etableret god plads til cykler under tre halvtage i samme niveau lige nord for. Ved det gamle stationsområde, som lå noget lavere, blev en stor parkeringsplads anlagt. Man havde tænkt sig, at Snekkersten Station skulle benyttes af pendlere, som boede langt fra stationen og kunne være sikre på at få en parkeringsplads. En ny gangbro fra stationskiosken med forbindelse til perronerne blev etableret i forbindelse med omlægningen.
Fra den 01. januar 2009 blev Kystbanedriften overtaget af "DSB-First", og efter en ændring køreplanerne standsede "myldretidstogene" overhovedet ikke i Snekkersten. Den store omlægning kom således ikke til at fungere efter hensigten, og man stod med et overdimensioneret stationsanlæg. Den kostbare investering synes i nogen grad forgæves og spild af penge. DSB-First blev frataget driften på grund af et stort underskud med flere ændringer i administrationen af Kystbanen til følge. Stationen bliver dog bedre udnyttet i dag, hvor "myldretidstogene" atter standser.
Snekkersten stationskiosk, der var forpagtet af butikskæden "Seven Eleven", blev lukket den 30. juni 2018 med begrundelsen utilstrækkelig omsætning.
Hovedtrafikken foregik efterhånden ad Nørrevej, hvorimod den østlige adgangvej var blevet en form for blindgyde. Det hele blev centreret om landsiden fremfor vandsiden med adgang fra Nørrevej som et bærende element. Dette storstilede projekt, påbegyndt i 2001, blev på alle måder et brud med tidligere tider, både med hensyn til beliggenhed og udseende. En ny stationsbygning med kiosk og billetsalg blev opført i niveau med Nørrevej et stykke væk fra perronerne. Bygningen blev opført i beton med et glasparti ud mod den anlagte plads foran. Den nye forplads rummede parkeringspladser til både busser og biler. Der blev etableret god plads til cykler under tre halvtage i samme niveau lige nord for. Ved det gamle stationsområde, som lå noget lavere, blev en stor parkeringsplads anlagt. Man havde tænkt sig, at Snekkersten Station skulle benyttes af pendlere, som boede langt fra stationen og kunne være sikre på at få en parkeringsplads. En ny gangbro fra stationskiosken med forbindelse til perronerne blev etableret i forbindelse med omlægningen.
Fra den 01. januar 2009 blev Kystbanedriften overtaget af "DSB-First", og efter en ændring køreplanerne standsede "myldretidstogene" overhovedet ikke i Snekkersten. Den store omlægning kom således ikke til at fungere efter hensigten, og man stod med et overdimensioneret stationsanlæg. Den kostbare investering synes i nogen grad forgæves og spild af penge. DSB-First blev frataget driften på grund af et stort underskud med flere ændringer i administrationen af Kystbanen til følge. Stationen bliver dog bedre udnyttet i dag, hvor "myldretidstogene" atter standser.
Snekkersten stationskiosk, der var forpagtet af butikskæden "Seven Eleven", blev lukket den 30. juni 2018 med begrundelsen utilstrækkelig omsætning.
Byggeår | 2003 |
Åbnet | 2003 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Nørrevej 93, 3070 Snekkersten |
Stednavneforkortelse | Sq |
Højdeplacering over havet | 24,0 meter |
GPS koordinater | 56.009447,12.581335 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Helsingør Station (Hg) var Hillerød-Helsingør (Lille Nord)'s endestation og lå 24,4 km. fra første station.
Helsingør Station – Et historisk knudepunkt
Helsingør Station er en central del af Nordsjællands transportinfrastruktur og fungerer som endestation for Kystbanen mod København, Nordbanen mod Hillerød samt banen mod Hornbæk og Gilleleje. Derudover tilbyder stationen direkte adgang til færgerne, der forbinder Helsingør med Helsingborg i Sverige. Helsingør Station har gennemgået flere forandringer siden dens første åbning i 1864, men har altid spillet en afgørende rolle for både lokal og international transport.Helsingørs første station
Den første station i Helsingør blev åbnet i 1864 som endestation på Nordbanen, der strakte sig fra København til Helsingør via Hillerød. Den første station lå på vejen Trækbanen, der fik sit navn fra en hestetrukken skinnebane, der transporterede gods fra stationen til havnen og værftet. Denne skinnebane spillede en vigtig rolle i at lette transporten af varer til og fra byen, og banegården blev hurtigt et vigtigt trafikknudepunkt i Helsingør.Stationen på Trækbanen fungerede frem til 1891, hvor behovet for en ny og mere effektiv station, der bedre kunne håndtere færgetrafikken til Helsingborg, blev tydeligt.
Flytning til den nuværende placering
I 1891 blev Helsingørs jernbanespor lagt om, og en ny og moderne station blev opført ved Helsingør Havn. Denne nye placering gjorde det muligt at skabe en mere direkte forbindelse mellem togtrafikken og færgerne, hvilket især var vigtigt for de rejsende mellem Danmark og Sverige. Den nye banegård, som stadig bruges i dag, blev officielt taget i brug den 24. oktober 1891.Den nye station var bemærkelsesværdig både i sin arkitektur og sin tekniske konstruktion. Bygningen hviler på omkring 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden for at skabe et solidt fundament. Stationsbygningen er tegnet af de anerkendte arkitekter N.P.C. Holsøe og Heinrich Wenck og er bygget i "Rosenborg-stil", en nyfortolkning af renæssancestilen.
Kystbanen og Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen
Den 2. august 1897 blev Helsingør endestation for Kystbanen, der forbinder København og Helsingør langs Øresundskysten. Denne bane blev hurtigt en af de mest populære ruter for både pendlere og turister, der ønskede at rejse mellem de to byer med en smuk udsigt over Øresund.I 1906 åbnede Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen, der dog oprindeligt havde endestation på Grønnehave Station i den nordlige del af Helsingør. Fra 1908 blev togene på denne bane dog videreført til Helsingør Station, hvilket gjorde stationen endnu mere central for transport i regionen.
Restaurering og fredning
Helsingør Station har gennemgået flere større restaureringer, hvoraf den mest omfattende blev indledt af DSB i 1984. Formålet var at genskabe stationens oprindelige pragt og ornamentik. Dette inkluderede blandt andet nye flisegulve i de originale mønstre samt restaurering af væg- og loftudsmykningen i forhallen. I 1987 blev stationen kåret som Årets Hus i Helsingør, og i 1990 blev den fredet, hvilket sikrer, at den vil blive bevaret for eftertiden.Færgeterminalen og jernbanevogne
En af de mest unikke træk ved Helsingør Station var dens forbindelse til færgeterminalen, hvor jernbanevogne blev overført mellem Helsingør og Helsingborg. Denne praksis fortsatte frem til 1990'erne, hvor personvogne, der holdt på de østlige spor på Helsingør Station, blev skubbet om bord på færgerne af et rangerlokomotiv. Trafikken på Havnevej blev midlertidigt lukket, når vognene blev kørt om bord, og en lignende procedure fandt sted på den svenske side i Helsingborg.Denne jernbanefærgeforbindelse var en vigtig del af den internationale trafik mellem Danmark og Sverige og blev brugt af både passagerer og gods. Selvom jernbaneforbindelsen over Øresund nu foregår via Øresundsbroen, var denne færgeforbindelse en vigtig brik i den nordiske infrastruktur i mange årtier.
Arkitektoniske detaljer og kongelig ventesal
Helsingør Stations bygning er ikke kun kendt for sin tekniske konstruktion, men også for dens arkitektoniske skønhed. En af de mest bemærkelsesværdige træk er den overdådige forhal og de kongelige ventesale, som er indrettet i de lokaler, der i dag huser en restaurant med udsigt over Øresund. Den originale indretning, herunder ornamentik og loftsmalerier, er blevet omhyggeligt restaureret, hvilket har bevaret stationens historiske charme og elegance.Moderne faciliteter
Selvom Helsingør Station er en historisk bygning, er den også en moderne station med faciliteter, der passer til nutidens rejsende. Inde i stationsbygningen finder man en DSB 7-Eleven, hvor passagerer kan købe mad og drikke til rejsen. Stationens forplads har en taxiholdeplads, og der er direkte adgang til færgeterminalen samt busser fra Movias busnetværk. Den moderne færgeterminal, som blev opført i 1991, er udsmykket af kunstneren Bjørn Nørgaard og fortsætter med at betjene færgerne mellem Helsingør og Helsingborg.Byggeår | 1891 |
Åbnet | 1891.10.24 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Stationspladsen 2, 3000 Helsingør |
Stednavneforkortelse | Hg |
Højdeplacering over havet | 2,5 meter |
GPS koordinater | 56.033538,12.614508 |